باید از حذف یارانه پنهان استقبال کرد

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، اوایل اسفندماه سال گذشته، در جلسه بررسی جزئیات بودجه 1398 در مجلس شورای اسلامی، نمایندگان مجلس با اختصاص 14 میلیارد دلار برای تأمین کالاهای اساسی و دارویی با نرخ ارز ترجیحی موافقت و مصوب کردند که دولت از کوپن الکترونیکی برای تأمین کالاهای اساسی استفاده کند؛ به عبارت دیگر با تصویب این طرح دولت مکلف شده که کالاهای اساسی را از طریق دادن کوپن تأمین کند، مسأله‌ای که احتمالاً می‌تواند سرآغازی برای طرح مباحث دیگری از جمله حذف یارانه‌های پنهان در حوزه‌های مختلف باشد.

یارانه پنهان، یارانه‌ای است که دولت برای کاهش قیمت کالاها و خدمات، اعم از سوخت، آب، برق، دارد، مواد خوراکی، سیستم حمل و نقل و غیره پرداخت می‌کند.

در این باره نصرالله محمد حسین فلاح - عضو هیئت مدیره کنفدراسیون صنعت ایران - با بیان این‌که با پرداخت یارانه پنهان برخی فرصت‌های توسعه و رقابت سالم از صنعتگران گرفته شده، گفت: باید از حذف یارانه پنهان استقبال کرد، اما این اقدام به تنهایی کافی نیست و دولت باید در کنار آن قواعدی را رعایت کند.

وی افزود: حذف یارانه پنهان باید همزمان با پایان فروش کالا به قیمت‌های تعیین شده توسط نظام حکومتی و اجازه واردات خاص برای نهادها و گروه‌های خاص باشد تا به حذف رانت از اقتصاد کشور نیز کمک شود.

عضو هیأت مدیره کنفدراسیون صنعت ایران با بیان این‌که شرط لازم برای رفتن به سوی یک اقتصاد رقابتی این است که بسیاری از یارانه‌های پنهان حذف شود، تصریح کرد: این موضوع در کشور به بهانه کمک به مردم سال‌ها تأخیر داشته و تا حدودی عوام‌فریبانه شده است.

فلاح ادامه داد: از 10 سال قبل از انقلاب تاکنون دولت همیشه به خودش حق داده که به بهانه دادن سوخت ارزان قیمت تسلط صنعتگران بر قیمت‌گذاری را از بین ببرد؛ در حالی که کنترل هزینه و درآمد یک وظیفه مدیریتی است که باید به عهده صاحبان صنعت و تجارت باشد.

صنعتگران به تصمیم‌گیران اعتماد ندارند

عضو هیأت مدیره کنفدراسیون صنعت ایران در ادامه با اشاره به این‌که یک نوع بی اعتمادی بین صنعتگران نسبت به تصمیم‌گیران در سطح مجلس و دولت وجود دارد، اظهار کرد: اگر حذف یارانه پنهان اتفاق بیافتد، کار خوبی انجام شده، اما متأسفانه هر بار که قرار بوده کار خیری انجام شود، ناگفته‌هایی درباره آن وجود داشته که درنهایت تصمیم‌گیران به برخی گفته‌های خود عمل و به برخی عمل نکردند.

وی افزود: برای مثال ممکن است یارانه حذف شود، اما دولتمردان همچنان خواهان تعیین قیمت باشند و زمانی که دچار بحران شوند نیز با حربه واردات آن را متعادل می‌کنند.

فلاح هم‌چنین با اشاره به این‌که حذف بارانه پنهان در کوتاه مدت باعث افزایش قیمت‌ها می‌شود، گفت: ابزار افزایش قیمت آثار کنترل بر مصرف نیز دارد. از طرف دیگر این افزایش قیمت برای طبقات ضعیف نیز مشکل آفرین خواهد بود، اما در نظام کنونی نیز اقشار مرفه 23 تا 25 برابر اقشار ضعیف از یارانه انرژی منتفع می‌شوند. بنابراین راه کمک به اقشار ضعیف جامعه کارآفرینی، ایجاد انگیزه شغلی و برگشت مالیات به آن‌ها است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان