راهنمای خرید طلا به عنوان سرمایه گذاری

طلا و نقره به عنوان محافظ در برابر تورم عمل می کند. با افزایش هزینه عمومی کالاها، ارزش طلا نیز همراه با آنها افزایش می یابد.

طلا یکی از شناخته شده ترین اقلام ارزشی در جهان است. از مرزهای فرهنگی عبور می‌کند و در طول تاریخ، طلا نقش‌های متعددی از ارز گرفته تا مواد ضروری در الکترونیک و جواهرات با ارزش هنری داشته است. برای بسیاری از سرمایه گذاران امروزه، طلا جذابیت خود را به عنوان دارایی منحصر به فرد حفظ می کند که جایگزینی برای بازارهای سهام و اوراق قرضه معمولی است.

این فلز گرانبها به عنوان دارایی ایمن در نظر گرفته می‌شود و بیشترین تقاضای آن در زمان‌های ناپایداری اقتصادی دنیا مشاهده می‌شود.

روش های مختلف سرمایه گذاری در طلا چیست؟

  • خرید سکه طلا به عنوان سرمایه گذاری
  • خرید طلای آبشده یا خام
  • خرید شمش طلا
  • خرید طلا دست دوم
  • خرید طلا زینتی

طلا و نقره به عنوان محافظ در برابر تورم عمل می کند. با افزایش هزینه عمومی کالاها، ارزش طلا نیز همراه با آنها افزایش می یابد. این تا حدی به این دلیل است که طلا در مقادیر محدود موجود است و به همین دلیل، صاحبان طلا می توانند بهتر قدرت خرید خود را حفظ کنند، حتی اگر نرخ بهره پایین قیمت ها را افزایش دهد.

امروزه راه‌های مختلفی وجود دارد که سرمایه‌گذار می‌تواند در طلا و نقره سرمایه‌گذاری کند.

بهترین کار برای سرمایه گذاری طلا

خرید طلای آبشده یا خام به عنوان سرمایه گذاری

در میان روش‌های خرید فیزیکی طلا، طلای آب شده دارای محبوبیت زیادی است. طلا آب شده، همانطور که از نامش مشخص است، طلایی است که از ذوب مجدد طلاهای متفرقه مانند: طلاهای تزئینی شکسته یا مخدوش شده، طلای دست دوم، مصنوعات طلا یا حتی شمش طلا بدست می آید.

این طلا معمولا برای ساخت مجدد زیورآلات، مصنوعات و .... مورد استفاده قرار می‌گیرد و به‌نوعی مواد خام طلاسازها و جواهرسازان است. اما امروزه در ایران، خرید طلای آب شده برای سرمایه‌گذاری یا حفظ ارزش پول بسیار رایج شده است.

این نوع طلا 18 عیار است و به عنوان فلز اولیه برای ساخت زیورآلات و جواهرات طلا استفاده می گردد همچنین نباید این نوع طلا را با طلا یا نقره خام اشتباه گرفت، چرا که طلای خام از عیار 99 به بالا بهره می برد.

بنابراین خرید و فروش طلای آب شده امروزه یک امر رایج است و دیگر کاری تخصصی و مرتبط با حرفه و کار طلاسازی و جواهرسازی محسوب نمی‌شود. همین مهم باعث ضرورت آگاهی از جزئیات معامله طلا آب شده و نکات مهمی که باید حین آن رعایت کرد، می‌شود. چرا که معامله طلا آب شده کار راحتی نیست و افراد سودجو، به‌سرعت در این معاملات از ناآگاهی طرف معامله سوء استفاده می‌کنند.

باید گفت، برای شکل و فرم این نوع طلا، قاعده و قانون مشخصی وجود ندارد، اما معمولا طلای آب شده را به شکل مکعب مستطیل یا مفتول تولید می‌کنند و خریدار بسته به نیاز و کاربرد خود یکی از انواع موجود را تهیه می‌نماید. اما معمولا طلا آب شده‌ای که در طلافروشی‌ها و توسط مردم عادی برای سرمایه‌گذاری خریده می‌شود به شکل مکعب مستطیل است.

دقت کنید که باید نماد و کد آزمایشگاه سازنده روی آن حک شده باشد. همچنین نام کارگاه ذوب در کف قطعه طلای اب شده ثبت می‌شود. درمورد وزن و گرم طلا آب شده باشد گفت، ابعاد و وزن آن بستگی به سازنده دارد. اما معمولا با ابعاد و وزن‌های مختلف عرضه می‌شود تا خریدار بتواند متناسب با نقدینگی خود میزان گرم طلا آب شده را تنظیم کند.

طلای آب شده مفتولی اما بیشتر مورد استفاده طلاسازان است و کمتر بین مردم عادی خرید و فروش می‌شود.

شما برای به‌دست آوردن قیمت هر گرم طلا آب شده تنها نیاز است که عیار آن و قیمت روز طلا را بدانید. البته شما می‌توان قیمت روز طلا آب شده را در سایت کافه سیلور ببینید که همزمان با نرخ لحظه‌ای طلا به روز می‌شود. و این قیمت را در لحظه دراختیار شما قرار خواهد داد.

راهنمای خرید طلا به عنوان سرمایه گذاری

خرید سکه طلا به عنوان سرمایه گذاری

علیرغم آنکه سکه نیز نوعی طلا محسوب می‌شود؛ اما سرمایه گذاری روی سکه با طلا متفاوت است. به عبارتی سرمایه گذاری روی سکه نیز با مزایا و معایب خاص خود همراه است.

در مورد مزایای سرمایه گذاری روی سکه می‌توان به مواردی چون سودسازی کوتاه مدت، خرید و فروش آسان، تنوع، تاثیرپذیری کم از حوادث، امنیت بیشتر و روند صعودی قیمت سکه اشاره نمود

مزایا سرمایه گذاری بر انواع سکه طلا

سودسازی کوتاه مدت سکه طلا

سکه برخلاف طلا که نوعی سرمایه گذاری بلندمدت محسوب می‌شود می‌تواند در کوتاه مدت نیز سودسازی کند.

خرید و فروش آسان سکه طلا

سکه به راحتی و از طریق صرافی‌ها نیز قابل خرید و فروش است. از این رو دردسرهای خرید و فروش آن کمتر از طلا است.

تنوع در خرید سکه طلا

سکه نیز مانند طلا دارای تنوع زیادی از نظر قیمت است. چنانچه با سرمایه اندک نیز می‌توان به راحتی اقدام به خرید سکه کرد.

امنیت در خرید بیشتر سکه

طلا به دلیل آنکه جنبه زینتی دارد معمولا بیشتر از سکه در معرض دید است. این موضوع می‌تواند بر امنیت طلا تاثیر زیادی داشته باشد؛ اما سکه فاقد جنبه زینتی است و همین موضوع به امنیت بیشتر آن کمک می‌کند.

خرید سکه طلا سرمایه گذاری

معایب سرمایه گذاری روی سکه

سرمایه گذاری روی سکه در کنار مزایایی که به آنها اشاره کردیم دارای معایبی نیز است.

عدم برخورداری از جنبه مصرفی

سکه را نمی‌توان مانند طلا استفاده کرد. شما بعد از خرید باید سکه را در جایی قرار دهید و در وقت مناسب، آن را بفروشید.

فاقد درآمدزایی ثابت

سکه نیز مانند طلا فاقد درآمدزایی است. گرچه سرمایه گذاری روی سکه می‌تواند با سود قابل توجه همراه باشد اما مانند سایر منابع سرمایه گذاری دارای درآمدزایی ثابت نیست.

گیر کردن در تله حباب سکه

قیمت سکه معمولا با حباب مواجه است و اگر شما در زمانی که حباب سکه وجود دارد اقدام به خرید کنید ممکن است سود چندانی به دست نیاورید و حتی متضرر نیز شوید. حباب سکه در واقع اختلاف قیمت میان ارزش واقعی سکه و قیمت آن در بازار است.

خرید شمش طلا نقره

خرید شمش طلا به عنوان سرمایه گذاری

یکی از روش‌های سرمایه‌گذاری خرید شمش طلا است. شمش، طلای خام و مذابی است که در قالب‌های مشخص و استاندارد ریخته شده و به صورت وکیوم شده به فروش می‌رسد. همچنین بر روی این محصولات اطلاعاتی نظیر عیار، نام شرکت تولید کننده، لوگو شرکت، وزن و کد شناسایی برای جلوگیری از تقلب حک شده است.

رایج ترین راه برای سرمایه گذاری در جهان به صورت طلا یا نقره فیزیکی، خرید شمش است. شمش های نقره و طلا همواره حداقل 99.5 درصد خلوص دارند.

مزایای سرمایه گذاری در شمش نقره و طلا

میزان خلوص بالا (۲۴ عیار یا همان طلای خالص)
امکان معامله جهانی
دارای وزن دقیق و ابعاد مشخص
عدم امکان تقلب در هنگام خرید و فروش

معایب سرمایه‌گذاری در شمش

عدم امکان فروش شمش‌ به مقدار مورد نیاز

خرید طلا دست دوم

طلای دست دوم که با نام طلای بدون اجرت نیز شناخته شده است، به طلایی گفته می‌شود که از طرف مصرف‌کننده فروخته شده و توسط مغازه‌دار خریداری و مجدد به شخص دیگری به فروش می‌رسد. یا طلاهای که ساخته شده اند ولی مدل و یا سایز بندی جور ندارند .

خرید طلای دست دوم در سال‌های اخیر بسیار زیاد شده است، زیرا علاوه بر سرمایه‌گذاری و حفظ ارزش پول خود می‌توانید از آن برای مصارف شخصی نیز استفاده کنید.

مزایا سرمایه‌گذاری در طلای دست دوم

اجرت ساخت ندارد.
عدم محدودیت در خرید طلای دست دوم
امکان استفاده زینتی

معایب سرمایه‌گذاری در طلای دست دوم

احتمال تقلب در طلای دست دوم بالا است.
فروش طلای دست دوم معمولا با عیار پایین‌تری انجام می‌‌شود.

سرمایه ‌گذاری در طلای نو زینتی

شمش طلا نقره سوئیسی

خرید طلا زینتی

در بازار طلا با خرید طلای زینتی در کنار استفاده شخصی، می‌توانید ارزش پول خود را حفظ کنید. اما در این روش در زمان خرید هزینه‌های مازاد بر اصل طلا نظیر اجرت ساخت، سود طلافروش، مالیات و وزن سنگ‌های غیر اصل بسیار زیاد است که این موارد در هنگام فروش از قیمت آن کسر می‌شود. به همین علت، خرید طلای زینتی برای سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت گزینه مناسبی نیست.

مزایا سرمایه گذاری در طلای زینتی

امکان استفاده شخصی پس از خریدخرید طلا زینتی
عدم محدودیت خرید طلای زینتی برای سرمایه‌گذاری
حفظ ارزش پول در بلند مدت

معایب سرمایه گذاری در طلای زینتی

پرداخت هزینه‌های مازاد بر اصل طلا مانند اجرت ساخت، سود فروشنده، مالیات و وزن سنگ‌های غیر اصل
کسر هزینه‌‌های اضافی در زمان فروش
بازدهی و سود سرمایه‌گذاری پایین در کوتاه مدت

طلای فیزیکی را می توان از برخی سایت ها یا بازارها خریداری کرد. همیشه اطمینان حاصل کنید که طلا را فقط از فروشندگان معتبر خریداری می کنید. به طور کلی بهتر است شمش طلا را از منابع محلی معتبر خریداری کنید، نه آنلاین.

سرمایه گذاری در جواهرات طلا یک راه جایگزین برای سرمایه گذاری طلا است، اما مانند سرمایه گذاری واقعی طلا نیست.

این به این دلیل است که جواهرات شامل هزینه هایی است که با محتوای طلای آن خارجی است. به عنوان مثال، جواهرات اغلب مستلزم پرداخت هزینه برای ساخت و برندسازی است که به ارزش طلا ارتباطی ندارد.

جواهرات همچنین ممکن است ارزش خارج از محتوای طلای خود داشته باشند، مانند ارزش آن به عنوان عتیقه.

هزینه های اضافی برای داشتن طلای فیزیکی وجود دارد. متداول‌ترین آنها ذخیره‌سازی ایمن است. بسیاری از سرمایه‌گذاران شمش های طلا و نقره خود را به جای خانه، در صندوق‌های امانات بانکی یا خزانه‌ها نگهداری می‌کنند. طلای فیزیکی به ویژه در اشکال کوچکتر و قابل حمل تر مانند سکه های طلا مستعد سرقت است.

هنگام خرید طلای فیزیکی تأیید عیار نیز مهم است. اطمینان از انتخاب یک فروشنده قابل اعتماد بسیار مهم است. طلا فروشان غیراخلاقی ممکن است فلزات دیگر را با سکه ها یا شمش های طلا مخلوط کنند، بنابراین محتوای طلا را کاهش دهند یا تنگستن را به عنوان طلا تبدیل کنند.

مانند هر کالا یا سرمایه گذاری دیگری، قیمت طلا بر اساس نیروهای بازار افزایش و کاهش می یابد. سرمایه گذاران باید در نظر داشته باشند که ارزش طلای آنها ثابت نخواهد بود.

طلا نقره خام

سخن پایانی

ما در این مقاله به سوالاتی نظیرِ برای سرمایه‌گذاری چه طلایی بخریم، پاسخ دادیم و بهترین روش‌ سرمایه‌گذاری در طلا یا نقره به همراه نکات مثبت و منفی هر یک از روش‌های سرمایه‌گذاری در طلا را بررسی کردیم، اما انتخاب از بین این روش‌ها به اهداف و میزان سرمایه‌گذاری شما بستگی دارد. برخی از افراد خرید طلای زینتی و طلای دست دوم را ترجیح می‌دهند، زیرا می‌توانند در کنار استفاده شخصی، ارزش پول خود را نیز حفظ کنند.

نقرا

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان