ماهان شبکه ایرانیان

آخرین وضعیت مناطق سیل زده/احتمال سیل با ذوب برف‌ها در آق قلا

سرویس اقتصادی فردا: براساس هشدار سازمان مدیریت بحران، از عصر امروز بارش باران همراه با رگبار و رعد و برق، وزش باد، وقوع سیلاب و طغیان رودخانه‌ها در اکثر استان‌ها را خواهیم داشت که احتمال سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌ها می‌شود.

‌سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور با هشدار به مردم گفت: همچنین بارش برف در ارتفاعات و جاده‌های کوهستانی شمال غرب، زاگرس و البرز، وزش باد شدید در استان‌های هرمزگان، کرمان، سیستان و بلوچستان، نیمه شرقی اصفهان، جنوب سمنان و خراسان جنوبی را خواهیم داشت لذا از‌مردم می‌خواهیم فعلا سفر نکنند و مسافرت خود را به تأخیر بیندازند و در صورت اجبار برای مسافرت حتماً با دستگاه‌های امدادی هماهنگی لازم را داشته باشند.

پیش بینی وقوع سیلاب در استان بوشهر

کارشناس اداره کل هواشناسی استان بوشهر عنوان کرد که با ورود سامانه بارشی به این استان طی دو روز آینده، در برخی از مناطق آبگرفتگی معابر عمومی و سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌ها دور از انتظار نیست.

به گزارش ایسنا، پیام مساعدی ادامه داد: از امروز با ورود سامانه جدید بارشی به غرب و جنوب غرب کشور به تدریج بر میزان ناپایداری‌های جوی در استان بوشهر افزوده خواهد شد.

وی اظهار داشت: با توجه به پیش‌بینی بارش‌های رگباری در مناطقی از استان‌های همجوار (خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد و فارس) و همچنین احتمال تشدید بارش‌های پراکنده در برخی نقاط استان بوشهر، آبگرفتگی معابر عمومی و سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌ها از یکشنبه شب تا اواخر روز دوشنبه دور از انتظار نیست.

کارشناس اداره کل هواشناسی استان بوشهر تاکید کرد: توصیه می‌شود اقدامات پیشگیرانه لازم برای جلوگیری از حوادث و خسارات احتمالی انجام شود.

مساعدی خاطرنشان کرد: با افزایش و تقویت ناپایداری‌های جوی در روز‌های یکشنبه و دوشنبه پیش‌بینی می‌شود علاوه بر وقوع رگبار پراکنده باران و رعد و برق، سرعت وزش باد نیز به شکل قابل ملاحظه‌ای افزایش یابد.

وی ابراز داشت: با توجه به وزش باد شدید و گاهی تندباد‌های لحظه‌ای و در پی آن تلاطم شدید دریا به ویژه در عصر یکشنبه تا اواخر روز سه شنبه، به دریانوردان خصوصاً مالکان شناور‌های کوچک و تفریحی توصیه می‌شود در این مدت از تردد‌های دریایی غیرضروری اجتناب نمایند.
تخلیه منازل حاشیه مسیل‌ها و رودخانه‌های زنجان

استاندار زنجان گفت: منازل روستایی و شهری حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها در 24 ساعت آینده باید تخلیه شود.

به گزارش ایسنا، فتح‌الله حقیقی ظهر امروز در چهارمین جلسه ستاد مدیریت بحران استان زنجان، اظهار کرد: اینکه مدیران فعالیت‌ها و تلاش‌هایی را که در رابطه با مدیریت بحران انجام دهند را گزارش کرده و تصاویر آن را منتشر می‌کنند، سبب آسودگی خیال مردم نسبت به این وضعیت می‌شود.

این مسئول با تاکید بر حضور مؤثر مدیران در مناطق محل خدمت، ادامه داد: در بازدید‌هایی که در طی روز‌های اخیر به عمل آمد، برخی روستاییان از قول‌های انجام نشده شاکی و ناراضی بودند و این در شرایطی است که برخی قول‌ها که قابلیت انجام دارد باید پیگیری شود.

وی با تاکید بر عدم انجام کار‌های سوری و نمایشی از جانب مدیران، افزود: مدیران به طور جد از انجام کار‌های نمایشی پرهیز کنند؛ چراکه این کار‌ها با بحران سازگار نیست و در بحران جای شوخی و سهل‌انگاری وجود ندارد.

حقیقی تصریح کرد: در بازدید از روستا‌ها مشکلاتی به چشم خورد که جاده‌سازی در مسیر سیلاب و یا ایجاد خانه و یا ساختمان عمومی در مسیر باران تند و یا مسیل آب، از جمله آن است و نباید تصور کرد که با جاده‌سازی دیگر مسیر سیل بسته می‌شود، بلکه سیل آسیب بیشتری را به آن محیط وارد می‌کند.

وی، فراموشی مدیران در انجام برخی مسائل را نوعی بحران دانست و یادآور شد: در رابطه با کوی صدرا و رختشویخانه باید اقدامات جدی انجام شود و این دو بخش همواره مورد توجه و تاکید بوده است و در حال حاضر همه مدیران باید مدیریت مسائل را در دستور کار قرار دهند.

استاندار زنجان با بیان اینکه سد‌ها و سیل‌بند‌هایی که ایجاد شده باید توسط دستگاه‌های متولی مدیریت شود، گفت: بر اساس آنچه که پیش‌بینی شده تا 12 فروردین اگر بارندگی داشته باشیم در طبیعت و مسیر‌ها مشکل ایجاد می‌شود، به همین دلیل باید روز 13 فروردین و حضور مردم در طبیعت مدیریت شود.

نماینده عالی دولت در استان زنجان، عنوان کرد: در روز 13 فروردین حفظ جان مردم مهم است، به همین دلیل باید از حضور مردم در کنار مسیل‌ها و رودخانه‌ها جلوگیری شود چرا که گزارش‌های هواشناسی نشان از بارندگی دارد و اگر در 12 فروردین در استان شاهد بارندگی باشیم احتمال وقوع حادثه و خطر در 13 فروردین بیش از روز دوازدهم است.

این مسئول با تاکید بر فرمانداران برای در نظر گرفتن مکان‌هایی برای اسکان اضطراری، ادامه داد: با توجه به شرایط در 24 ساعت آینده، انتقال خانواده‌هایی که خانه‌های آنان در مسیر سیلاب قرار دارد، ضروری است، حال این انتقال به خواست و میل خود این افراد باشد یا نه. همچنین نیروی انتظامی باید در حفظ جان مردم با فرمانداران همکاری کند و همه این تمهیدات برای پیشگیری از وقوع بدترین شرایط در نظر گرفته می‌شود.

حقیقی با بیان اینکه در شرایط لزوم نیز احشام باید به محلی امن انتقال داده شوند، یادآور شد: بر اساس قانون، اولین وظیفه دهیاران مدیریت بحران در روستا است و خانه‌های گلی در روستا باید تخلیه شود، زیرا این خانه‌ها حتی اگر در مسیر سیل هم نباشد بارندگی شدید می‌تواند آن را تخریب کند و مدیران و فرمانداران توجه کنند که در صورت بروز مشکل باید موارد را به سرعت به مردم اطلاع دهند.

استاندار زنجان افزود: تقسیم‌بندی مدیریت بحران در شهرستان انجام شده و بر اساس آن مسئولیت بحران شهرستان‌های ماه‌نشان و ایجرود با معاون سیاسی امنیتی، مسئولیت بحران شهرستان خدابنده با معاون عمرانی و مسئولیت بحران شهرستان طارم نیز با معاون هماهنگی امور اقتصادی خواهد بود و این معاونان تا روز سه ‎ شنبه در این شهرستان‌ها حضور خواهند داشت. همچنین برای سهولت هماهنگی و ارتباط نیز همه مدیران اعضای ستاد بحران از فردا بعد از ظهر در استانداری حضور خواهند داشت.

نماینده عالی دولت در استان زنجان با بیان اینکه باید از امکانات بخش خصوصی در بحران‌ها استفاده شود، خاطرنشان کرد: برای جلوگیری از ورود سیلاب به داخل خانه از طریق فاضلاب باید اقداماتی انجام شود و مردم در بحث حوادث و اتفاقات به شایعات توجه نکنند، بلکه اخبار را از طریق منابع معتبر و نیز رادیو و تلویزیون دنبال کنند.

 

هشدار سیلاب به روستا‌های بخش اسماعیلیه اهواز

فرماندار اهواز با بیان اینکه هنوز آب وارد روستا‌های بخش اسماعیلیه اهواز نشده است، گفت: تاکنون دستور تخلیه روستا‌های بخش اسماعیلیه اهواز صادر نشده است.

جمال عالمی نیسی در گفتگو با ایسنا، با اشاره به خبر‌های منتشر شده مبنی بر دستور تخلیه دو روستا در بخش اسماعیلیه اهواز، اظهار کرد: تاکنون دستور تخلیه روستا‌های بخش اسماعیلیه اهواز صادر نشده است.

وی افزود: تنها به ساکنان روستا‌های بخش اسماعیلیه هشدار‌های لازم داده شده تا نکات ایمنی را رعایت کنند.

فرماندار اهواز گفت: هنوز آب وارد روستا‌های این بخش نشده است.

 

خطر رانش کانال سنگی سیل‌بند جنوبی جوانرود

فرماندار جوانرود گفت: مردم با توجه به مخاطره رانش کانال سنگی سیل بند جنوبی به دلیل قدمت و وقوع زلزله سال گذشته و احتمال گرفتگی و انسداد از تردد، فعالیت و توقف در محدوده بازارچه مرزی جوانرود خودداری کنند. رستگار یوسفی در گفتگو با خبرنگار تسنیم در کرمانشاه، با اشاره به ورود سامانه بارشی قوی و سیل آسا در روز‌های یکشنبه و دوشنبه اظهار داشت: با توجه به مخاطره رانش کانال سنگی سیل بند جنوبی به دلیل قدمت و وقوع زلزله سال گذشته و احتمال گرفتگی و انسداد مردم جوانرود از تردد، فعالیت و توقف در محدوده بازارچه مرزی جوانرود خودداری کنند.

هشدار‌های فرماندار ارومیه برای مقابله با سیل 11 فروردین

فرماندار ارومیه برای مقابله با سیل احتمالی در روز 11 فرودین هشدار داد و تمامی رستوران ها، کافه‌ها و اصناف شاغل در اطراف رود شهرچایی ارومیه را تا عادی شدن شرایط تعطیل اعلام کرد. علیرضا ملامحمدی زاده ظهر امروز در جمع خبرنگاران با تشریح آخرین اقدامات دولت در روز‌های اخیر برای آمادگی مقابله با سیل احتمالی روز یکشنبه 11 فروردین ماه 98 اظهار داشت: در روز‌های اخیر مرتباً وضعیت آمادگی ادارات، نهاد‌ها و دستگاه‌های امدادی و خدماتی مورد ارزیابی دقیق قرار گرفته و مقدمات لازم برای مقابله با خسارت‌ها و تبعات سیل احتمالی فردا فراهم آورده شده است.

سیل «مین» و «خمپاره‌های زمان جنگ» را در ایلام نمایان کرد

بارش باران‌های سیل آسا در استان ایلام موجب نمایان شدن «مین» و «خمپاره»‌های زمان جنگ شد، ادواتی که سیل موجب نمایان کردن آنان شده است، شامل «مین» ضد تانک، «خمپاره»‌های انواع «مهمات m9» و «آرپی جی 7» باقیمانده از میادین مین و تله‌های انفجاری است که بارندگی و سیل موجب عیان شدن آنان شده است. این اداوات که در مسیر رودخانه کنجانچم مهران و رودخانه چوار روئیت شده‌اند توسط واحد‌های چک و خنثی در حال بررسی بوده و شهروندان عزیز استان ایلام که در حال در صورت مشاهده ضمن پرهیز از دستکاری و نزدیک شدن مراتب را به واحد‌های انتظامی و نظامی منعکس نمایند و از هرگونه اقدام خودسرانه پرهیزکنند.

تخلیه 8 روستای دورود‌

نماینده ویژه استاندار و ستاد بحران در شهرستان دورود با بیان اینکه 8 روستای دورود در حال تخلیه و 4 محور بحرانی شهرستان شناسایی‌شده گفت: اسکان برای 12 هزار نفر فراهم شده است. محمدرضا صفی خانی در گفتگو با خبرنگار تسنیم در خرم‌آباد با اشاره به شروع بارش‌ها در استان لرستان و احتمال سرریز شدن سد مروک اظهار داشت: با توجه به‌پیش بینی هواشناسی و آغاز بارش‌ها در استان به‌ویژه در شهرستان دورود اقدامات پیشگیرانه از روز گذشته آغازشده است. وی با اشاره به‌احتمال سرریز شدن سد مروک و زیرآب رفتن روستا‌ها افزود: به‌منظور اسکان مردم روستا‌های در معرض خطر سیلاب، ستاد اسکان در شهرستان دورود فعال‌شده و در اماکن سرپوشیده، مدارس و حسینیه‌ها آمادگی اسکان 12 هزار نفر فراهم‌شده است.

تخلیه 45 میلیون متر مکعب از آب سد‌های ایلام

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای ایلام، از تخلیه 45 میلیون متر مکعب آب از سد‌های ایلام خبر داد. علی پور احمد در گفتگو با خبرنگار تسنیم در ایلام، اظهار داشت: برای پیشگیری از خسارت سرزیز شدن سد‌ها بر اثر وقوع بارش‌ها، اقدامات لازم صورت گرفته است. مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای ایلام گفت: تاکنون از سه سد «چم گردلان»، «کنگیر» و «دویرج» 45 میلیون متر مکعب آب تخلیه شده است.

اخطار هواشناسی نسبت به وقوع سیل در خوزستان‌

سازمان هواشناسی در اخطاریه‌ای از قوع سیل مورخ 10 فروردین و ورود سامانه بارشی و استمرار آن تا اواسط هفته خبر داده است. سازمان هواشناسی در اخطاریه‌ای از وقوع سیل مورخ 10 فروردین و ورود سامانه بارشی و استمرار آن تا اواسط هفته خبر داده است. در این اخطاریه آمده است که سامانه بارشی از اواسط روز جاری تا اوایل روز سه شنبه هفته فعال است که در این مدت وقوع بارش رگباری قابل ملاحظه در حوضه‌های آبریز رودخانه‌های استان خوزستان و افزایش دبی قابل ملاحظه ناشی از بارش، رعد و برق، بعضا وزش باد قابل ملاحظه همراه با تگرگ خواهد بود.

آخرین وضعیت سیلاب در لرستان؛ خسارت 805 میلیاردی و آوارگی 3658 خانوار‌

‌بارش‌های رگباری که از روز پنجم فروردین لرستان را در برگرفت نخستین سیلاب سال 98 را در استان ثبت کرد تا باز هم خساراتی به تأسیسات زیربنایی، منازل، جاده‌ها، کشاورزی، منابع‌طبیعی و آثار تاریخی وارد کند و لرستان بلاخیز هم‌چنان گرفتار بحران‌ها باشد. پلدختر که در جنوبی‌ترین منطقه لرستان واقع‌شده و معبر روان‌آب‌های و رودخانه‌های استان است، به‌واسطه‌ی طغیان رودخانه کشکان در وضعیت قرمز بحران قرار گرفت و تداوم سیلاب‌ها مردم روستا‌های این شهرستان را آواره کرد.

هشدار پلیس راه کرمانشاه نسبت به ریزش کوه

رئیس پلیس راه استان کرمانشاه گفت: با توجه به بارش‌های شدید پیش‌بینی شده احتمال آبگرفتگی و ریزش کوه در جاده‌های استان کرمانشاه وجود دارد. سرهنگ محمد حیدری اظهار داشت: با توجه به بارش‌های شدید پیش‌بینی شده برخی از محور‌های استان احتمال آبگرفتگی و همچنین مسدود شدن به خاطر ریزش کوه و در نهایت افزایش سوانج جاده‌ای در آن‌ها وجود دارد که می‌طلبد رانندگان نهایت دقت و احتیاط را داشته باشند. وی عنوان کرد: در حوزه بیستون و اطراف آن کلیه محور‌ها اعم از بزرگراه اصلی و راه‌های فرعی روستایی، محور کرمانشاه به بیستون زیر پل پایانه و روبروی کارخانه سیمان از جمله نقاطی است که احتمال آبگرفتگی و سیلاب وجود دارد.

احتمال سرریز سد مروک؛ روستا‌های دورود در خطر سیل است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان با بیان اینکه احتمال سرریز شدن سد مروک و بروز سیل وجود دارد گفت: برخی روستا‌های شهرستان دورود در خطر سیل قرار دارد. عبدالرضا بازدار ظهر امروز در جلسه ستاد مدیریت بحران جهاد کشاورزی شهرستان دورود اظهار داشت: با توجه به بارندگی‌های پیش رو و احتمال سرریز شدن سد مروک و بروز سیل، اطلاع‌رسانی کامل به کشاورزان و بهره‌برداران انجام شود.

رانش زمین در روستا‌های بالادست مازندران

مدیرکل هواشناسی مازندران با اشاره به احتمال رانش زمین در روستا‌های بالادست استان، گفت: مسافران از سفر به محور‌های کوهستانی مازندران خودداری کنند. محمد رضا رضوی در گفتگو با خبرنگار تسنیم در ساری، اظهار داشت: گذر سامانه بارشی از یکشنبه 11 فرودین تا سه شنبه 13 فروردین در نیمه غربی، مرکز و شمال کشور، موجب بارش باران در برخی ساعات بارش شدید و رگبار و رعدو برق خواهد شد. وی افزود: برای حفظ ایمنی و جلوگیری از خسارات احتمالی توصیه می‌شود که برنامه‌ریزی برای سفر‌های نوروزی در روز‌های یکشنبه و دوشنبه هفته آینده با کسب اطلاع از آخرین وضع هوا در مسیر سفر انجام شود و تا حد امکان از سفر به مناطق غرب و جنوبغرب کشور خودداری شود.

حاشیه‌نشینان کشکان و منطقه گزکو پلدختر منازل خود را ترک کنند

شهردار پل‌دختر گفت: حاشیه‌نشینان کشکان و منطقه گزکو پلدختر نسبت به تخلیه اموال و وسایل ضروری خود اقدام کنند. صمد چراغی پور در گفتگو با خبرنگار تسنیم در پلدختر اظهار داشت: با توجه به هشدار‌های سازمان هواشناسی و بارش‌های شدید در روز‌های یکشنبه و دوشنبه این هفته و احتمال طغیان رودخانه کشکان، از مردم پل‌دختر تقاضا داریم از تردد در مسیر رودخانه خودداری کنند. وی افزود: اهالی و ساکنان کوی سازمانی‌ها و سایر شهروندانی که در مسیر رودخانه کشکان در منطقه عمومی کاوکالی ساکن هستند نسبت به جابه‌جایی افراد سالمند و خردسال و وسایل نقلیه و اموال ضروری به سایر نقاط امن اقدام کنند.

20 استان آماده بارش شدید باشند‌

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی گفت: در روز‌های آینده بارندگی شدید را در 20 استان شاهد خواهیم بود. سردار سیدکمال هادیانفر که برای بازدید از وضعیت تردد در محور‌های مواصلاتی و مناطق سیل زده به استان گلستان سفر کرده است، اظهار کرد: به دلیل آب گرفتگی و سیلاب در برخی از مناطق استان شاهد محدودیت‌های ترافیکی بودیم که با تلاش پلیس، برنامه ریزی‌های خاصی برای تسهیل در وضعیت ترافیک در این استان صورت گرفته است.

هادیانفر با اشاره به شرایط نامساعد جوی کشور در روز‌های آینده، بیان داشت: بارندگی شدید در 20 استان کشور را شاهد خواهیم بود که رانندگان می‌توانند با رعایت قانون مداری، توجه به قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی و همکاری و همراهی با پلیس، در کاهش تصادفات و حوادث رانندگی موثر باشند.

آمار فوتی‌های سیل در کشور به 42 نفر رسید

رئیس پزشکی قانونی کشور گفت: 42 نفر به دلیل حوادث جوی در کشور طی چند روز اخیر جان خود را از دست داده که همه این افراد تشخیص هویت شدند. وی افزود: در استان گلستان نیز 7 نفر جان خود را از دست داده‌اند که 5 مورد از آن‌ها مربوط به واژگونی قایق بود، همچنین در کهگیلویه و بویراحمد 2 نفر، لرستان 2 نفر، شیراز 19 نفر، خوزستان یک نفر و سمنان نیز یک نفر جان خود را از دست داده‌اند. احمد شجاعی رئیس پزشکی قانونی کشور در گفتگو با فارس، در ارتباط با آمار کشته شده‌های حوادث جوی در کشور طی روز‌های اخیر اعلام کرد: در مازندران 5 نفر، خراسان شمالی 2 نفر، مشهد یک نفر، ملایر همدان یک نفر و سرپل ذهاب نیز یک نفر به دلیل سیل جان خود را از دست داده اند.

ریزش کوه محور ونایی ـ. بروجرد را مسدود کرد

بخشدار اشترینان گفت: جاده ونایی ـ. بروجرد به‌علت ریزش کوه مسدود شد. مقداد صارمی در گفتگو با خبرنگار تسنیم در بروجرد اظهار داشت: جاده ونایی به‌علت رانش دوباره کوه و ریزش در مسیر ورودی شهر مسدود شده است. وی افزود: ورودی ونایی برای چهارمین بار طی چند روز گذشته براثر ریزش کوه مسدود شده وعملیات لایروبی و بازگشایی با مشارکت دهیاری توده زن، دهیاری ونایی و کرکیخان انجام گرفته‌است.

آمادگی شهر اهواز برای موج جدید افزایش آب‌

وضعیت کنونی رودخانه کارون در کنار پیش بینی‌هایی که از بارندگی و بازشدن سد‌ها در روز‌های آینده شده است دستگاه‌های مسئول را بر آن داشته در شهر اهواز نیز دست به اقدامات مهندسی و احداث سیل بند بزنند. هشدار‌ها و پیش بینی‌های سازمان‌های متولی امر در باره افزایش بارندگی و باز شدن سد‌ها در کنار افزایش چشمگیر دبی رودخانه کارون تمامی دستگاه‌های مدیریت شهری را در حالت آماده باش قرار داده است. در شهر اهواز نیز شهرداری با بکارگیری ماشین آلات خود و همچنین ورود ماشین آلات سپاه و ارتش در مناطق دیگر خود را برای ایمن سازی شهر‌ها و روستا‌های مسیر سیلاب آماده کرده‌اند.

‌خطر ریزش خانه‌ها در آق‌قلا‌

رئیس جمعیت هلال احمر گفت: ماندگاری آب در آق‌قلا خطر جدی است و خطر ریزش خانه‌ها وجود دارد. علی‌اصغر پیوندی صبح امروز در بازدید از نحوه امدادرسانی به سیل‌زدگان استان گلستان اظهار کرد: امسال نوروز زیاد خوبی نداشتیم، زیرا مردم در بسیاری از استان‌های کشور درگیر برف و کولاک و سیل شدند؛ به جز جزیره کیش تقریبا تمام مناطق کشور متاثر از بارندگی‌های شدید بود.

رییس جمعیت هلال احمر با اشاره به جان‌باختن 45 نفر از هموطنان بر اثر حوادث جوی اخیر گفت: تلاش کردیم رقم تلفات را کم کنیم، اما سیل و سیلاب چیزی نیست که به سرعت بشود با آن مقابله کرد؛ البته در گلستان تلفات ما بسیار بسیار کم بود و هر چند نجات جان یک انسان هم بسیتر مهم است، اما 8 نفر بر اثر سیل در این استان جان باختند.

آماده‌باش اعضای شورای مدیریت بحران تهران‌

سرپرست مدیریت بحران استانداری تهران گفت: با توجه به کاهش دمای استان شورای مدیریت بحران استان تهران و شورا‌های متناظر شهرستانی در آماده‌باش کامل قرار دارد. منصور درجاتی امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به هشدار‌های سازمان هواشناسی استان تهران مبنی بر بارش برف در ارتفاعات پایتخت اظهار داشت: طبق گزارش‌های دریافتی از اداره کل هواشناسی استان از عصر امروز شرایط جوی استان و شهر تهران ابری و در اوایل شب همراه با رگبار و احتمال رعد و برق و در ارتفاعات همراه با بارش برف و مه‌گرفتگی خواهد بود.

مهار 5 سیل مهیب توسط سد دز

مدیرعامل سد و نیروگاه دز با اشاره به بارندگی‌های سیل‌آسای ماه‌های اخیر گفت: پنج سیل مهیب در چهار ماه گذشته توسط سد دز مهار شد. سعید رئوفی‌نسب با بیان اینکه سد دز اهمیت بسیار ویژه‌ای در کنترل سیلاب‌ها و تولید برق دارد، افزود: نیمه اول سال 97 با خشکسالی مطلق و در نیمه دوم آن با ترسالی مواجه شدیم که ادامه این ترسالی به امسال نیز کشیده شد. وی با بیان اینکه ابتدای امسال بیش از 15 هزار مترمکعب بر ثانیه آب از استان‌های همجوار وارد خوزستان شد، گفت: این مقدار آب می‌توانست برای تمام خوزستان مشکل‌آفرین باشد، اما 80 درصد آن توسط سد‌ها مهار و فقط حدود 20 درصد آن رها شد.

امدادرسانی هوایی به روستا‌های سیل زده کهگیلویه و بویراحمد

مدیرعامل جمعیت هلال احمر کهگیلویه و بویراحمد از امداد رسانی هوایی به برخی روستا‌های سیل زده این استان خبر داد. امان الله جهانبین در گفتگو با خبرنگار تسنیم در یاسوج، اظهار داشت: امدارسانی هوایی به روستا‌های گرگیون، دلاوری و لیره سوخته لوداب، آبیدک زیلایی و رود ریش کهگیلویه با 6 سورتی پرواز با دوبالگرد جمعیت هلال احمر و هوانیروز ارتش انجام شد.

سیل به درختان بلوط در کهگیلویه و بویراحمد رحم نکرد

موج دوم بارش‌ها در راه کهگیلویه و بویراحمد؛ ستاد بحران برای کنترل خسارت احتمالی آماده باشد. وی با تاکید بر اینکه راه ارتباطی این روستا‌ها قطع است، عنوان کرد: در این امداد رسانی بسته‌های غذایی یک ماهه و تعدادی چادر، پتو و موکت بین آسیب دیدگان توزیع شد. جهانبین افزود: همچنین در زمینه اسکان تعدادی خانواده در روستای آب بهاره که خانه‌های آنان دچار مشکل شده بود، چادر و وسایل امدادی در اختیار آن‌ها قرار گرفت.

توصیه به رانندگان: فردا و پس فردا سفر نکنید

سرهنگ نادر رحمانی رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی گفت: بجز استان سیستان و بلوچستان تمام جاده‌های کشور سه روز آینده درگیر باران و برف خواهند بود: "احتمال گرفتار شدن رانندگان در محور‌ها به‌دلایلی، چون طغیان رودخانه، سیلاب، لغزندگی سطح راه، کاهش دید، ریزش کوه و سقوط بهمن وجود دارد. " او گفت: "تأکید می‌کنیم رانندگان 11 و 12 فروردین سفر نکنند.

خزان مزارع کوهدشت در بهار؛ دسترنج کشاورزان به آب رفت‌

باران آمد، سیل مزارع شهرستان کوهدشت را با خود برد و کشاورزان به تماشای خزان کشت‌های‌شان در بهار نشستند. نخستین بارش‌های بهاری امسال در شهرستان کوهدشت که از پنجم فروردین آغاز شد با سهمناک‌ترین باد‌ها همراه بود. باران می‌بارید، رگباری. گاهی هم تگرگ. باران شلاقی در ساعت یک بامداد روز دوشنبه بوی فاجعه داد. بارش‌های سیل‌آسا به یکی از روستا‌های بخش درب‌گنبد تاخت و آغل یک کشاورز را تهدید کرد. اهالی خانه شتافتند تا دام‌های‌شان در امان از تخریب بماند. پدر و دو خواهر که رسیدند، طویله‌‍ در حال آوار بود. پرستو گام برداشت برای نجات دام‌ها. زور او به آوار نرسید. ریزش طویله دختر 20 ساله را بی‌جان کرد و خانواده مرادپور را بدون او. پرستو زیر خاک رفت. قربانی آوار شد و باران‌های بی‌امان.
 
آسیب سیل به 3990 خانه روستایی در خراسان شمالی

به گزارش ایسنا،مدیر کل بنیاد مسکن خراسان شمالی گفت: بر اثر وقوع بارندگی‌های شدید و جاری شدن سیل طی 10 روز اخیر در این استان طبق ارزیابی‌های صورت گرفته، به 3990 منزل مسکونی روستایی در خراسان شمالی خسارت وارد شد.

محمدی افزود: هنوز ارزیابی‌ها در روستا‌ها توسط کارشناسان بنیاد مسکن در حال انجام است و این روند ادامه دارد.

وی ادامه داد: بیشترین خسارت‌های وارد شده به منازل مسکونی روستایی شهرستان مانه و سملقان و راز و جرگلان است.

محمدی اظهار کرد: تمام خانه‌های آسیب دیده بر اثر بارندگی شدید و سیل، خانه‌های خشتی و گلی بوده است.

وی تصریح کرد: هیچ خانه آجری در این استان آسیب ندیده است مگر اینکه منزل خشتی با گل ساخته شده باشد.

اعزام ماشین‌آلات مورد نیاز به خوزستان / آخرین وضعیت خاکریزی در روستا‌های سوسنگرد

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان از اعزام ماشین‌آلات مورد نیاز از دیگر استان‌ها به خوزستان جهت مقابله با سیلاب خبر داد.

به گزارش ایسنا، کیامرث حاجی‌زاده با اشاره به احتمال وقوع سیلاب اظهار کرد: دو عملیات مهم شامل بازگشایی مسیل‌های جدید و ایمن‌سازی روستا‌ها با تمهیدات ستاد مدیریت بحران استان خوزستان در حال انجام است.

وی ادامه داد: به منظور پایین آوردن دبی ورودی آب کرخه در مقطع سوسنگرد، مسیل‌های پخش سیلاب در این منطقه بازگشایی می‌شوند. اغلب مسیل‌هایی که از قدیم کار پخش سیلاب در سوسنگرد را انجام می‌دادند در حال بازگشایی هستند. همچنین یک مسیل امروز در پایین‌دست سوسنگرد و در قسمت رودخانه هوفل بخش سبحانیه بازگشایی می‌شود.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان گفت: تاکنون مشکلی در سوسنگرد نداشته‌ایم. با این وجود با توجه به بارش‌های دو روز آینده و نهایی شدن تراز کرخه، به منظور مدیریت و کنترل وضعیت مجبوریم دور روستا‌ها را با خاکریزی و احداث دایک، ایمن‌سازی کنیم.

وی افزود: در همین جهت امروز امکانات و تجهیزات لازم در روستای سبحانیه سوسنگرد مستقر شده و دایک احداث می‌شود.

حاجی‌زاده اظهار کرد: با توجه به بالا آمدن سطح آب رودخانه، شرکت آب و فاضلاب خوزستان برای جلوگیری از پس‌زدگی فاضلاب مکلف به اعزام ماشین‌آلات به منطقه شده است.

وی افزود: همچنین ماشین‌آلاتی از چند استان از جمله استان مرکزی برای انجام این کار به خوزستان اعزام شده‌اند.

پیش‌بینی افزایش مجدد سطح آب در آق قلا به سبب سیلاب ناشی از ذوب برف

وزیر ارتباطات از کاهش جزئی محدوده سیل در منطقه آق قلا استان گلستان در پنج روز گذشته خبر داد و با اشاره به تحلیل‌های بدست آمده از داده‌های ماهواره‌ای، نسبت به افزایش مجدد سطح آب در این منطقه به سبب جاری شدن سیلاب ناشی از ذوب برف‌ها در روز‌های آینده هشدار داد.

به گزارش ایسنا، آذری جهرمی در صفحه اینستاگرام خود با انتشار نقشه تغییرات مناطق سیل زده استان گلستان در حد فاصل چهارم تا نهم فروردین ماه، نوشت: بنا بر اطلاعات ماهواره‌ای و مقایسه مساحت مناطق سیل زده در پنج روز اخیر، اگر چه محدوده سیل در آق قلا کمی کاهش یافته، اما در گمیشان به شدت افزایش یافته است.

وی افزود: برف بالا دست در حال ذوب شدن است و پیش‌بینی می‌شود سطح آب در آق قلا مجدد افزایش یابد.
 


آخرین خبر‌ها از وضعیت مناطق سیل زده/ خطر سیل در کمین دورود
 
بر اساس این گزارش، مساحت منطقه سیل زده در استان گلستان در روز نهم فروردین ماه در حالی نزدیک به 32 هزار هکتار برآورد شده که در روز چهارم فرودین ماه سطح منطقه سیل زده در این استان نزدیک به 24 هزار هکتار بوده است که نشان می‌دهد طی پنج روز سطح مناطق سیل زده چیزی حدود 8 هکتار افزایش یافته است.

این درحالی ست که پژوهشگاه فضایی ایران در چند روز گذشته با انتشار گزارشی ضمن پیش بینی ذوب شدن پوشش برفی، از احتمال تشدید آب گرفتگی و وقوع سیلاب در استان گلستان خبر داده بود.
 
ممنوعیت تردد در جاده‌های ساحلی اهواز / حاشیه رودخانه‌های خوزستان خطرناک‌اند

رئیس پلیس راهور خوزستان از مسدود شدن و ممنوعیت تردد وسایل نقلیه در جاده‌های ساحلی غربی و شرقی اهواز تا اطلاع ثانوی خبر داد.

سرهنگ منصور جمشیدی اظهار کرد: با توجه به افزایش دبی آب سد‌های خوزستان، بارندگی و افزایش دبی رودخانه‌ها، جهت مقابله با سیل احتمالی تمهیداتی اندیشیده شده است.

وی افزود: با توجه به اینکه جاده‌های ساحلی آسیب‌پذیری بالایی دارند، تا اطلاع ثانوی و مستعد شدن شرایط جوی، تردد در جاده‌های ساحلی غربی و شرقی مخصوصاً در ورودی پل‌ها ممنوع اعلام شده است.

جمشیدی بیان کرد: در صورت وقوع سیل، با تردد خودرو‌ها در جاده ساحلی خطر بالقوه‌ای مردم را تهدید می‌کند که جهت پیشگیری از خطرات احتمالی این مسیر‌ها مسدود شده‌اند.

رئیس پلیس راهور خوزستان توصیه کرد: مردم مقررات راهنمایی و رانندگی را رعایت کنند. همچنین شهروندان و مسافران نوروزی خودرو‌های خود را در حاشیه رودخانه‌ها پارک نکنند.

جمشیدی با بیان اینکه در شرایط کنونی توقف در بستر و حاشیه رودخانه‌ها خطرناک است، تصریح کرد: شب گذشته نیرو‌های راهور در اهواز مجبور شدند تا پاسی از شب خودرو‌هایی که در حاشیه رودخانه قرار داشتند را راهنمایی کنند تا حرکت کنند.

وی با اشاره به پیش‌بینی بارش‌های رگباری در خوزستان عنوان کرد: مردم تا حد امکان از سفر غیرضروروی بپرهیزند و سفر‌های خود را به تعویق بیندازند.

جمشیدی ادامه داد: همچنین رانندگان در زمان بارندگی اطمینان حاصل کنند که برف پاک‌کن سالم است و چراغ خودرو را در زمان بارندگی شدید روشن کنند. در صورت وقوع سیل خودروی خود را ترک کنند و به مناطق مرتفع بروند، زیرا به هیچ وجه داخل خودرو جای امنی نیست.

هشدار نسبت به وقوع سیلاب در ابهر/مردم از سفر‌های غیرضروری خودداری کنند

مدیر بحران شهرستان ابهر ضمن هشدار درباره خطر وقوع سیلاب در ابهر، از مردم خواست از سفر‌های غیرضروری پرهیز کنند.

سعید خلج با بیان این‌که سامانه بارشی جدید از اوایل ظهر روز شنبه وارد شهرستان می‌شود و از عصر روز یکشنبه فعالیت خود را آغاز خواهد کرد، گفت: با فعالیت این سامانه تا پایان روز دوشنبه هفته جاری، شاهد بارش‌های زیادی در استان خواهیم بود.

وی ضمن اعلام آماده‌باش به همه دستگاه‌های اجرایی، امدادی و خدماتی در اتخاذ تدابیر و تمهیدات لازم و پیشگیرانه با توجه به وزش باد شدید و پیش‌بینی وقوع کولاک، ادامه داد: از هم‌وطنان درخواست می‌شود در صورت تردد در راه‌های کوهستانی و روستایی، زنجیر چرخ به همراه داشته باشند.

خلجی تاکید کرد: با توجه به میزان بارش‌ها امکان آب‌گرفتگی معابر و احتمال سیلابی شدن و طغیان رودخانه‌ها و مسیل‌ها وجود دارد، لذا به دامداران توصیه می‌شود از چرای دام در دره‌های عمیق، حاشیه رودخانه‌ها و ورود به کوهستان‌ها در طی این سه روز اجتناب کنند.

وی یادآور شد: از همه شهروندان و هم‌وطنان در خواست می‌شود از ماندن و تردد در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، خوداری کرده و حتی‌الامکان از سفر‌های غیرضروری پرهیز کنند.

دستور تخلیه برخی مناطق سیروان صادر شد

استاندار ایلام گفت: با توجه به پیش بینی هواشناسی مبنی بر وقوع سیل در روزهای یک شنبه و دوشنبه(11 و 12 فروردین) و خط بحران در روستای چشم شیر سیروان مدرسه، اداره پست و امامزاده، تخلیه و از تردد در این مکان‌ها جلوگیری شود.
قاسم سلیمانی دشتکی لحظاتی پیش در جلسه مدیریت ستاد بحران استان ایلام اظهار داشت: با توجه به پیش بینی هواشناسی مبنی بر وقوع سیل در روزهای یک شنبه و دوشنبه(11 و 12 فروردین) و خط بحران در روستای چشم شیر سیروان مدرسه، اداره پست و امامزاده، تخلیه و از تردد در این مکان‌ها جلوگیری شود.

وی افزود: برای جلوگیری از وقوع بحران و در صورت نیاز تعدادی قایق برای جابجایی مسافران و گردشگران احتمالی در این روستا مستقر شود.

استاندار ایلام ادامه داد: فرماندار سیروان با همکاری آب منطقه‌ای و سایر دستگاه‌های اجرایی برای جلوگیری از خسارت، بحران احتمالی را مدیریت کنند.

وی اضافه کرد: در صورت بالا آمدن آب سد چشم شیر در روزهای آینده 30 درصد این روستا که کمتر در معرض تهدید آب گرفتگی قرار دارند در مکان‌های امن اسکان داده شوند.

سلیمانی دشتکی تاکید کرد: همچنین در راستای رفاه مردم این روستا نانوایی سیار و چند دستگاه تانکر آبرسانی در منطقه مستقر شوند.

لازم به ذکر است، روستای چم شیر از توابع بخش سیروان از توابع شهرستان چرداول با 137 خانوار 550 نفر جمعیت دارد.

خطر سیل در کمین دورود + اسامی مناطقی که باید تخلیه شوند

به گزارش فارس، فریبا بهاری سرپرست فرمانداری دورود اظهار داشت: با توجه به پیش‌بینی هواشناسی از امروز بارش‌ها در استان لرستان و به طبع در دورود آغاز شده و به مدت چند روز ادامه دارد.

وی افزود: با توجه به شرایط موجود و بر اساس پیش‌بینی صورت گرفته شدت بارندگی‌ها به حدی خواهد بود که تیره رود طغیان کرده و سطح آب به حدی بالا بیاید که موجب زیر آب رفتن قسمت‌های ساحلی شهر دورود شود.

سرپرست فرمانداری دورود گفت: با توجه به اینکه سیل موجب زیر آب رفتن قسمت‌های زیادی خواهد شد از شهروندان ساکن در حاشیه رودخانه تیره رود درخواست می‌شود هشدار‌ها را حدی گرفته و ضمن حفظ خونسردی نسبت به تخلیه منازل مسکونی اقدام کنند.

وی از اهالی روستا‌های سنگر، قلعه کارضا، یوسف‌آباد، امیرآباد، فرمان‌آباد، خسروآباد، گوشه پل و شکرآباد درخواست کرد با توجه به طغیان رودخانه و سر ریز کردن سد مروک در اسرع وقت نسبت به تخلیه منازل خود و اسکان در مناطق امن اقدام نمایند.

بهاری همچنین از اهالی ساکن در مناطق سری‌ساتی، بحرین، منوچهری، صفا، عزت‌آباد، قلعه ضرغام، بلوار آیت‌الله بروجردی، کوی همت، کوی کارمندان سیمان، کوی شهرداری، فرهنگیان و الغدیر تقاضا کرد در اسرع وقت نسبت به تخلیه منازل مسکونی خود و سکونت در مناطق امن تا اطلاع ثانوی اقدام کنند.


4 تیم ارزیاب به مناطق سیل‌زده دلفان اعزام شد
مدیرکل بنیاد مسکن استان لرستان گفت: 4 تیم ارزیاب به مناطق آسیب‌دیده از سیل در شهرستان دلفان اعزام شد.

به گزارش تسنیم، مسعود رضایی صبح امروز در جمع خبرنگاران از اعزام اکیپ‌های ارزیاب به مناطق سیل‌زده شهرستان دلفان خبر داد و اظهار داشت: با توجه به‌شدت وقوع سیل و بروز خسارات به واحد‌های مسکونی در شهرستان دلفان چهار اکیپ از نیرو‌های حوزه فنی مهندسی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان به مناطق آسیب‌دیده از سیل در شهرستان دلفان اعزام شدند.

وی افزود: عمده خسارات وارده در شهرستان دلفان مربوط به روستا‌های دهستان میربگ جنوبی از توابع بخش مرکزی شهرستان دلفان است.

مدیرکل بنیاد مسکن استان لرستان عنوان کرد: درپی بارش‌های اخیر قسمتی از کوه مشرف‌به روستای دمباغ دچار رانش شده و به ساختمان‌های مسکونی و دیواره جاده اصلی این روستا خساراتی واردشده است.

وی بیان کرد: کار ارزیابی و برآورد خسارت روستا‌های دمباغ، مله خان، نعمت‌آباد، کن خان یعقوب، گچ بندی، کاظم‌آباد تیزآب، علی‌آباد تیزآب و یوسف‌آباد انجام‌شده است.

رضایی تصریح کرد: اکیپ‌های ارزیاب در نخستین ساعات وقوع سیل کار برآورد خسارت را با جدیت شروع کرده و عملیات میدانی به‌منظور برآورد خسارات روستا‌های واقع در دهستان میربگ جنوبی در حال انجام است.
 
تخلیه برخی مناطق اهواز صحت ندارد
فرمانداری اهواز با صدور اطلاعیه‌ای، شایعه منتشر شده در خصوص تخلیه برخی مناطق این شهر به علت بالا آمدن آب را تکذیب کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، فرمانداری اهواز با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: پیرو شایعه‌ای در فضای مجازی در خصوص تخلیه برخی از مناطق شهر اهواز به دلیل زیاد شدن آب کارون، این فرمانداری اعلام می‌دارد که هیچ گونه خطری شهرستان اهواز را تهدید نمی‌کند و میزان آب ورودی به رودخانه کارون کاملاً مدیریت شده و با نظارت و کنترل دقیق در حال رصد است.

در این اطلاعیه تاکید شده است: این فرمانداری از افرادی که با شایعه سازی قصد ایجاد ناامنی و تشویش اذهان عمومی دارند حق پیگیری را برای خود محفوظ می‌دارد. کلیه اخبار و اطلاعات فقط از طریق روابط عمومی فرمانداری و خبرگزاری‌های رسمی به عموم مردم رسانده می‌شود.
 
سیلاب 7 میلیارد تومان به آثار تاریخی بروجرد خسارت زد
رئیس اداره میراث‌فرهنگی بروجرد گفت: سیلاب 7 میلیارد تومان به آثار تاریخی شهرستان بروجرد خسارت زد.

حجت‌الله یارمحمدی اظهار داشت: بزرگ‌ترین عواملی که روی بنا‌های تاریخی و به‌ویژه در مناطق تاثیر می‌گذارد زلزله و نزولات جوی سنگین است.

وی افزود: زمین‌لرزه فروردین 88 آسیب‌های شدیدی به‌دنبال داشت، اما بعد از زلزله بارش باران میزان تخریب‌ها را بیش‌تر کرد؛ در حال حاضر با نزولات جوی اخیر و اواخر سال 97 متأسفانه ابنیه‌های تاریخی بروجرد دچار آسیب شده است.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری بروجرد عنوان کرد: تقریبا 27 بنای تاریخی تا به امروز دچار آسیب شده‌اند، البته تعدادی از این آثار در خارج از محدوده شهری قرار دارند.

وی با اشاره به میزان تخریب بالای این آثار تاریخی بر اثر سیلاب بیان کرد: برآورد ریالی ما از این آثار و ابنیه‌های تاریخی در حدود هفت میلیارد تومان است که از جمله این بنا‌ها می‌توان به خانه حریری، مسجد امام (ره)، مسجد جامع، خانه محمدی، خانه حاتمی و خانه افتخارالاسلام اشاره کرد.

یارمحمدی گفت: نزولات جوی روز‌های اخیر سبب شد تا نگهداری برخی بنا‌های تاریخی کاسته شود، برخی از این بنا‌ها به‌صورت شخصی هستند که دارای مشکل نیستند، ولی تعدادی از این آثار و ابنیه‌ها رها شده و در بین ورثه مانده که همین امر کار نگهداری را مشکل کرده؛ آن دسته از بنا‌ها هم که در انحصار دولت هستند مشکلات خودشان را دارند.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری بروجرد خاطرنشان کرد: اگر حفظ و حراست از این بنا‌ها در زمان وقوع حوادث طبیعی انجام نشود، مشکل تخریب هم تشدید خواهد شد و به همین میزان هم مرمت آن زمان‌بر خواهد بود، بنابراین باید کار مرمت و حفاظت از این آثار قبل از شروع فصل سرما انجام شود.

وی اظهار داشت: 27 بنای تاریخی از آثار شهرستان بروجرد دچار آسیب شده‌اند که این خسارت‌ها مربوط به سال گذشته و بخشی هم مربوط به امسال است، به‌طور قطع اگر مرمت‌ها تا قبل از بارندگی‌های اخیر انجام می‌شد با خسارات کمتری مواجه بودیم.

یارمحمدی افزود: برای حفاظت از آثار تاریخی حداقل اقدامات پوششی و اضطراری را باید تا قبل از پاییز امسال انجام دهیم تا مانع تشدید آسیب‌ها شود. منتظر تخصیص اعتبار در رابطه با آثار مرتبط با حوزه میراث‌فرهنگی هستیم تا کار را شروع کنیم، بخش‌هایی که در اختیار موقوفات یا شخصی هستند باید خوشان پیگیر شوند وهرچه زودتر این آسیب‌ها را برطرف کنند.
 
خسارت 300 میلیاردی سیلاب به بخش کشاورزی؛ 2000 تن ماهی تلف شد
رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان با اشاره به خسارت 300 میلیارد تومانی سیلاب به بخش کشاورزی گفت: 2000 تن ماهی تلف‌شده و سازه‌های سد‌های ماهی نیز از بین رفته است.

به گزارش تسنیم، عبدالرضا بازدار امشب در جلسه ستاد مدیریت بحران استان که در سالن جلسات استانداری لرستان برگزار شد اظهار داشت: سازمان جهاد کشاورزی لرستان طی اطلاع‌رسانی گسترده 24 ساعت قبل از وقوع سیل به کشاورزان، بهره‌برداران و تولیدکنندگان با طراحی سامانه‌ای به 157 هزار بهره‌بردار بخش کشاورزی از طریق تماس تلفنی و فضای مجازی اطلاع‌رسانی کرد.

وی افزود: پس از وقوع سیلاب، آب‌گرفتگی بسیاری از مزارع، باغات و ایستگاه‌های پمپاژ شامل کانال‌های انتقال آبیاری عمومی و جاده‌های بین مزارع از بین رفته و همچنین بسیاری از مزارع پرورش ماهی که در حاشیه رودخانه‌ها هستند علاوه بر از بین رفتن بیش از دو هزار تن ماهی، سازه‌های سد‌های ماهی نیز از بین رفته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان با اشاره به اقدامات مؤثر آبخیزداری در بالادست عنوان کرد: به بسیاری از ساز‌های آبخیزداری استان خسارات جدی واردشده و بالغ‌بر 300 میلیارد تومان خسارت به بخش کشاورزی و زیر بخش‌های مختلف واردشده است.
 
خسارت 805 میلیاردی سیلاب به لرستان؛ 21 مورد رانش زمین پیش‌بینی می‌شود
مدیرکل مدیریت بحران استان لرستان به خسارت 805 میلیاردی سیلاب به لرستان خبر داد و گفت: وقوع 21 مورد رانش زمین در استان پیش‌بینی می‌شود.

به گزارش تسنیم، غلامرضا آقا میرزایی در جلسه ستاد مدیریت بحران استان که در سالن جلسات استانداری لرستان برگزار شد اظهار داشت: عمده‌ترین مشکل در سیل اخیر قطع محور‌های مواصلاتی بین‌شهری و روستایی بود که مهم‌ترین آن‌ها محور خرم‌آباد- پلدختر است که در 18 نقطه قطع‌شده و شرایط به‌گونه‌ای است که حتماً باید همان نقطه احیا شود.

وی افزود: تا امروز 24 مورد رانش زمین در روستا‌های استان رخ‌داده که از این تعداد شش روستای الیگودرز دو مورد، ازنا یک مورد، دلفان سه مورد رانش رخ‌داده که روستا‌ها را جابه‌جا کرده‌ایم و پیش‌بینی می‌شود 21 مورد رانش رخ دهد و همچنین قسمتی از شهر دورود نیز در معرض خطر رانش است.

مدیرکل مدیریت بحران استان لرستان عنوان کرد: از دیگر مشکلات استان لرستان این است که اماکن مسکونی روستایی و شهری که در مسیر رودخانه کشکان هستند در معرض خطر سیلاب قرار دارد و بحث جابه‌جایی یا ایجاد دیوار ساحلی برای این مناطق باید قطعی شود.

وی به تعداد واحد‌های آسیب‌دیده روستایی و شهری در سیلاب اخیر اشاره و بیان کرد: با توجه به اینکه هنوز ارزیابی‌ها به پایان نرسیده است، ولی تاکنون 702 بازسازی شهری، 671 واحد تعمیری و در بخش روستایی هزار و 720 منزل نیازمند بازسازی و هزار و 165 واحد نیازمند تعمیر و معیشتی نیز سه هزار 658 واحد است.

آقا میرزایی تصریح کرد: بر اساس برآوردی که تا امروز شده خسارت سیلاب 805 میلیارد تومان است و این رقم نیز قطعاً تغییر خواهد کرد.

سرهنگ علی حسین پازدار معاون هماهنگ‌کننده سپاه حضرت ابوالفضل (ع) لرستان نیز در این جلسه با اشاره به فعالیت‌های سپاه استان در کمک‌رسانی به سیلاب اخیر گفت: سپاه حضرت ابوالفضل (ع) لرستان در کنار سایر دستگاه‌های اجرایی با به‌کارگیری کلیه امکانات، مقدورات سازمانی و نیرو‌های پاسدار و جمع کثیری از بسیجیان از ساعات اولیه در سطح استان در بخش‌های مختلف فعال بوده است.

وی اظهار داشت: در شهرستان‌ها به‌ویژه پلدختر و خرم‌آباد یک گردان تحت عنوان گردان امداد و نجات از مجموعه‌سازمانی برش خورده و در حال حاضر نیز فعال هستند و همچنین گروه‌های جهادی در توزیع مواد غذایی با کمک دستگاه‌های مربوطه در منطقه فعال و حضور دارند.

معاون هماهنگ‌کننده سپاه حضرت ابوالفضل (ع) استان لرستان افزود: کلیه ماشین‌آلات راه‌سازی و مهندسی سپاه حضرت ابوالفضل (ع) لرستان به منطقه پلدختر و دوره اعزام‌شده‌اند و در حال حاضر فعال هستند، پل روستای گل گل توسط نیرو‌های سپاه و بسیج‌ترمیم و مورداستفاده قرارگرفته است.

وی عنوان کرد: امکانات منطقه 23 مقاومت توحید که یگان هوایی است و همچنین با قرارگاه خاتم رایزنی کرده‌ایم که کلیه دستگاه‌ها و ماشین‌آلات قرارگاه خاتم در کارگاه‌های فعالی که در استان دارد در اختیار سپاه استان است.
 
هیچ روستایی در رامشیر گرفتار سیل نیست
فرماندار رامشیر گفت: هیچ روستایی در رامشیر تا کنون دچار سیل نشده و فقط یکی از دو راه ارتباط روستایی با رامشیر قطع شده است.

به گزارش تسنیم، سید مجید حسینی نژاد اظهار داشت: درحال حاضرمشکل جدی در شهرستان وجود ندارد، اما استمراربارندگی درحوزه‌های میانی وبالا دستی ورهاسازی آب ازسد مارون در روز‌های آینده ممکن است فیوز پلاک سد رامشیر را وارد مدارکند ومشکلاتی برای روستا‌های مجاور ایجاد کند.

وی افزود: هماهنگی‌های لازم با شبکه زهره و جراحی، ارتباط مداوم با مدیریت سد مارون و فرمانداری بهبهان اوضاع رصد می‌شود واطلاع رسانی لازم صورت خواهد گرفت.
فرماندار رامشیر افزود: تنها روستایی که دچار آبگرفتگی محدود شد روستای بیت صیوان از توابع بخش مشراگه بود که با همت ستاد بحران و همکاری مدیریت نفت و گازمارون موضوع در دستور کار قرار گرفت و تخلیه آب منازل در همان شب انجام شد

وی ادامه داد: اقلامی از طرف هلال احمر جهت اسکان تعداد معدودی خانواده به منطقه ارسال و تحویل شد و بزودی ترمیم و اصلاح کانال درون روستا انجام خواهد شد.

حسینی نژاد تصریح کرد: در روستای بیت حمید در مسیر شاوه‌ها تهدید بالقوه، بند‌های آبخیزداری هستند که هشتاد درصد ظرفیت آن‌ها پرشده است البته به لحاظ استحکام مشکلی ندارند، اما استمراربارندگی ممکن است باعث سرریز شدن این بند‌ها شود که با اقدامی احتیاطی و پیشگیرانه درحال بهسازی وعمق بخشی به مسیل طبیعی روستا هستیم تا در صورت بروز خطر احتمالی تهدیدی متوجه روستا نباشد.

فرماندار رامشیر گفت: باتوجه به درخواست مکرر فرمانداران شهرستان‌های شادگان و ماهشهر مبنی بر اخذ تمهیداتی برای کاهش حجم سیلاب رودخانه جراحی که سیل بند‌های دو شهرستان مذکور را تهدید می‌کرد با هماهنگی سازمان آب و برق و مدیریت سد و شبکه زهره وجراحی؛ به طور موقت دریچه‌های سد رامشیر مسدود و آب به سمت کانال کنترل سیلاب هدایت شد.

وی افزود: این امر سبب شد شرایط در دو شهر پایین دست پایدارتر و قابل کنترل باشد که بااستقبال مدیران هردوشهر مواجه شد البته این اقدام مشکلاتی برای اهالی روستا‌های غرب جراحی ایجاد کرده که موقتی است و ارتباط روستاییان ازطریق پل مشراگه و پل پایین دست رامشیر برقرار است و مشکل تردد وجود ندارد.

روستای بیت صیوان شهرستان رامشیر در ساعت اولیه بارش باران دچار سیل و آبگرفتگی شدند که در همان ساعات اولیه آبگرفتگی در روستا رفع شد. شهرستان رامشیر دارای 140 روستا است و بخش عظیمی از روستا‌های این شهرستان در دو حوزه غرب و شرق جراحی قرار گرفته اند.
 
رئیس سازمان امداد و نجات: سیل جان 3 نفر را گرفت

به گزارش فارس، مرتضی سلیمی رئیس سازمان امداد و نجات در ارتباط با گزارش حوادث جوی در خوزستان و لرستان، اظهار داشت: 17 شهرستان آبادان، اندیکا، اندیمشک، اهواز، ایذه، باغ ملک، باوی، بهبهان، دزفول، دشت آزادگان، رامهرمز، شوش، شوشتر، گتووند، لالی، مسجدسلیمان و هفتگل درگیر حوادث جوی در خوزستان شده‌اند.

وی با بیان اینکه 96 شهر، روستا، منطقه عشایرنشین و محور کوهستانی امدادرسانی در آن صورت گرفته است، گفت: 3230 نفر در این 17 شهرستان اسکان اضطراری یافته و 9 نفر مصدوم شده‌اند.

سلیمی خاطرنشان کرد: یک نفر در مسجد سلیمان به دلیل این حادثه جان خود را از دست داده و امدادرسانی در شهرستان‌های خوزستان همچنان ادامه دارد.

رئیس سازمان امداد و نجات در ادامه به گزارش حوادث جوی استان لرستان اشاره کرد و بیان داشت: 9 شهرستان ازنا، الیگودرز، بروجرد، پلدختر، خرم‌آباد، دورود، الشتر، کوهدشت و نورآباد دلفان متاثر از این حادثه شده است.

وی اعلام کرد: 202 شهر، روستا، منطقه عشایرنشین و محور کوهستانی در لرستان امدادرسانی در آن صورت گرفته و 2 نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند.

سلیمی خاطرنشان کرد: امدادرسانی به دلیل حوادث جوی در لرستان نیز همچنان ادامه دارد.

جاده ساحلی دزفول به زیر آب رفت

با افزایش دبی رودخانه دز به یک هزار و 700 مترمکعب بر ثانیه، جاده ساحلی دزفول به زیر آب رفت.

به گزارش مهر، از دقایقی پیش جاده ساحلی دزفول و بخش‌هایی از بوستان‌های ساحلی دووه و رعنا براثر افزایش دبی و جریان رودخانه دز به 1700 مترمکعب بر ثانیه به زیر آب رفتند.

بنا بر اعلام شرکت بهره برداری از منابع آب شمال خوزستان، دبی رودخانه دز به دلیل رها سازی آب پشت سد دز، در حال افزایش است.

رئیس اداره هواشناسی دزفول نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: سامانه بارشی اواخر روز شنبه وارد منطقه شده و اواخر روز دوشنبه نیز خارج می‌شود.

علی کرمی افزود: برای روز شنبه احتمال بارندگی کم و پراکنده و روز یکشنبه تا اواخر دوشنبه بارندگی زیاد با آبگرفتگی معابر و سیلابی شدن مسیل‌ها پیش بینی می‌شود.

رئیس اداره هواشناسی دزفول هشدار داد: شهروندان و مسافران نوروزی تا روز سه‌شنبه از حضور در مناطق کوهستانی مانند سردشت و شهیون و همچنین از استقرار و تردد در مناطق نزدیک به حریم رودخانه‌ها جدا خودداری کنند.

بارش شدید باران در یک هفته اخیر موجب افزایش حجم آب ورودی سد‌های کرخه و دز شده به گونه‌ای که زنگ خطر وقوع سیلاب عظیم طی هفته جاری برای برخی شهر‌های استان خوزستان به ویژه شهرستان‌های حاشیه رودخانه دز و کرخه به صدا در آمده است.

تردد در جاده سیمین شهر به گمیشان با تلاش مهندسان ارتش به حالت عادی برگشت
ارشد نظامی ارتش در استان گلستان و فرمانده قرارگاه عملیاتی لشکر 30 گفت: تردد در جاده سیمین شهر به گمیشان با نصب پل سیار به دست مهندسان ارتش به حالت عادی برگشت و مردم می‌توانند بدون هیچ نگرانی با انواع وسایل نقلیه تردد در این مسیر تردد کنند.

به گزارش تسنیم، امیر سرتیپ دوم محمد غفاری صبح امروز درجمع خبرنگاران با بیان اینکه ارتش نیز مانند سایر نیرو‌های مسلح از ابتدای این حادثه تلخ کنار مردم بوده است، اظهارداشت: ارتش تمام نیرو و امکانات خود را بکارگرفته است تا مشکلات مردم مناطق سیل‌زده را کاهش دهد.

وی گفت: آب‌گرفتگی گسترده شهرستان گمیشان سبب قطع ارتباط بین شهر‌ها وروستا‌ها شده است. تلاش کردیم با تلاش مهندسان ارتش با نصب پل سیار که حاصل خودباوری نیروی زمینی ارتش است، این مسیر را برای تردد شهروندان بازگشایی کنیم.

امیر غفاری خاطرنشان کرد: فعالیت ارتش در مناطق سیل‌زده و اقداماتی فنی و مهندسی مانند نصب پل‌های سیار و غیره، حاصل تکنولوژی بومی مهندسان برای آسایش و آرامش مردم است.

وی بیان داشت: ارتش و نیروی زمینی از نظر توان مهندسی و فن‌آوری جدید به خودباوری و خودکفایی رسیده است و همواره در خط مقدم کمک به مردم در زمان بحران‌ها و مشکلات قرار دارد.

ارشد نظامی ارتش در گلستان خاطرنشان کرد: همه تجهیزات مدرن و به‌روز نیروی زمینی ارتش در منطقه در حال آماده باش کامل است و هر کجا احساس نیاز باشد تیم‌های واکنش سریع و تکاوران تیپ 65، تیپ 230 و تیپ 130 به سرعت وارد عمل خواهند شد و جای هیچ نگرانی در استان وجود ندارد.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان