سفرگونه/ سبک سفر: هیچ هایکینگ و آداب و رسوم آن

برای بسیاری از افراد، سفر انگیزه‌ای قوی برای زندگی کردن به معنای واقعی است

برای بسیاری از افراد، سفر انگیزه‌ای قوی برای زندگی کردن به معنای واقعی است. راهی که بتوان به‌خاطرش روزمرگی‌های زندگی را تحمل کرد و نقطه‌ایست که «در لحظه زندگی کردن» در آن تحقق می‌یابد. دلایل اینکه انسان‌ها سفر می‌کنند می‌تواند بسیار متفاوت باشد. عده‌ای برای رفع خستگی جسمانی و بعضی‌ها برای کسب تجربه‌های جدید، عده‌ای برای آشنا شدن با تاریخ یک شهر یا منطقه و گروهی دیگر برای غرق شدن در آرامش ناب طبیعت به سفر می‌روند.

همین اهداف گوناگون باعث به‌وجود آمدن سبک‌های مختلف سفر شده‌ است. به‌طور مثال برای برخی افراد سفر باید از پیش تعیین شده، بدون ریسک و در یک مکان امن مثل هتل باشد و برای دسته‌ی دیگری سفر باید پر از هیجان، اتفاقات تازه و ریسک‌های جذاب باشد.

سری مقالات «سفرگونه» به بررسی انواع سبک‌های سفر، راهنمای ایرانگردی و جهانگردی و هرچیزی که در مورد سفر کردن باید بدانید می‌پردازد.

در این قسمت می‌خواهیم هیچ‌هایکینگ یا رایگان‌سواری که این روزها در ایران نیز در حال محبوب شدن است را به شما معرفی کنیم.

با بنیتا همراه باشید.

 

هیچ‌هایکینگ چیست؟

هیچهایکینگ

رایگان‌سواری نوعی سفر است که مسافر برای جابجایی از شهری یا مکانی به شهر دیگر هزینه‌ای پرداخت نمی‌کند. به این صورت که فرد در کنار جاده ایستاده تا راننده‌ای او را به صورت رایگان سوار کند. در بسیاری از کشورها افراد در کنار جاده انگشت شست خود را به سمت مقصد اشاره می‌کنند و این‌کار نشانه‌ی هیچ‌هایکینگ محسوب می‌شود. اما در تمام کشورهای جهان از این نشانه استفاده نمی‌شود. توصیه می‌شود برای هیچ‌هایکینگ، مسیر خود را بزرگ روی یک کاغذ یا مقوا نوشته و در کنار جاده آن‌را بالا بگیرید.

تاریخچه هیچهایکینگ در دنیا

در واقع هیچکس نمی‌داند به‌صورت دقیق اولین هیچهایکینگ در دنیا چه زمانی انجام شد. شاید زمانی‌که چرخ اختراع شد! اما دهه70 میلادی آغاز محبوبیت این سبک سفر در بسیاری از کشورها بود و در دهه 80 هیچ‌هایکینگ در غرب اروپا و آمریکای شمالی طرفداران زیادی پیدا کرد، طوری‌که سبکی جا افتاده و عادی در بین مردم شد و پس از مدتی با افزایش راه‌های مختلف برای سفر، این محبوبیت رو به افول رفت.

 

آیا این کار در ایران امکان‌پذیر است؟

هیچهایکینگ در ایران

حالا در حالی که این نوع سفر در غرب، از رونق افتاده است، تب و تابش به ایران رسیده و هیچ‌هایکینگ در کشورمان رو به افزایش است. از سفرهای داخلی و بین شهری گرفته تا حتی سفرهای زمینی به کشورهای همسایه. 

این روزها شاهد افزایش سریع هیچ‌هایکینگ در ایران هستیم و نه‌تنها مردان، بلکه زنان عاشق سفر نیز به این دسته از سفرها روی آورده‌اند. وب‌سایت ویکی‌تراول در آماری هیچ‌هایکینگ در کشورهای مختلف را با یکدیگر مقایسه کرده و در جدولی جامع اطلاعات کلی در مورد رایگان‌سواری در اکثر کشورها را مورد بررسی قرار داده‌است. در این جدول ایران از لحاظ رایج بودن رایگان‌سواری در سطح کمیاب آنالیز شده است اما به گزارش این وب‌سایت هیچ‌هایکینگ در ایران قابل انجام، آسان و قانونی است.

 

کشورهایی که هیچ‌هایکینگ در آن‌ها قانونی نیست

لازم به ذکر است این سبک سفر در بعضی‌ کشورها به دلایل مختلف امکان‌پذیر نیست. این می‌تواند به‌خاطر عدم امنیت یا موقعیت‌های خاص منطقه‌ای و یا مشکلات دیگری باشد. طبق آمار همین وب‌سایت، هیچ‌هایکینگ در کشورهایی مثل هنگ‌کنگ و سنگاپور غیر قانونی است. در چین هم این کار خلاف قانون محسوب می‌شود اما کسی اهمیتی نمی‌دهد! در میانمار این سبک سفر برای توریست‌ها ممنوع اعلام شده‌ و در آمریکا نیز بسته به ایالت‌های مختلف قوانین متفاوتی وجود دارد.

هیچ هایکینگ

گفته می‌شود در این کشورها در جاده تابلویی مبنی بر ممنوع بودن هیچ‌هایکینگ نصب شده‌ است.

در قسمت بعدی به این سبک سفر در ایران و تجربه‌های هیچ‌هایکرهای ایرانی بیشتر می‌پردازیم. لطفا اگر سوالی یا پیشنهادی برای بهتر شدن این سری مطالب درباره سفر دارید، در قسمت کامنت‌ها برایمان بنویسید.

اگر دوست داشته باشید می‌توانید سری هم به مطلب «چند منطقه خاص برای جهانگردان ماجراجو» بزنید.


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان