با ورود کوییز آو کینگز (Quiz of Kings) و محبوبیتی که این بازی به دست آورد، عرصه برای بقیه عناوین داخلی سبک Trivia تنگتر شد. بازیهایی که خیلیهایشان حرف جدیدتری از کوییز آو کینگز برای گفتن نداشتند و در ظاهر متفاوتتر از این اثر بودند اما حتی آن انگشتشمارهای خلاقانه نیز نتوانستند آنگونه که باید قد علم کنند.
«مسابقه میلیونر شو» برای اینکه گرفتار چنین سرنوشتی نشود، به سراغ ایده متفاوتی رفته و این بار برنده شو یا همان برنده باش را به عنوان منبع الهام خود هدف قرار داده است؛ برنامه تلویزیونی شبکه سه که با وجود بعضی حاشیههایش موفق شده بینندگان زیادی را مشغول سوالها، جوابها و جایزههایش بکند.
مدیریک در میلیونرشو روندی نسبتا مشابه را پیش گرفته، با این تفاوت که جای مجری حالا یک بازیکن دیگر حضور دارد و دو نفره اطلاعات عمومی هم را به چالش میکشند. در هر مسابقه از بازی، چندین سوال از بازیکنها پرسیده میشود، سوالاتی که از لحاظ سختی و ارزش جایزه روند صعودی دارند و هرچهقدر که بیشتر پیش بروید، جایزهای که به دست میآورید نیز بیشتر است.
اگر در بین راه یکی از دو بازیکن نتواند سوالی را جواب بدهد و ببازد، صندوقچهای به حریفش تعلق میگیرد. در اینجا بازیکن برنده دو راه دارد؛ مسابقه را ادامه داده و در کنار صندوقچه سکههای بیشتری بگیرد یا با همان جایزههایش مسابقه را رها کرده و ریسک نکند. با توجه به نقش بیش از حد سکهها در بازی، این ریسک کردن هرچند میتواند تبعات منفی بههمراه داشته باشد ولی بعضیوقتها چارهای ندارید.
در بازی سکهها دو نقش مهم دارند. پیش از حضور در هر مسابقه، باید ورودی بپردازید که این ورودیها نیز همگی رقم بالایی دارند. نکته اینجاست جایزههای مسابقهها خیلی با هزینه ورودیها همخوانی ندارد و اگر بعد از چند مسابقه مجبور شدید به فروشگاه سر بزنید، خیلی تعجب نکنید.
البته قضیه زمانی جالبتر میشود که قیمت آیتمهای فروشگاه را ببینید. کمترین ورودی مسابقات 1000 سکه است. حالا اگر در فروشگاه بخواهید 5000 سکه بگیرید، باید 100 الماس هزینه کنید. کمترین بسته الماس چه قیمتی دارد؟ با 6000 تومن میتوانید 75 الماس میخرید. این تناسب نداشتن بین ارزش آیتمها در فروشگاه، ورودیها و جایزهها شاید بزرگترین مشکل میلیونر شو باشد.
نکته منفی بعد در ارتباط با میلیونر شو به نبود انگیزه کافی در مسابقات برمیگردد. بازی خیلی خوب توانسته آن هیجان و استرسی که در بازیهای Trivia انتظار میرود را به بازیکن القا کند و روند صعودی جایزهها و سختی سوالات اگرچه ایده جدیدی نیست ولی حضورش به بازی جذابیت بخشیده است.
اما هیچکدام از این دو ویژگی باعث نشده تا بازیکن به ادامه بازی ترغیب شود. در برنده باش جایزه اصلی این انگیزه را ایجاد میکرد، میلیونرشو هنوز چنین چیزی را کم دارد. اگر هم بخواهیم سرگرم شدن و افزایش اطلاعات عمومی را انگیزه ملاک قرار دهیم باز هزینههای بالا مانع رسیدن به این لذت میشوند.
مسابقه میلیونرشو همین الان نیز ایدههایی برای ارائه یک تجربه سرگرمکننده دارد ولی بازی با دستودلبازتر شدنش میتواند از چیزی که الان هست باز لذتبخشتر بشود. امیدواریم در آپدیتهای بعدی سازنده مشکل جایزهها را برطرف کرده و تنوع بیشتری به گیمپلی عنوانش ببخشد.
- مسابقه میلیونرشو
- قیمت: رایگان با پرداخت درون برنامه ای
- سازنده: مدریک
- سیستم عامل: iOS و اندروید
- حجم: 24.7 مگابایت