ماهان شبکه ایرانیان

رقابت کافه بازار با گوگل پلی، زیر سایه کمیته فیلترینگ

دستور حذف اپلیکشین‌ها از مارکت‌های اندرویدی داخلی هر از گاهی به برخی از آنها ابلاغ می‌شود و اینطور که «علی نوربخش» مدیر عملیات «کافه بازار» به دیجیاتو می‌گوید این تصمیمات باعث برهم خوردن بازار رقابت شده، بر تمامی بیزینس‌ها و مارکت‌های اندرویدی کشور تاثیر می‌گذارد و همچنین ترافیک کاربرانی ایرانی را به گوگل پلی منتقل می‌کند.

رقابت کافه بازار با گوگل پلی، زیر سایه کمیته فیلترینگ

دستور حذف اپلیکشین‌ها از مارکت‌های اندرویدی داخلی هر از گاهی به برخی از آنها ابلاغ می‌شود و اینطور که «علی نوربخش» مدیر عملیات «کافه بازار» به دیجیاتو می‌گوید این تصمیمات باعث برهم خوردن بازار رقابت شده، بر تمامی بیزینس‌ها و مارکت‌های اندرویدی کشور تاثیر می‌گذارد و همچنین ترافیک کاربرانی ایرانی را به گوگل پلی منتقل می‌کند.

نوربخش در توضیح تبعات این دستورات به دیجیاتو توضیح داد که مهمترین نکته، اعمال نشدن کلی و سراسری این دستورات است؛ اقدامی که از نظر او موجب انتقال ترافیک کاربران به سایر مارکت‌ها و در نهایت گوگل پلی می‌شود: «کاربران اپلیکیشن‌ها را از مارکت‌های دیگری دریافت می‌کنند و این به معنای حل مسئله نیست و تنها ما هستیم که از این تصمیمات آسیب می‌بینیم.»

 به گفته او این ابلاغیه‌ها منحصر به اپلیکیشن‌های خارجی نیستند و کافه بازار در مقاطع مختلف، ابلاغیه هایی برای حذف اپلیکیشن‌ها دریافت کرده که تاکنون برخی‌شان در گروه پیام‌رسان‌ها و برخی دیگر در دسته لوکیشن بیس‌ها بوده‌اند.

مدیر عملیات کافه بازار در پاسخ به این سوال دیجیاتو که چه عواملی برای حذف اپلیکیشن‌ها مطرح می‌شود گفت:

«دستور حذف اپ‌ها در هر دوره بنا به شرایط خاص یا نتایج تحقیقاتی که روی آنها صورت گرفته صادر می‌شود و برخی از اپلیکیشن‌های ایرانی که حذف شده‌اند می‌توانند با پیگیری و اصلاح اپلیکیشن‌های خود، دوباره محصول‌شان را در مارکت‌های اندرویدی قرار دهند. منتها به طور کلی باید گفت که آئین‌ نامه‌ای در این خصوص وجود دارد که در ابلاغیه‌ها، به بند‌های آن استناد می‌شود و دستور حذف اپ‌ها بر اساس بندهای همان آئین‌نامه صادر می‌شود.»

حذف اپلیکشین ‌ها از مارکت‌های اندرویدی

نوربخش در پاسخ به سوال دیگر دیجیاتو مبنی بر اینکه کاربران هم‌اکنون به همین اپ‌ها در گوگل پلی دسترسی دارند و استدلال یا هدف تصمیم‌گیران برای ارسال چنین دستوراتی چیست، توضیح داد که تصمیم‌گیران قطعا از این موارد اطلاع دارند اما آنها تنها روی مارکت‌های داخلی می‌توانند نظارت داشته باشند و قوانین را در آنها اجرا کنند و بر گوگل‌ پلی به عنوان بزرگترین مارکت اندرویدی دنیا نظارتی وجود ندارد و راهی برای اعمال قوانین داخلی کشورمان در گوگل پلی پیدا نکرده‌اند.

مارکت‌های داخلی طبیعتا بر اساس قوانین کشور ملزم به اجرای این دستورات هستند، اما آیا کافه بازار تلاشی برای آگاه سازی تصمیم‌گیران به تصمیمات اشتباه و ارسال ترافیک داخل کشور به گوگل داشته‌ است؟ نوربخش در پاسخ به این سوال دیجیاتو توضیح داد که کافه بازار به صورت کلی از تمامی روش‌ها برای ارتباط با مسئولان استفاده می‌کند تا بتوانند مشکلات و تبعاتی که در آینده با آنها روبرو خواهند شد را با مراجع تصمیم‌گیر در پلیس فتا، مرکز ماهر و کارگروه تعیین مصادیق محتواهای مجرمانه در میان بگذارند  «یکی از بزرگترین تبعات این دستورات برهم خوردن بازار رقابت است که بر تمامی بیزینس‌ها و مارکت‌های اندرویدی تاثیر گذار است.»

گفتنی‌ست چند روز پیش، ابلاغیه‌ای برای مارکت اندرویدی مایکت صادر شد که در آن دستور حذف 12 اپلیکیشن پیام‌رسان و لوکیشن بیس مانند ویز، تانگو، ایمو و وی‌چت ابلاغ شده بود. «وحید رحیمیان» مدیر عامل مارکت اندرویدی «مایکت» به دیجیاتو گفت که نظارت بر محتوای دیجیتال به نحو نامتقارن و ناعادلانه صورت می‌گیرد و این تصمیمات باعث ضربه خوردن به پلتفرم‌های بومی و افزایش ترافیک گوگل‌پلی خواهد شد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان