شناسه : ۱۵۳۹۸۳۱ - پنجشنبه ۱۵ فروردین ۱۳۹۸ ساعت ۲۰:۰۸
زیر سؤال رفتن سیستم کنترل پرواز ۷۳۷مکس
به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خبرآنلاین، این جمله را خلبانهایی که به فرایند توصیهشده توسط بوئینگ حین پرواز عمل کردهاند؛ میگویند.
گزارش جدید از جعبه سیاه نشان میدهد خلبان پرواز 302 اتیوپی نه یکبار بلکه چند بار از دفترچه راهنمای بوئینگ استفاده کرده تا دماغه هواپیما را بالا نگه دارد، اما بیفایده بوده و سرانجام هواپیما با مخ به زمین میخورد.
همچنین فاش شده است که رگلاتورهای هوایی آمریکا و اروپا از بینظمی در پرواز به دلیل باگ روی نرمافزار MCAS آگاه بودهاند. بدین ترتیب سرتیفیکیشن امنیت پرواز بوئینگ 737 مکس توسط خلبانها زیر سؤال رفته است.
از سوی دیگر همزمان، کارشناسان هوایی {آمریکایی} ادعا کردند پرنده یا شیء خارجی عامل خرابی سنسور زاویه حمله در بوئینگ 737 مکس اتیوپی بوده که سقوط آن منجر به کشته شدن 157 نفر شد.
ای بی سی نیوز به نقل از دو منبع آگاه {که قطعاً آمریکایی هستند} از خرابی سنسور زاویه حمله نامبرده و ادعا کردهاند که خرابی در اثر برخورد پرنده یا شیء خارجی هنگام تیک آف صورت گرفته است.{لینک}
اما مقامات اتیوپیایی هرگونه خرابی بر اثر برخورد پرنده یا شیء خارجی / FOD را رد کرده و همچنین فرضیه کمتجربگی خلبانهای پرواز 302 را نیز رد کردهاند.
اتیوپی میگوید تیک آف بهصورت عادی و نرمال صورت گرفته و خلبان تا آخرین ثانیه سعی کرده جلوی پایین آمدن دماغ هواپیما را بگیرد و سیستم سقوط را نیز غیرفعال کرده، اما هواپیما با مخ به زمینخورده است!
بدین ترتیب کارشناسان آمریکایی وابسته به بوئینگ، بدون ذکر نام قصد دارند تا گناه را از گردن خود برداشته تا هم فروش بوئینگ 737 مکس ادامه پیدا کند و هم اعتبار بوئینگ از بین نرود، اما چنین اظهار نظرات مغرضانهای هم باعث خشم مقامات اتیوپیایی شده و هم باعث اعتبار افزایی بوئینگ نشده است.
مقامات هوایی اتیوپی نیز تأکیددارند که خلبان مهارت کافی را داشته و سیستم بوئینگ 737 مکس دچار نقص فنی ذاتی بوده که باعث سقوط هواپیما شده است.