اوبر تصمیم گرفته که بر خلاف روند همیشگی صنعت تکنولوژی جهان عمل کند و روی بازار خاورمیانه تمرکز نماید. از این رو شایعات زیادی منتشر شده که نشان میدهد اوبر قصد دارد رقیب خاورمیانهای خود کریم (Careem) را با صرف هزینهای معادل 3.1 میلیارد دلار خریداری کند.
به گزارش بلومبرگ این قرارداد امروز قطعی خواهد شد اما مشخص نیست این دو شرکت چه زمانی آن را رسانهای کنند. هیچکدام از سخنگویان دو کمپانی معروف نیز هنوز بیانیهای در این زمینه منتشر نکردهاند.
سرویس تاکسی اینترنتی کریم (Careem) سال 2016 میلادی، در حدود یک میلیارد دلار ارزش گذاری شده بود اما به گزارش Financial Times این کمپانی سال گذشته 2 میلیارد دلار ارزش و اعتبار دارد.
این کمپانی به ادعای خود اکنون در 90 شهر و 15 کشور دنیا فعالیت دارد و موفق شده 30 میلیون کاربر فعال ساکن خاورمیانه، آفریقای شمالی و جنوب آسیا را به خوب جلب کند.
به گفتهی متخصصین این خرید اوبر میتواند یکی از لحظههای تاریخی صنعت تکنولوژی آسیا باشد چرا که تا به حال هیچ شرکتی چنین هزینهای برای خرید سرویس اینترنتی بومی مختص خاورمیانه صرف نکرده است.
نزدیکترین اتفاق در سال 2017 رخ داده و در آن زمان نیز آمازون 650 میلیون دلار هزینه کرده بود تا وبسایت فروش اینترنتی آسایی به نام Souq.com را خریداری کند اما اینبار اوبر 4.5 برابر این مبلغ را خرج کرده است.
گفته شده که اوبر و کریم در حال حاضر دو برند معتبر و غالب تاکسی آنلاین در خاورمیانه و شمال آفریقا به شمار میروند و ترکیب این دو با هم میتواند سلطنت اوبر در این مناطق را قطعی کند. بدین ترتیب اوبر دیگر رقیب قدرتمندی در این حوزه نخواهد داشت و میتواند به آسانی میتواند بر بازار این حوزه حکمرانی کند.
از شرکتهای سرمایه گذار روی کریم میتوان به کمپانی ژاپنی Rakuten و هولدینگ Kingdom اشاره کرد. هولدینگ Kingdom در واقع توسط ولید بن طلال بن عبدالعزیز، شاهزاده عربستان بنیانگذاری شده که ثروتمندترین فرد جهان عرب شناخته میشود.