سهم دولت از قیمت خودروهای تولید داخل چقدر است؟

هر ساله در روزهای ابتدایی سال جدید نمایندگی‌ها منتظر لیست قیمتی شرکت‌های خودروساز می‌مانند، لیستی که با اسم هزینه‌های دولتی شناخته می‌شود و خودروسازان با احتساب این هزینه‌ها قیمت نهایی خودرو را اعلام می‌کنند

هر ساله در روزهای ابتدایی سال جدید نمایندگی‌ها منتظر لیست قیمتی شرکت‌های خودروساز می‌مانند، لیستی که با اسم هزینه‌های دولتی شناخته می‌شود و خودروسازان با احتساب این هزینه‌ها قیمت نهایی خودرو را اعلام می‌کنند.
به گزارش خودروبانک و به نقل از عصر خودرو، هزینه‌هایی همچون عوارض قانونی، نرخ بیمه، مالیات بر ارزش افزوده و هزینه شماره‌گذاری، مواردی هستند که از خریداران خودرو دریافت و به خزانه دولت واریز می‌شود. این هزینه‌ها از طرف خودروسازان محاسبه و بر قیمت خودرو افزوده می‌شود. هزینه‌های مذکور بین 20 تا 30 درصد بر قیمت قطعی خودروها می‌افزاید. خودروسازان نیز هر ساله به مشتریان خود این نکته را متذکر می‌شود که هزینه اضافه شده بر قیمت خودرو در ابتدای سال ارتباطی با آنها ندارد و این هزینه‌ها به خزانه دولت ریخته می‌شود. حال با وجود قیمت‌گذاری بر اساس حاشیه بازار و آزادسازی نیم‌بند قیمت‌ها، مشتریان باز هم باید هزینه‌ای به اسم سهم دولت از تولید را بپردازند؟ هزینه‌هایی مانند نرخ بیمه، هزینه شماره‌گذاری، مالیات بر ارزش افزوده و عوارض قانونی مواردی هستند که هر ساله باعث می‌شوند درصدی بر قیمت خودرو افزوده شود.
با توجه به نزدیک بودن تحویل خودروهای ثبت‌نامی در سال جدید، در گفت‌وگو با یکی از نمایندگی‌های فروش درباره سهم دولت از تولید خودرو، وی اینچنین می‌گوید که: فقط 400 هزار تومان سهم بیمه به قیمت فعلی خودروها افزوده می‌شود. همچنین هزینه شماره‌گذاری تغییر محسوسی در بودجه نداشته و مالیات بر ارزش افزوده نیز همچون سال گذشته 9 درصد است.
بنابراین اگر میانگین 25 درصدی را برای سهم هزینه های جانبی و دولتی از قیمت خودروها لحاظ کنیم به رقمی بیش از 6.5 میلیون تومان برای خودرو ارزان قیمتی نظیر پراید خواهیم رسید. رقمی که می تواند برای خودروهای گران قیمت تر نظیر سراتو سایپا به ارقامی چند ده میلیونی افزایش یابد.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان