شناسه : ۱۵۱۷۰۰۷ - شنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۱۹
ثبت ٦٠٣شکایت از پاسخگویی دستگاههای متصل به سامانه دسترسی آزاد به اطلاعات
به گزارش اقتصادآنلاین، شهروند چنانچه از نحوه پاسخگویی دستگاه به درخواستش رضایت نداشته باشد می تواند در سامانه شکایت خود را ثبت کند.
بر همین اساس، در سالجاری، ٦٠٣ شکایت از نحوه پاسخگویی دستگاهها به درخواستهای مردمی ، ثبت شده که به ٣٢٥ شکایت پس از بررسی مجدد، پاسخ داده شده است.
بررسی و ارزیابی درخواست هایی که منتج به شکایت شده نشان می دهد؛ ١١٩ درخواست با کارکرد سامانه و قانون انتشار نامرتبط بوده ، مخاطب بدون اطلاع از این موضوع درخواست خود را ثبت کرده و چون پاسخ متناسب با آن را دریافت نکرده از دستگاه موردنظر شکایت کرده است.
این ارزیابی همچنین نشان می دهد بیشترین درخواست هایی که مردم از دستگاهها داشته اند و به شکایات و نارضایتی آنها منجر شده مربوط به درخواست اطلاعات در زمینه نامه ها و مکاتبات اداری، مصوبات ، ضوابط و قوانین ، آمار و اطلاعات و اطلاعات قراردادها بوده است.
بعبارت دیگر، برخی دستگاهها در ارائه نامه ها و مکاتبات اداری، مصوبات و قوانین ، آمار و اطلاعات و اطلاعات قراردادها به مردم ضعیف عمل کرده اند.
شمار دستگاههای اجرایی بخش های دولتی و خصوصی پیوسته به سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات به ٥٧٤ دستگاه رسید.
مردم می توانند با مراجعه به foia.iran.gov.ir درخواست های خود را نسبت به ٥٧٤ دستگاه عضو ثبت کنند.
گزارش وضعیت شکایات مردمی از دستگاههای متصل به سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات به تفکیک در جدول ذیل آمده است:
جدول موضوعی شکایت ها از دستگاههای متصل به سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات
|
ردیف
|
موضوع
|
تعداد
|
١
|
نامرتبط با کارکرد سامانه و قانون انتشار
|
١١٩
|
٢
|
نامه ها و مکاتبات اداری
|
١٠٧
|
٣
|
مصوبات و ضوابط ، قوانین و مقررات
|
٩٤
|
٤
|
آمار و اطلاعات
|
٦٣
|
٥
|
اطلاعات قراردادها
|
٥٧
|
٦
|
اطلاعات بودجه ای
|
٣٩
|
٧
|
اطلاعات مجوزها
|
٢٨
|
٨
|
نظام ارتباطی
|
٢٤
|
٩
|
اطلاعات استخدامی
|
١٨
|
١٠
|
اطلاعات شهری و تقسیمات کشوری
|
١٨
|
١١
|
اطلاعات حقوق و مزایای مدیران و کارکنان
|
١٣
|
١٢
|
اطلاعات بانکی
|
٨
|
١٣
|
شماره های تلفن و نمابر
|
٦
|
١٤
|
اطلاعات مالیاتی
|
٣
|
١٥
|
اطلاعات انتخابات ها
|
٣
|
١٦
|
اطلاعات حوزه سلامت
|
٢
|
١٧
|
تفاهم نامه ها
|
١
|