به گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی خبرگزاری میزان، آموزش مباحث حقوقی و آشنایی مردم با قوانین، از اصول مسلم حقوق است که در این میان مرکز ارتباط مردمی قوه قضاییه با ارائه مشاوره به مردم در زمینه مسائل حقوقی نقش مهمی دارد که به همین منظور مرکز ارتباطات مردمی قوه قضائیه در سال 84 تاسیس شد و این مرکز در چند سال اخیر در بخشهای مختلف تقویت شد و در زمینه ارائه مشاوره حقوقی دستاوردهای جالب توجهی به دست آورده است.
خدمات این مرکز از دو طریق یکی تماس با تلفن گویا با شمارههای (129 و 09699) و مراجعه به وب سایت مرکز (www.moshaver129.ir) صورت میگیرد و به گفته دادستان کل کشور در سال گذشته حدود 970 هزار ارتباط مردمی برای مشاوره در سال گذشته با مرکز ارتباطات مردمی صورت گرفته است.
در بخش وب سایت مرکز خدمات مختلفی ارائه میشود. از جمله این موارد طرح سؤالات حقوقی است که مردم میتوانند پرسش خود را مطرح کرده و این پرسشها توسط تعدادی از قضات به صورت مستقیم پاسخ داده شده و سؤال کننده با ارائه کد پیگیـــــری میتواند به پاسخ سؤال خود دست یابد. همچنین محاسبه مهریه – دریافت انتقادات و پیشنهادات- استفاده از آرشیو سؤالات حقوقی و ... از دیگر خدمات وب سایت مرکز است.
به گفته رئیس مرکز ارتباط مردمی قوه قضائیه همزمان با طرح پرسش تا ظرف 48 ساعت به آنها پاسخ داده شده است و در حال حاضر این مرکز با کمک حدود 100 قاضی و مشاور حقوقی به ارائه خدمت میپردازد.
مرکز ارتباطات مردمی قوه قضاییه در سال 97 مجموعا یک میلیون و 980 هزار و 102 مورد خدمات ارائه داد که از این تعداد 912779 مورد تعداد کل تماسها با تلفنهای گویا و 1067323 آمار کل مراجعه به وبسایت بوده است.
بنابر این گزارش در خصوص تماسهای گرفته شده، 772564 مورد تماس برای ارتباط با مشاورران حقوقی، 98864 مورد برای محاسبه مهریه، 22733 مورد در خصوص خدمات الکترونیک قضایی و 18618 مورد در خصوص انتقادات و پیشنهادات بوده که به مراجع ذیصلاح فرستاده شده است.
همچنین از تعداد 1067323 آمار کل مراجعه به وبسایت، تعداد 390529 مورد در زمینه محاسبه مهریه، 16765 مورد در خصوص سئوالات حقوقی و سایر موارد 660029 مورد بوده است.