چرا «رحمان ۱۴۰۰» بعد از یک ماه اکران توقیف شد؟

خروج اجباری پرفروش‌ترین فیلم عید از سینماها

دنیای اقتصاد : اکران نوروزی مهم‌ترین بازه زمانی برای نمایش فیلم‌هاست و از این‌رو سینماگران تمایل دارند آثارشان در عید روی پرده برود

این اتفاق افتاد و این فیلم در کنار گزینه‌های دیگر روی پرده رفت وحتی توانست صدرنشین فهرست پرفروش‌ها لقب بگیرد. «رحمان 1400» با بازی محمدرضا گلزار، سعید آقاخانی، یکتا ناصر، ساره بیات، بهرام افشاری و مهران مدیری درباره زندگی آبدارچی یک شرکت است و پزشک به او اعلام کرده که به‌زودی از دنیا خواهد رفت. از این جهت رحمان فکری به سرش می‌زند تا از مرگ خود برای خانواده سودی حاصل کند اما ... این فیلم به فروش 22 میلیاردی دست پیدا کرد و حدود یک ماه بعد از اکرانش سینماها همچنان با استقبال مخاطبان از این فیلم روبه‌رو بودند. این اما پایان ماجرا نبود و شنبه شب روابط‌عمومی سازمان امور سینمایی و سمعی بصری بیانیه‌ای منتشر کرد و نوشت فیلم «رحمان 1400» به دلیل نمایش نسخه‌ای غیر از آنچه توسط معاونت ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی تایید شده بود، دیگر اجازه اکران ندارد. در این بیانیه آمده است که بر اساس گزارش‌های رسیده به اداره‌کل سینمای حرفه‌ای معاونت ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی و بررسی بازرسان این اداره‌کل، تخلف فیلم «رحمان 1400» مبنی بر عدم حذف کامل برخی از صحنه‌های اعلامی از سوی شورای پروانه نمایش در برخی از سینماها محرز شد و با عنایت به مفاد ماده 18 آیین‌نامه نظارت بر نمایش فیلم، از ادامه اکران این فیلم جلوگیری به‌عمل آمد.

طعنه کارگردان به رقیبان؛ توضیح عجیب مدیرکل

انتشار خبر توقیف این فیلم بعد از یک ماه اکران و فروش شگفت‌انگیزش واکنش‌های فراوانی را برانگیخت. منوچهر هادی در اولین اظهارنظر در اینستاگرامش نوشت: تبریک به دوستانی که منتظر این خبر بودند و در ادامه توضیح داد که تمام سینما‌های کشور نسخه اصلاح شده را روی پرده اکران می‌کردند و تازه سینما‌های حوزه نسخه اصلاح شده‌تری را. هیچ باکی نیست، تمام تلاشم را خواهم کرد که رحمان را دوباره اکران کنم، فیلمی که حرف مردم را می‌زد و خوشحالی را به مردم هدیه می‌داد. کاربران شبکه‌های مجازی هم در همین رابطه موضع گرفتند و از این تصمیم ناگهانی بعد از یک ماه اکران انتقاد کردند. دیروز اما محمدرضا فرجی مدیرکل دفتر سینمای حرفه‌ای درباره تاخیر در توقیف فیلم «رحمان 1400» گفت همه فیلم‌های سینمایی که پروانه نمایش می‌گیرند بنای ما بر حرفه‌ای بودن تهیه‌کننده و پخش‌کننده است و تاکید دارم در طول سال‌هایی که در این سمت کار می‌کنم چنین اتفاقی نیفتاده بود و همه تهیه‌کننده‌ها و پخش‌کننده‌ها به دلیل اهمیت موضوع قوانین را رعایت می‌کنند.

فرجی ادامه داد: در اکثر سالن‌ها همان نسخه‌ای از فیلم «رحمان 1400» که مورد تایید ما بوده و اصلاحات کامل انجام شده، نمایش داده شده است. با توجه به اینکه بازرسان سازمان سینمایی معمولا به‌صورت تصادفی در سالن‌های سینمایی حضور پیدا می‌کنند متاسفانه در هفته اخیر متوجه شدیم در برخی از سالن‌های سینما نسخه‌ای که به‌صورت کامل اصلاح نشده بود اکران شده است. او در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه این اشتباه متوجه چه فردی است، توضیح داد: فعلا از نظر حقوقی پخش‌کننده و تهیه‌کننده باید پاسخگوی این اتفاق باشند و ما هم در حال بررسی این موضوع هستیم. فرجی تاکید کرد: انتظار ما بر اخلاق حرفه‌ای داشتن تهیه‌کنندگان، پخش‌کنندگان و حتی کارگردانان فیلم‌ها در اجرای ضوابط و مقررات و آیین‌نامه‌های اجرایی مصوب است و سینما نباید به خاطر یک سهل‌انگاری دچار آسیب شود.

توقیف یک فیلم و چند پرسش کلیدی

توضیحات فرجی برای بسیاری از کارشناسان سینما قانع‌کننده نبود و حتی واکنش‌های شدیدتری را برانگیخت. خبرگزاری «ایسنا» در مطلبی تحلیلی چند پرسش مهم مطرح کرده و نوشت اگر به راستی نسخه اصلاح نشده فیلم «رحمان 1400» یک ماه در سینماها در حال اکران بوده، چطور سیستم نظارتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تا به حال متوجه موضوع نشده است؟ آیا طبق روال برای همه فیلم‌ها باید نظارتی برای تطابق فیلم با آنچه در پروانه ساخت آمده وجود داشته و بعد پروانه‌ نمایش صادر شده است؟ اگر برای فیلم «رحمان 1400» این روال طی نشده چرا و چگونه؟ در صورت صحت، چنین اتفاقی، مؤید ناکارآمد بودن سیستم نظارتی در این حوزه است؟ آیا بر فرض صحت ناکارآمدی، نمی‌توان متصور بود که چه فیلم‌هایی در این سال‌ها به‌ناحق توقیف شدند و لطمه‌ها و ضررهای اساسی متحمل شدند، درحالی‌که فیلم‌های مساله‌داری از تمامی مواهب، ازجمله در اکران برخوردار بودند؟

این فیلم 22 میلیارد تومان فروش داشته و یک ماه از اکرانش گذشته و به افت فروش رسیده و همه‌ مراحل قانونی را به سلامت رد کرده و به نظر می‌رسد چنین ماجرایی به این معناست که به‌دلیل فشارهایی بر مجموعه‌ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار است ترمز فروش فیلم کشیده شود که در همین رقم 22 میلیارد تومان بماند؟ وقتی منطبق نبودن نسخه‌ اکران شده با نسخه‌ اصلاحی هنگام دریافت پروانه‌ نمایش، پس از گذشت یک ماه گزارش و اعلام شده، احتمال عمدی بودن این تاخیر را تقویت نمی‌کند؟ اگر واقعا نسخه‌ اصلاح نشده توسط تهیه‌کننده در سینماها اکران شده و چنین تخلفی صورت گرفته است، مقصران آن‌چه کسانی هستند؟

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان