روغن اسطوخودوس هدیه بلغاری ها به دنیا

مصری‌ها از روغن اسطوخودوس برای مومیایی کردن و به عنوان عطر استفاده می‌کردند. رومی‌ها از آن برای حمام کردن، آشپزی و خوشبو کردن محیط بهره می‌بردند. برای آشنایی با این روغن با بنیتا همراه باشید.

مصری‌ها از روغن اسطوخودوس برای مومیایی کردن و به عنوان عطر استفاده می‌کردند. رومی‌ها از آن برای حمام کردن، آشپزی و خوشبو کردن محیط بهره می‌بردند. برای آشنایی با این روغن با بنیتا همراه باشید.

روغن اسطوخودوس از تقطیر شاخه‌های نوع خاصی از گیاه اسطوخودوس به‌دست می‌آید. 2 نوع روغن اسطوخودوس وجود دارد: روغن گل اسطوخودوس که بی‌رنگ و غیرمحلول در آب است. دیگری روغنی است که از گیاه اسطوخودوس پهن برگ گرفته می‌شود. مثل تمام روغن‌ها تمام ترکیبات این روغن خالص نیست و شامل ترکیبی از الکل لینانول و استات لینالل است. روغن اسطوخودوس کشمیر به خاطر اینکه از گل‌های دامنه‌ی هیمالیا چیده می‌شود بسیار مشهور است. از سال 2011 بزرگ‌ترین تولید‌کننده اسطوخودوس در جهان کشور بلغارستان است.

روغن اسطوخودوس

از گیاه اسطوخودوس برای تولید دارو نیز استفاده می‌شود. اسطوخودوس در درمان بی‌قراری، بی‌خوابی، استرس و افسردگی کاربرد دارد. همچنین برای مشکلات گوارشی، تورم معده، کاهش اشتها، حالت تهوع و ناراحتی معده استفاده می‌شود.

عده‌ای از روغن اسطوخودوس برای درمان سردردهای میگرنی، دندان درد، رگ‌به‌رگ شدن، دردهای عصبی و مفاصل استفاده می‌کنند. اسطوخودوس برای درمان ریزش مو و برگرداندن رطوبت به آن نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

با استنشاق اسطوخودوس می‌توانید بی‌خوابی و درد را درمان کنید. در مواد غذایی و نوشیدنی، اسطوخودوس را به عنوان مزه استفاده می‌کنند. در کارخانه‌های تولیدی، اسطوخودوس را در محصولات زیبایی، صابون و محصولات‌ تزئینی به عنوان ماده‌ی خوشبوکننده به کار می‌برند. 

 

موارد استفاده از روغن اسطوخودوس

 

آرام کردن

روغن اسطوخودوس

 

2-3 قطره از روغن اسطوخودوس را روی کف دست خود بریزید سپس با بو کردن آن سعی کنید تا این رایحه را به اعصاب مغزی خود برسانید و خود را آرام کنید. سپس دستان خود را روی پاها، شقیقه، مچ دست بمالید تا بدن آرام بگیرد. می‌توانید از این روغن در محیط‌های شلوغ استفاده کرده تا آرامش را به خود هدیه کرده باشید.

محافظت از پوست

ترکیب این روغن و آلوئه ورا و روغن نارگیل برای پوست شما مزایای بسیاری دارد. فقط 10 قطره روغن اسطوخودوس می‌تواند خشک‌ترین پوست‌ها را نرم کند. محققان خاصیت‌های ضد آلرژی این روغن را ثابت کرده‌اند که با توجه به اینکه در فصل بهار قرار داریم استفاده از آن توصیه می‌شود.

اگر به دنبال جوان‌سازی پوست خود هستید روغن اسطوخودوس را با روغن کندر مخلوط کنید و اول صبح بعد از دوش گرفتن و قبل از خواب روی پوست خود بمالید.

برای درمان آفتاب سوختگی می‌توانید روغن اسطوخودوس را با کره‌ی درخت روغن قلم، روغن جوجوبا و روغن نارگیل مخلوط کنید سپس آن را روی لب‌ها یا هر ناحیه‌ای از بدن که قصد محافظت از آن در مقابل آفتاب را دارید بمالید.

 

محافظت از بدن با آنتی‌اکسیدان‌ها

روغن اسطوخودوس

مهم‌ترین عاملی که این روزها باعث ایجاد بیماری‌های مختلف در بدن می‌شود رادیکال‌های آزاد هستند که به وفور در رژیم غذایی ما به چشم می‌خورند. این رادیکال‌ها می‌توانند سیستم ایمنی بدن را خاموش کنند و باعث آسیب‌های جدی به بدن شوند.

راه‌حل مقابله چیست؟

آنتی‌اکسیدان‌ها

پاسخ طبیعی بدن به رادیکال‌های آزاد آنزیم‌هایی با نام آنتی‌اکسیدان به خصوص گلوتاتیون، کاتالاز و سوپراکسید دیسموتاز است که جلوی رادیکال‌های آزاد را خواهند گرفت. متاسفانه بدن وقتی در مقابل مقادیر بالایی رادیکال آزاد قرار می‌گیرد نمی‌تواند به میزان کافی آنتی‌اکسیدان تولید کند. خوشبختانه روغن اسطوخودوس در طبیعت موجود است تا به کمک ما بیاید.

دانشمندان ایتالیایی کشف کرده‌اند که روزی 1 ساعت و به مدت 7 روز تنفس بخار این روغن جلوی تخریب سلول‌هایی که منجر به سرطان می‌شود را می‌گیرد.

 

درمان دیابت

روغن اسطوخودوس

احتمالاً هیجان‌انگیزترین تحقیقی که در مورد روغن اسطوخودوس صورت گرفته در سال 2014 توسط دانشمندان تونسی بود تا اثر این روغن را روی بیماری دیابت کشف کنند.

در طول این مطالعه‌ی 15 روزه محققان مشاهده کردند که روغن اسطوخودوس بیماران مبتلا به دیابت را از عوارض زیر در امان نگه می‌دارد:

  • افزایش گلوکز خون
  • اختلال نظام سوخت و ساز بدن
  • افزایش وزن
  • خالی شدن کبد و کلیه از آنتی‌اکسیدان که باعث بی‌حالی بیماران دیابتی می‌شود.
  • اختلال در عملکرد کلیه

البته این نتایج یک تحقیق است ولی تحقیق بسیار جامعی بوده است.

 

گردش خون

روغن اسطوخودوس می‌تواند برای بهبود گردش خون در بدن هم مناسب باشد. محققانی که روی اثرات درمانی عطرها کار می‌کنند استفاده از روغن اسطوخودوس برای بهبود گردش خون در عروق کرونر را مناسب دیده‌اند. این روغن فشار خون را کاهش می‌دهد. این به معنای افزایش سطح اکسیژن در خون و بهبود توان عضلانی می‌شود.

 

اختلالات تنفسی

روغن اسطوخودوس برای درمان اختلالات تنفسی شامل التهاب گلو، سرماخوردگی، سرفه، آسم، احتقان سینوس، برونشیت، سیاه سرفه، التهاب حنجره و ورم لوزه به کار می‌رود. این روغن را یا به صورت بخار مصرف می‌کنند یا اینکه روی پوست گردن، سینه و پشت می‌مالند. خاصیت این روغن در درمان خلط‌های مخاطی نیز مشهور است و می‌تواند دوران نقاهت را کوتاه‌تر کند.

 

کمک به بی‌خوابی

بی خوابی

دوباره از کف دست‌های خود استفاده کنید و دستان خود را به روی بالشت بکشید تا به بهبود کیفیت خواب شما  کمک کرده باشد. 

کاهش سوزش 

2-3 قطره از این روغن را سوختگی‌های کوچک بریزید تا درد کاهش پیدا کند. دیگر خبری از درد، قرمز شدن پوست و ورم آن نخواهد بود. می‌توانید یک قطره از این روغن را روی محل گزش حشرات بریزید تا درد و ورم آن کاهش یابد. 

اگزما

روغن اسطوخودوس را همراه با روغنی مانند: نارگیل یا کنجد مخلوط کنید و روی اگزما یا درماتیت قرار بدهید. 

حالت تهوع و دریازدگی

برای کاهش نشانه‌های دریازدگی چند قطره روغن اسطوخودوس را روی زبان، پشت گوش‌ها و اطراف ناف خود بریزید.

خون دماغ

برای بند آوردن خون دماغ چند قطره روغن اسطوخودوس را روی دستمال کاغذی بریزید و دستمال کاغذی را دور یک تکه یخ کوچک بپیچانید. دستمال کاغذی و یخ کوچکی که درون آن قرار دارد را پشت لب بالایی خود قرار دهید و تا زمانی که می‌توانید در آن‌جا نگه دارید.

اسطوخودوس

استفاده پزشکی از روغن اسطوخودوس

روغن اسطوخودوس را برای مدت‌های طولانی در تولید عطر استفاده می‌کردند. همچنین می‌توان از آن در عطر درمانی هم استفاده کرد. رایحه‌ی اسطوخودوس باعث ایجاد آرامش و کاهش اضطراب و استرس می‌شود. کپسول‌های (Lasea) حاوی روغن اسطوخودوس هستند و در آلمان به عنوان داروی ضد اضطراب استفاده می‌شوند. در تحقیقات مشخص شده که این کپسول‌ها اثری مثل قرص‌های لورازپام با دوز کم دارند. همچنین اگر این کپسول‌ها وقتی به صورت بخار استنشاق می‌شوند یا روی پوست کشیده شوند اثر ضد درد دارند.

اقدامات احتیاطی و هشدارها

استفاده از روغن اسطوخودوس و موادی که حاوی آن هستند برای پسران جوانی که به سن بلوغ نرسیده‌اند مناسب نیست. به نظر می‌رسد که روغن حاوی هورمون‌هایی است که باعث اختلال در هورمون‌های پسران جوان می‌شود. در بعضی موارد مشاهده شده که سایز سینه‌ی آن‌ها افزایش پیدا کرده است. در مورد دختران جوان چنین شواهدی موجود نیست.

در مورد زنان حامله نیز تحقیقی صورت نگرفته اما بهتر است جانب احتیاط را حفظ کرده و از آن استفاده نکنید.

اگر قرار است که در 2 هفته‌ی آینده جراحی شوید از روغن اسطوخودوس استفاده نکنید چرا که این روغن در ترکیب با مواد بیهوشی باعث کاهش سرعت سیستم عصبی می‌شود. در ضمن از همه مهم‌تر این روغن را هرگز به بدن خود تزریق نکنید! تنها به صورت تنفسی و از طریق پوست مورد استفاده قرار بگیرد. 

 

جمع‌بندی

هیچ خانه‌ای نباید خود را از داشتن این روغن محروم سازد. این روغن کیفیت خواب و غذا را بهبود می‌بخشد و جلوی دردهای ناخواسته را می‌گیرد.

منبع: womenfitness ،organicfacts ،draxe


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر