پروتئین‌های حیوانی با خطر بالاتر مرگ و میر در ارتباطند

مردانی که رژیم غذایی آنها بیشتر بر پایه پروتئین حیوانی است، خطر مرگ آنها در ۲۰ سال آینده بسیار بالاتر از مردانی است که پروتئین موجود در رژیم غذایی آنها متعادل‌تر بود. یافته‌ها در مجله آمریکایی مراقبت‌های تغذیه منتشر شده است.

پروتئین‌های حیوانی با خطر بالاتر مرگ و میر در ارتباطند

یک مطالعه جدید از دانشگاه فنلاند شرقی نشان می‌دهد که رژیم غذایی حاوی پروتئین حیوانی و به خصوص گوشت، برای سلامتی مضر است.

مردانی که رژیم غذایی آنها بیشتر بر پایه پروتئین حیوانی است، خطر مرگ آنها در 20 سال آینده بسیار بالاتر از مردانی است که پروتئین موجود در رژیم غذایی آنها متعادل‌تر بود. یافته‌ها در مجله آمریکایی مراقبت‌های تغذیه منتشر شده است.

این مطالعه براساس مطالعات عوامل خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی کوپیو (KIHD) است که عادات رژیمی مربوط به حدود 2600 مرد فنلاندی بین 42 تا 60 ساله را در شروع مطالعه در سال های 1984 تا 1989 بررسی کرد. محققان بررسی مرگ و میر ناشی از این مطالعه را با پیگیری 20 ساله به طور میانگین از طریق تجزیه و تحلیل اطلاعات ثبت شده توسط آمار فنلاند انجام دادند. تجزیه و تحلیل‌ها بر روی ارتباطات بین پروتئین غذایی و منابع پروتئین تمرکز دارد و دیگر عوامل شیوه زندگی و عادات غذایی به طور گسترده مورد کنترل قرار گرفتند، از جمله این واقعیت که افرادی که مقدار زیادی پروتئین‌ گیاهی مصرف می‌کنند، رژیم غذایی سالم‌تری را دنبال می‌کنند.

مردانی که دریافت پروتئین آنها بیشتر مبتنی بر پروتئین حیوانی بود، در طول پیگیری، مرگ و میر آنها 23% بیشتر از مردانی بود که تعادل مصرف پروتئین حیوانی و گیاهی را رعایت کرده بودند. مصرف زیاد گوشت به طور خاص به نظر می‌رسد با اثرات نامطلوبی مرتبط است: مردانی که رژیم غذایی غنی از گوشت دارند، یعنی بیش از 200 گرم در روز، در طول پیگیری، مرگ و میر آنها 23% بیشتر از از مردانی بود که در روز کمتر از 100 گرم گوشت مصرف می‌کردند. مردان شرکت‌کننده در این مطالعه اغلب گوشت قرمز می‌خوردند. امروزه در اکثر توصیه‌های تغذیه‌ای، مصرف گوشت قرمز و فرآوری شده را محدود می‌کنند. به عنوان مثال، در فنلاند، حداکثر مصرف توصیه شده 500 گرم در هفته است.

همچنین در این مطالعه مشخص شد که مصرف بالای پروتئین غذایی، با خطر بیشتر مرگ و میر در مردان مبتلا به دیابت نوع 2، بیماری قلبی عروقی یا سرطان، در شروع مطالعه همراه بود. اما این ارتباط در مردان سالم یافت نشد. این یافته‌ها، نیاز به بررسی اثرات سلامت مصرف پروتئین به ویژه در افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن را پررنگ‌تر می‌کند. میانگین سن مردان در این مطالعه 53 سال بود و در رژیم‌ غذایی همه آنها پروتئین حیوانی زیادی وجود داشت.

مطالعات قبلی نیز نشان داده است که مصرف زیاد پروتئین حیوانی و به ویژه مصرف گوشت فرآوری شده مانند سوسیس و کالباس، با افزایش خطر مرگ همراه است. با این حال، چشم انداز مربوط به اثرات سلامتی پروتئین و منابع پروتئین‌های مختلف هنوز معلوم نیست.

با این حال، این یافته‌ها نباید به افراد سالمند که در معرض خطر سوء تغذیه هستند و میزان مصرف پروتئین آن‌ها کمتر از مقدار توصیه شده است، تعمیم داده شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان