دست اندرکاران رقابت های فرمول یک در نظر دارند از سال 2021 قوانین جدیدی را اجرا کنند. با اجرای این قوانین از میزان جریان های مزاحم یا به تعبیر برگزار کنندگان "هوای کثیف" کاسته شده و سبقت گیری ها راحت تر از قبل خواهد شد.
از زمان الزامی شدن استفاده از خودروهایی با نیروی رو به پایین (downforce) زیاد در سال 2017، اگر چه رکورد مربوط به یک دور پیست ها تا حد بهبود قابل ملاحظه ای بهبود یافته، اما به دلیل ایجاد جریان های هوایی متلاطم در پشت خودروها، نزدیک شدن رانندگان به یکدیگر و سبقت گیری از هم دشوارتر شده است.
در فصل 2019 تغییراتی اعمال شده تا به سبقت گیری راحت تر خودروها کمک شود؛ از مهم ترین این تغییرات می توان به باله های جلویی ساده تر اشاره کرد. اما برای سال 2021 تغییرات رادیکالی بیشتری در راه خواهد بود.
به منظور نمایش بخشی از تغییرات سال 2021، سپتامبر گذشته یک اتومبیل مفهومی پرده برداری شد. در زمان رونمایی برگزارکنندگان رقابت های فرمول یک اعلام کردند به لطف طراحی جدید، اتومبیل ها تا 80 درصد از بیشترین مقدار نیروی رو به پایین خود را در جریان های متلاطم نیز حفظ خواهند کرد.
اما به گفته راس براون مدیر رقابت های فرمول یک از سال 2021 خودروها بهینه تر از این نیز خواهند شد. آقای براون در مصاحبه ای که اخیرا با موتوراسپرت داشته، از تغییرات گسترده خبر داده و افزوده:
در مسابقات فعلی وقتی با فاصله ای به اندازه دو برابر طول خودرو در پشت اتومبیل رقیب حرکت می کنید، شما با کاهش 50 درصدی در عملکرد مواجه می شوید. اما در خودرویی که در حال توسعه است، این رقم به 10 درصد کاهش می یابد که بهبودی چشمگیر است.
برخی از کارشناسان بر این باورند که بهترین شیوه برای ارتقای عملکرد خودروهای فرمول یک در سطح پیست، این است که میزان نیروی رو به پایین تا حد زیادی کمتر شود. با این حال آقای براون عقیده دارد خودروهای فرمول یک باید سریع ترین اتومبیل های جهان باقی بمانند که این موضوع هم بدون توجه به ایرودینامیک و نیروی رو به پایین امکانپذیر نخواهد بود.
در پایان بد نیست اشاره کنیم رقابت های فرمول یک 2019 روز یکشنبه هفته بعد در ملبورن استرالیا افتتاح خواهد شد.