تاکسی اینترنتی ماکسیم کار خود را از سال 96 آغاز کرد؛ زمانی که اسنپ و تپسی جای پایشان را در میان سرویسهای درخواست آنلاین خودرو محکم کرده بودند و کارپینو، سرویس متصل به تاکسیهای سنتی به تصاحب بازار از دست شرکتهای خصوصی میاندیشید.
ماکسیم از گسترش خدمترسانی این مجموعه به 100 شهر ایران خبر میدهد
در چنین شرایطی موفقیت ماکسیم که روسها سرمایهگذارانش را تشکیل میدادند تقریبا دور از انتظار به نظر میرسید، اما آمار و ارقام حرفهای دیگری برای گفتن دارند. «آرمین کریمی» مدیر توسعه ماکسیم در گفتگو با دیجیاتو از گسترش خدمترسانی این مجموعه به 100 شهر ایران خبر داده که برای سرویسهای این حوزه یک رکورد محسوب میشود.
شکی نیست که رسیدن به این آمار قابل توجه، اتفاقی نبوده. تیم ماکسیم ضمن گسترش پوششدهی شهرها قابلیتهای جدیدی را هم برای اپلیکیشن مسافر و هم اپلیکیشن راننده تدارک دیده که همگی در دستیابی به این موفقیت نقش داشتهاند. در مقاله پیش رو، به بعضی قابلیتهای اپلیکیشن رانندگان پرداختهایم که میتوانند نقش موثری در افزایش استقبال از ماکسیم میان افراد جویای کار داشته باشند. برای آشنایی با این قابلیتها در ادامه با ما همراه باشید.
زنجیره درخواستها و امکان انتخاب دستی محل مسافرگیری
نمایی از جدیدترین نسخه اپلیکیشن رانندگان ماکسیم
زنجیره درخواستها یکی از قابلیتهایی است که ماکسیم آن را مزیت رقابتی خود و عامل مشوقی برای استقبال رانندگان از این اپلیکیشن توصیف میکند. به لطف این سیستم، با انجام هر سفر و رسیدن راننده به مقصد، درخواست بعدی از همان ناحیه مقصد برای او ارسال میشود.
به عنوان مثال اگر مقصد راننده محله گیشا است، پیش از رسیدن به مقصد درخواستهای آن محله به او پیشنهاد میشوند. این باعث میشود که راننده بتواند با کمترین اتلاف وقت مفیدترین تایم کاری را پشت سر بگذارند.
به گفته مدیر محصول ماکسیم، در اپلیکیشن رانندگان دو حالت برای تأیید سفر وجود دارد. حالت اول، پیشنهاد اتوماتیک است که «نزدیکترین» مسافری که درخواست سفر کرده را به راننده پیشنهاد میدهد. اما با غیر فعال کردن پیشنهادات اتوماتیک، رانندگان ماکسیم میتوانند به فهرست درخواستها از مناطق اطراف دسترسی داشته و لزوما به نزدیکترین مسافر محدود نباشند. همانطور که در اسکرینشات مشاهده میکنید، اپلیکیشن رانندگان ماکسیم به راننده اجازه میدهد که مسافر را از محله مورد نظر خودش انتخاب کند. در این حالت تمام درخواستها از کلیه مناطق یک شهر، به فرض تهران در اختیار راننده قرار میگیرد تا به طور دستی از بین آنها منطقه دلخواه را انتخاب نماید.
طبیعتا این ویژگیها با دادن حق انتخاب کامل به رانندگان میتوانند در افزایش رضایتمندی آنها از سرویس ماکسیم نقش مؤثری داشته باشند. با این وجود، رانندگان باید بدانند که در سفرهایی که از فهرست درخواستها انتخاب میکنند 13 درصد حق کمیسیون از آنان دریافت میشود و این در حالیست که پیشنهادات دریافتی اتوماتیک فقط 10 درصد حق کمیسیون دارند.
تماس رایگان بین راننده و مسافر
«آرمین کریمی» مدیر توسعه ماکسیم از ویژگیهای جدید اپلیکیشن رانندگان به دیجیاتو میگوید
یکی از مشکلات رایج سرویسهای آنلاین درخواست خودرو، هماهنگی میان مسافر و رانندههاست. حتما برایتان پیش آمده که در خیابان شلوغی منتظر خودرو بودهاید و راننده علیرغم آگاهی از موقعیت جغرافیایی شما نتوانسته پیدایتان کند و در نهایت با هماهنگی تلفنی موفق به انجام این کار شدهاید.
طبیعتا این تماسهای تلفنی هزینه دارند. اما ماکسیم در اپلیکیشن اندروید رانندگان خود تصمیم گرفته که این مشکل را با راهاندازی یک سرویس تماس درونبرنامهای و رایگان برطرف کند. کریمی میگوید که این سرویس در فاز نخست برای اپلیکیشن اندروید رانندگان ارائه شده و بعدها به اپلیکیشن مسافران هم اضافه میشود. مدیر توسعه ماکسیم، از فواید راهاندازی چنین سرویسی در اپلیکیشن به دیجیاتو میگوید:
«رانندهها در استفاده از این قابلیت، شماره مسافر را نمیبینند و میتوانند با او به طور رایگان ارتباط برقرار کنند. طبیعتا این موضوع با کاهش هزینههای تماس برای رانندگان موجب افزایش درآمدهای آنان میشود. ضمنا با استفاده از تماس رایگان میزان کنسل شدن سفرها که ممکن است به خاطر پیدا نکردن مسافر یا ارسال لوکیشن اشتباه اتفاق بیفتد هم کاهش پیدا میکند.»
کریمی در کنار این موضوع، امکان درخواست تاکسی از طریق سامانه تلفنی 1611 را هم جزو مزایای رقابتی ماکسیم توصیف میکند که میتوانند موفقیت آن را در این حوزه رقم بزنند.
چت و گفتگوی درونبرنامهای میان رانندگان
دفتر اصلی شرکت ماکسیم در تهران
مطمئنا اخبار گروههای تلگرامی رانندگان تاکسیهای اینترنتی به گوش شما هم خورده؛ گروههایی خارج از اکوسیستم بومی این اپلیکیشنها که نتایج بحثهای شکل گرفته در آنها معمولا به نفع مسافر و گردانندگان سرویس نیست.
ماکسیم از همان ابتدای طراحی اپلیکیشن رانندگان، فضایی طراحی کرده که این افراد بتوانند با یکدیگر در ارتباط بوده و ضمن کمکرسانی در شرایط مختلف صدای خود را بهتر به مدیریت مجموعه برسانند. کریمی در خصوص چت درونبرنامهای ماکسیم به دیجیاتو میگوید:
«رانندگان در چت گروهی میتوانند نقاط پردرخواست را به یکدیگر اطلاعرسانی کنند و در این راه، خود ماکسیم هم به آنها کمک میکند. همچنین در اپلیکیشن یک بازار طراحی شده که رانندگان میتوانند در آن به خرید و فروش محصولات مرتبط با کار مثل لوازم یدکی خودرو و ... بپردازند.»
طبیعتا فراهم کردن محیطی برای گفتگو میان رانندگان، نگرانیهایی را برای شرکتها به وجود میآورد، از جمله این که همیشه احتمال هماهنگی برای شکایت و اعتراض نسبت به شرکت وجود خواهد داشت. کریمی در واکنش به این موضوع اذعان داشت که مجموعه ماکسیم ابدا بابت چنین مسائلی نگران نیست چرا که عقیده دارد با فراهم کردن این بستر، میتواند بازخوردهای بهتری از رانندگان دریافت کرده و سریعتر به نقصهای کار خود پی ببرد.
برای آشنایی هر چه بیشتر با خدمات این سرویس، توصیه میکنیم مصاحبه دیجیاتو با هیئت مدیره این شرکت را از دست ندهید.