ماهان شبکه ایرانیان

چه حیواناتی برای نگهداری در منزل مناسب هستند؟

هر کسی که در خانه خود حیوان خانگی می‌دارد بی‌شک باید با نکات نگهداری از حیوانات خانگی آشنا باشد وگرنه ممکن است به خاطر بی‌اطلاعی و ناآشنایی هم حیوان محبوب خود را از دست بدهد و هم خودش مبتلا به بیماری یا عارضه‌ای بشود.

هر کسی که در خانه خود حیوان خانگی می‌دارد بی‌شک باید با نکات نگهداری از حیوانات خانگی آشنا باشد وگرنه ممکن است به خاطر بی‌اطلاعی و ناآشنایی هم حیوان محبوب خود را از دست بدهد و هم خودش مبتلا به بیماری یا عارضه‌ای بشود.

سگ و گربه از متداول‌ترین حیواناتی هستند که مردم در خانه‌های خود از آنها نگهداری می‌کنند اما بعضی از حیوانات هستند که می‌توان از آنها به عنوان حیوانات خانگی نگهداری کرد منتها خیلی‌ها نمی‌دانند که حیوانات هم به مراقبت نیاز دارند و مانند کودک باید آنها را واکسن زد و غذاهای مخصوص و سالم در اختیارشان گذاشت.

سگ

چه حیواناتی برای نگهداری در منزل مناسب هستند؟

 

Credit: pets4homes

سگ از جمله حیواناتی است که مردم علاقه زیادی به نگهداری آن دارند اما متاسفانه در نگهداری از این حیوان گاهی به طور سهوی کوتاهی می‌کنند و نمی‌دانند چه گونه سگ خود را تمیز کنند؟ سگ‌ها باید روزی یک بار حمام کنند و غذای متناسب خود را بخورند. بسیاری به اشتباه فکر می‌کنند که سگ همه چیزخوار است اما این طور نیست زیرا سگ‌ها هم باید متناسب با جسم و نیاز بدن خود غذا بخورند.

معمولاً غذای سگ‌ها را در بعضی از سوپر مارکت‌ها به فروش می‌رسانند. چنانچه سگ در خانه نگهداری می‌کنید، می‌توانید تصمیم بگیرید که سگ شما از همان دوران توله بودن به چه غذایی عادت کند. بعضی سگ را به خوردن گوشت و بعضی هم آن را به سبزیجات و حبوبات عادت می‌دهند.

یکی از اشتباهات متداول در بین مردم این است که فکر می‌کنند می‌توانند سگ را در مجتمع‌های مسکونی مانند آپارتمان نگهداری کنند. این در حالی است که سگ‌ها مانند همه حیوانات دیگر به فضای باز برای دویدن و جایی که بتوانند به راحتی سر و صدا کنند نیاز دارند. یک سگ هیچگاه نمی‌تواند در آپارتمان زندگی کند چون بیشتر مردم از سر و صدای سگ شاکی خواهند شد. سگ‌ها چند نوع هستند و پرطرفدارترین سگ‌ها، سگ‌های کوچک‌اند. این سگ‌ها را به دلیل جثه کوچک خود می‌توان به راحتی در کوچه و خیابان برای گردش برد.

گربه

what kind of pets can we have in our house?

Credit: pets4homes

گربه از دیگر حیواناتی است که می‌توان در خانه از آن نگهداری کرد. این حیوان را می توان حتی در آپارتمان هم نگهداری کرد زیرا به دلیل جثه کوچک و نیز بی سر و صدا بودن کسی از گربه شکایتی نخواهد داشت. بهترین و زیباترین گربه‌های دنیا گربه‌های ایرانی هستند که به اسم "پرشین کت" معروف هستند و البته نسبت به گربه‌های هم نوع خود گران‌تر هستند. گربه‌ها را نیز مانند سگ‌ها باید روزی یک بار حمام کرد و مرتب به نظافت آنها اهمیت داد. در صورت سهل‌انگاری گربه‌ها به راحتی بیمار می‌شوند و جان خود را از دست می‌دهند زیرا گربه‌ها حساس‌تر از سگ‌ها هستند.

پرندگان زینتی

پرنده

Credit: pets4homes

پرنده‌ها هم جزو حیواناتی هستند که می‌توان در منزل و حتی آپارتمان نگهداری کرد. البته پرنده‌هایی مانند عقاب و شاهین و در کل پرنده‌های شکاری را نمی‌توان به راحتی در منزل نگهداری کرد و نگهداری از این نوع پرنده‌ها شرایط و روش‌های خاص خود را دارد. حتماً بارها پرنده‌هایی را دیده‌اید که می‌توانند به راحتی مانند انسان کلمه‌ها را بازگو کنند. طوطی و مرغ مینا از نادر حیواناتی هستند که می‌توانند کلمه‌هایی را که از ما می‌شنوند تکرار کنند. تنها کلمات نیستند، بلکه بعضی از صداها مانند صدای موسیقی، صدای زنگ در خانه و صدای خیلی چیزهای دیگر را می‌توانند تقلید کنند.

بعضی‌ها نمی‌دانند که چه پرنده‌هایی صدای زیبایی دارند و دل‌شان می‌خواهد یک پرنده خوش صدا و زیبا را در خانه نگهداری کنند. بلبل، قناری، سیره و طُرقه جزو پرنده‌های خوش صدا و زیبا هستند که معمولاً مردم از این نو ع پرنده‌ها نگهداری می‌کنند.

 راستی، ریا را می‌شناسید؟ ریا مرغ عشقی است که هیچ پری بر بدن ندارد! اگر دوست دارید علت‌اش را بدانید به مطلب مرغ عشق بدون پر، از معروف‌ترین چهره‌های اینستاگرام مراجعه کنید.

مرغ و خروس

چه حیواناتی برای نگهداری در منزل مناسب هستند؟

Credit: pets4homes

بعضی از پرنده‌ها مانند مرغ و خروس هم جزو پرنده‌هایی هستند که می‌توان در خانه‌ها نگه داشت. البته نه هر خانه‌ای چون خانه‌های آپارتمانی شرایط نگهداری این نوع پرنده‌ها را ندارند. به این دلیل که مرغ و خروس به فضای باز برای راه رفتن و تخم گذاشتن نیاز دارند.

از سوی دیگر، معمولاً کسانی که در آپارتمان زندگی می‌کنند دوست ندارند پارگینگ و یا  حیاط مشترک آنها توسط مر غ و خروس کثیف شود. مرغ و خروس جزو پرنده‌هایی هستند که عادت دارند به قول معروف زیر پای خود را کثیف کنند.

کبوتر

چه حیواناتی برای نگهداری در منزل مناسب هستند؟

Credit: pets4homes

کبوترها هم جزو حیواناتی هستند که بسیاری از مردم علاقه زیادی به داشتن آنها دارند اما کبوترها را نمی‌توان در قفس نگهداری کرد. یعنی می‌توان اما بهتر است که کبوتر آزاد باشد زیرا کبوترها باید بیرون از قفس و در حال پرواز باشند. کبوترها مانند پرنده‌های دیگر بی‌وفا نیستند و بعد از مدت کوتاهی به مکان زندگی خود عادت می‌کنند و تا آخر عمر در کنار صاحب خود می‌مانند و به قول کبوتربازها جلد می‌شوند. خلاصه کبوترها مانند پرنده‌های دیگر نیستند که بعد از یک عمر نگهداری به راحتی بروند و پشت سرشان را نگاه نکنند. بعضی از کبوترها به کبوترهای زینتی معروف هستند. این کبوترها بسیار زیبا و البته گران قیمت هستند.

همستر

چه حیواناتی برای نگهداری در منزل مناسب هستند؟

Credit: pets4homes

همسترها از راسته‌ موش‌ها هستند که به دلیل بامزه بودن طرفداران زیادی دارد. این حیوان خانگی را می‌توان در  ظروف شیشه‌ای نگهداری کرد و یا حتی در قفس گذاشت و برای او یک چرخ فلک اسباب‌بازی هم قرار داد تا به بازی و جست و خیز مشغول شود. همسترها بیشتر وقت روز را خواب هستند و از غروب به بعد فعالیت و تحرک‌شان آغاز می‌شود چون جزو حیوانات شبگرد به شمار می‌آیند.

چنانچه شما نیز در خانه خود همستر نگهداری می‌کنید بهتر است در محل زندگی او نرمه چوب نجاری یا همان خاک اره بریزید تا احساس راحتی بیشتری کند. این حیوان خانگی خیلی زود با صاحب‌اش دوست می‌شود و در کمتر از چند ساعت چنان صمیمیتی پیدا می‌کند که از سر و کول او بالا می‌رود. 

همستر چون بیشتر از گیاهان تغذیه می‌کند کمتر به بیماری‌های صعب‌العلاج و مسری دچار می‌شود. از این رو، می‌توان گفت همسترها می‌توانند بهترین حیوان هم‌بازی برای کودکان شما باشند.

خرگوش

چه حیواناتی برای نگهداری در منزل مناسب هستند؟

Credit: pets4homes

اگرچه خرگوش‌ها حیواناتی مناسب برای نگهداری در خانه هستند اما باید در نظر داشت که این حیوان را نمی‌توان به مدت طولانی در قفس یا فضای تنگ و محدود نگه داشت. خرگوش نیاز به جست و خیز دارد و علاوه بر آن باید همیشه در حال حفر زمین باشد و برای خودش لانه بسازد. از این رو، توصیه می‌کنیم که خرگوش را فقط در خانه‌های ویلایی و حیاط‌دار نگهداری کنید و فضایی باز در اختیارش بگذارید.

خرگوش موجود بی‌آزار و بی‌ سر و صدایی است و برای کسی مزاحمت ایجاد نمی‌کند. خرگوش علفخوار و از زمره پستانداران است. خرگوش‌ها عاشق زندگی کردن در علفزار و درخت‌زارها هستند. یادتان باشد خرگوش‌هایی که در قفس نگه داشته می‌شوند بیش از خرگوش‌های فضای باز می‌خوابند. یعنی خرگوش‌های قفسی چیزی بین چهار تا هشت ساعت در روز خواب هستند اما این میزان خواب در خرگوش‌های آزاد به مراتب کمتر است چون مجبورند برای یافتن غذا تلاش و کوشش کنند.

خرگوش حیوانی زودرنج و خجالتی است. بنابراین خیلی زود وحشت‌زده می‌شود. برای اینکه خرگوش شما سر زندگی و شادابی بیشتری از خود نشان دهد اسباب‌بازی در اختیارش بگذارید تا مشغول بازی شود و ساعت‌ها شما و فرزندان‌تان را سرگرم کند. 

راستی می‌دانستید که خرگوش مدفوع خود را می‌مکد و قادر به استفراغ نیست!؟ به همین دلیل کثافت‌کاری کمتری دارد.

نقش حیوانات خانگی در درمان بیماری

چه حیواناتی برای نگهداری در منزل مناسب هستند؟

Credit: pets4homes

روانشناسان چند سالی هست که به بیماران خود توصیه می‌کنند که برای درمان رو به حیوانات خانگی بیاورند زیرا محققان بعد از انجام یک سری تحقیق متوجه شدند که بعضی از حیوانات می‌توانند در بهبود بعضی از بیمارانی که دچار اختلالات روانی هستند تاثیرگذار باشند. به تازگی یک سگ تربیت شده در درمان یک کودک مبتلا به اوتیسم بسیار تاثیرگذار بوده و این سگ توانسته تاثیر بسزایی در درمان این کودک بگذارد.

هر چه روبه جلو می‌رویم محققان و دانشمندان به این موضوع که حیوانات می‌توانند دوستان خوبی برای ما باشند پی می‌برند و تاثیر حیوانات را در درمان انسان به چشم خود می‌بینند اما ما هم در قبال این همه کمک‌های بزرگ توسط حیوانات باید قدردان باشیم و باید به خوبی از آنها مراقبت کنیم.

حیوانات خانگی ناقل بیماری هستند؟

چه حیواناتی برای نگهداری در منزل مناسب هستند؟

Credit: pets4homes

متاسفانه در کشور ما حیوانات جایگاه خوبی در بین مردم ندارند و برخی به اشتباه فکر می‌کنند حیوانات ناقل انواع بیماری‌ها هستند. در صورتی که ما می‌توانیم با رعایت پاره‌ای از نکات از بیمار شدن حیوانات جلوگیری کنیم. جالب است که بدانیم ما انسان‌ها بیشترین تاثیر را در بیمار شدن حیوانات داشته‌ایم.

نکته دیگر اینکه فکر می‌کنیم با خریدن یک حیوان خانگی دیگر آن حیوان می‌تواند به قول معروف روی پای خودش بایستد. از کوچک‌ترین حیوان گرفته تا بزرگترین آنها، همگی به توجه و مراقبت ویژه صاحب خود نیاز دارند. در بعضی از کشورهای خارجی به خصوص در غرب مردم به حیوان خانگی خود به چشم یک کودک انسان نگاه می‌کنند و مدام مراقب سلامتی و خورد و خوراک حیوان هستند.

اگر شرایط نگهداری از حیوانات خانگی را ندارید، هرگز برای داشتن آنها اقدام نکنید زیرا هم شما دچار مشکل می‌شوید و هم حیوان زبان بسته تلف می‌شود. قبل از خرید و اقدام به نگهداری حیوان خانگی از سلامت آن مطمئن شوید چون بعضی از حیوانات می‌توانند بیماری خود را به شما و دیگر حیوانات خانگی انتقال دهند. در حفظ و نگهداری از حیوانات خود کوشا باشید زیرا حیوانی که از آن مراقبت می‌کنید تنها امیدش به شما است.

همچنین مطلب 12 اصل انتخاب حیوان خانگی که در دو قسمت در سایت بنیتا درج شده راهنمای خوبی برای کسانی است که تمایل به نگهداری حیوانات خانگی دارند.

منبع : بنیتا 


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان