سنبل الطیب ؛ گیاهی که معجزه می کند

فواید ریشه سنبل الطیب چیست؟ در مورد کاربرد این گیاه دارویی چقدر می دانید؟ سنبل الطیب که از گیاهان بومی اروپاست، به صورت وحشی در مراتع رشد کرده و برای تزیین باغچه مورد استفاده قرار می گیرد.

سنبل الطیب ؛ گیاهی که معجزه می کند
فواید ریشه سنبل الطیب چیست؟ در مورد کاربرد این گیاه دارویی چقدر می دانید؟ سنبل الطیب که از گیاهان بومی اروپاست، به صورت وحشی در مراتع رشد کرده و برای تزیین باغچه مورد استفاده قرار می گیرد. از نظر ارتفاع، تا حدود دو فوت هم می رسد و ساقه های آن دارای برگ های تیره و چتری شکل است.

ریشه گیاه سنبل الطیب به شکل عصاره خارج شده و به یک پودر خوب تبدیل می شود که برای مقاصد درمانی مورد استفاده قرار می گیرد. این عصاره به آسانی در شکل هایی مانند قرص، چای و کپسول یافت می شود. دارای فواید بهداشتی زیادی همچون بهبود خواب و آرامش بخش است.

ریشه سنبل الطیب

این گیاه از نظر استفاده دارویی تاریخچه طولانی دارد و برای درمان وضعیت بی خوابی و عصبی مانند اضطراب و بی حوصلگی مورد استفاده قرار می گیرند. اگر چه تمام داروهای گیاهی باید با احتیاط مصرف شوند، اما این گیاه به عنوان آرام بخش استفاده گسترده ای در آلمان دارد و توسط وزارت غذا و دارو در ایالات متحده آمریکا تایید شده است.
فواید و استفاده های درمانی ریشه سنبل الطیب چیست؟

سنبل الطیب به ضد اضطراب، آرام بخش، ضد تشنج، ضد باکتری، مقابله با ادرار بیش از حد، ضدعفونی کنندگی، ضد اسپاستیکی و خواص ضد التهابی خود معروف است. این گیاه به صورت طبیعی در درمان اضطراب، اختلالات خواب، فشار خون، علائم یائسگی، قائدگی، سردرد و درد مفاصل مورد استفاده قرار می گیرد. این گیاه برای سندرم خستگی مزمن، بیماری صرع، اختلال کم توجهی (بیش فعالی)، ناراحتی معده و دیگر شرایط استفاده می شود. با این حال، شواهد بیشتری برای ارزیابی اثربخشی در هنگام استفاده آن مورد نیاز است.

فواید و استفاده های درمانی آن به شرح زیر است:

    درمان سیاتیک
    درمان اختلال کم توجهی (بیش فعالی)
    کاهش بیماری صرع
    درمان بیماری پرکاری تیروئید
    تقویت حافظه
    ایجاد علائم یائسگی
    درمان اختلالات خواب
    متوقف شدن لرزش دست

1. فواید ریشه سنبل الطیب – درمان سیاتیک

ریشه سنبل الطیب به شما کمک می کند تا درد را کاهش دهید و ماهیچه های خود را آرام نگه دارید. همچنین، سنبل الطیب نیز در درمان درد سیاتیک ناشی از انقباض ماهیچه موثر است. به این دلیل که ریشه سنبل الطیب حاوی اسانسی است که به آرام شدن ماهیچه ها و کاهش تنش کمک می کند. علاوه بر این، این گیاه یک داروی عالی برای بیماران محروم از خواب است.

شما می توانید برای مقابله با این بیماری از چای سنبل الطیب استفاده کنید. برای تهیه این چای، 1 قاشق چای خوری از ریشه سنبل الطیب را در 1 فنجان آب جوش بریزید. سپس روی آن را پوشانده و آن را رها کنید. چند فنجان از این چای را برای هر هفته مصرف کنید. یا پس از مشورت با مشاور از مکمل آن استفاده کنید.

2. درمان اختلال کم توجهی (بیش فعالی)

سنبل الطیب با همکاری مغز شما، برخی از عواملی که باعث بیش فعالی شده را کند تر می کند و تمرکز را بالا می برد. بزرگسالان می توانند حدود 300 تا 1000 میلی گرم از این گیاه را مصرف کنند. به یاد داشته باشید که قبل از دادن این گیاه به کودکان، با پزشک مشورت کنید.

3. کاهش بیماری صرع

ریشه سنبل الطیب به کاهش تشنج های بیماران مبتلا به صرع کمک می کند، زیرا باعث ایجاد اثرات آرامبخش بر سیستم عصبی می شود. استفاده از این گیاه در برخی از مطالعات مربوط به حیوانات، به عنوان داروی ضد صرع یاد شده است.


4. فواید ریشه سنبل الطیب –  درمان بیماری پرکاری تیروئید

این گیاه برای آرام کردن ماهیچه ها و کمک به سیستم خواب معروف است. همان طور که می دانید، بی خوابی برای بیمارانی با پرکاری تیروئید رایج است. وقتی غده تیروئید بیش از حد فعال باشد، عجیب نیست که به عنوان یک نتیجه عادی از بی خوابی رنج ببرید. این بیماری نه تنها موجب ضعف سلامت شما، بلکه باعث کاهش قدرت در فعالیت های روزمره نیز می شود. ریشه سنبل الطیب باعث افزایش میزان گاما آمینوبوتیریک اسید در بدن می شود که یک انتقال دهنده عصبی یا یک ماده شیمیایی سالم است که سیستم عصبی از آن برای انتقال مستقیم پیام ها به مغز استفاده می کند و در نتیجه باعث آرام شدن اعصاب می شود.


5. تقویت حافظه

ریشه خشک شده سنبل الطیب می تواند عملکرد حافظه و برخی مهارت های حل مسئله در کودکان و بزرگسالان را تقویت کند. با توجه به تحقیقات انجام شده بر روی موش، والرنیک اسید موجود در این گیاه تاثیرات مهمی در عملکرد حافظه دارد.


6.  فواید ریشه سنبل الطیب – ایجاد علائم یائسگی

این گیاه بر اساس مطالعات انجام شده در دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، می تواند در درمان یائسگی شدید موثر باشد. در این مطالعه، 68 خانم مبتلا به یائسگی در طی 8 هفته و روزی 3 بار از قرص هایی حاوی 255 گرم از این ریشه مصرف کردند. پس از 8 هفته، نتایج کاهش شدت این وضعیت را نشان داد. با توجه به این اتفاق، برای کاهش تعداد دفعات و شدت یائسگی، می توانید روزانه 3 قرص حاوی 225 گرم از ریشه این گیاه را مصرف کنید.


7. درمان اختلالات خواب

ریشه سنبل الطیب به عنوان آرامبخش و کمک کننده خواب به روش های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند. سنبل الطیب با افزایش میزان گاما آمینوبوتیریک اسید که به شما در تنظیم سلول های عصبی کمک می کند و دارای اثر آرامبخش است، عمل می کند. با توجه به اثر آرامبخشی آن، می توان از آن به عنوان یکی از راه حل های اضطراب استفاده کرد. بنابراین، ریشه سنبل الطیب یکی از دارو های طبیعی برای اختلالات موجود در خواب است. شما می توانید یک فنجان از این چای را با عسل خام بخورید و یا از قرص های آن استفاده کنید.


8.  متوقف شدن لرزش دست

سنبل الطیب می تواند باعث ساکن شدن و آرامش اعصاب شما شود. برای این کار، ریشه سنبل الطیب را کاملا خرد کنید و سپس آن را در آب مخلوط کنید. 5 دقیقه صبر کنید و سپس آن را مصرف کنید. همچنین، این گیاه در مدیریت لرزش دست موثر است. به علاوه، چای اسطوخودوس یا بابونه نیز برای لرزش دست مناسب است.


9. درمانی خانگی سرگیجه

ریشه سنبل الطیب با کنترل اضطراب و بی خوابی به درمان سرگیجه کمک می کند.


10. درمان درد ساق پا

استفاده از این ریشه کمک می کند تا عضلات شما آرام تر شوند. از این رو، درد کمتری را در ساق پایتان احساس خواهید کرد. علاوه بر این، ریشه سنبل الطیب آرام بخش است. این گیاه باعث می شود تا احساس درد کمتری کنید و آرام تر باشید. برای نتایج بهتر، باید به طور منظم از چای ریشه سنبل الطیب استفاده کنید.


11. فواید درمانی ریشه سنبل الطیب – بی خوابی را از بین ببرید

ریشه سنبل الطیب به لطف خواص آرامبخشی، در درمان بی خوابی به ما کمک می کند. این گیاه به افزایش میزان گاما آمینوبوتیریک اسید، ارائه یک اثر آرامش بخش و تنظیم عملکرد سلول های عصبی کمک می کند. برای درمان این مشکل، چای سنبل الطیب بنوشید.


12. درمان خانگی تپش شدید قلب

هنگامی که مضطرب هستید و احساس تپش شدید قلب را دارید، سنبل الطیب را امتحان کنید زیرا ممکن است باعث آرامش و معمولی شدن ضربان قلب شود. علاوه بر این، می تواند باعث افزایش خواب شما شود. شما می توانید چای سنبل الطیب را مصرف کنید و یا با مشاوره پزشک از مکمل آن استفاده کنید. با این حال، زنان باردار باید از این روش اجتناب کنند.


13. فواید ریشه سنبل الطیب – سلامت قلب

سنبل الطیب به حفظ سلامت قلب شما کمک می کند. این گیاه می تواند قدرت رگ های خونی و انعطاف پذیری آن را تقویت کند. همچنین، سنبل الطیب می تواند به طبیعی شدن فشار خون کمک می کند. با توجه به اینکه یکی از بزرگترین علل مرگ در انگلستان بیماری های قلبی-عروقی است، این گیاه می تواند انتخاب بسیاری از مردم باشد.


14. درمان خانگی اضطراب

این گیاه دارای اثرات آرام بخش است، بنابراین از آن به عنوان کمکی در درمان بی خوابی نام برده اند. با این حال، عملکرد آن کمی با دیگر گیاهان فرق می کند. در این روش، ریشه سنبل الطیب به عنوان آرامبخش استفاده می شود نه به عنوان چای. بنابراین، برای دریافت بیشترین تاثیر طبیعی آن، باید آن را قبل از خواب استفاده کنید تا به جای بیرون رفتن بعد از مصرف این گیاه، احساس خواب آلودگی داشته باشید.

15. درمان فیبرومیالژیا

ریشه سنبل الطیب اثرات زیادی بر درمان اختلالات خواب و تنش های میالژیا و عضلانی دارد. اساسا، ریشه سنبل الطیب یک گیاه آرامبخش است که کیفیت خواب افرادی را که از فیبرومیالژیا رنج می برند، افزایش می دهد. به علاوه، این گیاه دارای توانایی افزایش تمرکز و توجه است. بنابراین، به شما کمک می کند تا زمانی که مبتلا به بیماری فیبرومیالژیا هستید، از گمراهی رهایی پیدا کنید.


16. فواید ریشه سنبل الطیب – درمان سندر پای بی قرار

افراد مبتلا به سندرم پای بی قرار اغلب با داشتن خوابی راحت مشکل دارند و روز را با خستگی تجربه می کنند. ریشه سنبل الطیب به آرام شدن ماهیچه ها و زودتر خوابیدن شما کمک می کند. آرامش در سندرم پای بی قرار بسیار مهم است و ریشه سنبل الطیب برای همچین وضعیتی بسیار معروف است. حدود 250 تا 900 میلی گرم از ریشه سنبل الطیب مصرف کنید. به یاد داشته باشید که قبل از مصرف سنبل الطیب با پزشک مشورت کنید.


17. تسکین میگرن و سردرد

اثرات تسکین دهنده و آرام بخش ریشه سنبل الطیب به کاهش میگرن و سردرد مربوط به اضطراب و استرس کمک می کند. 1 فنجان از این چای را بنوشید. برای تهیه این چای، 1 عدد چای کیسه ای سنبل الطیب را درون آب جوش بیندازید و به برای 7 دقیقه آن را درون آن رها کنید.


18. فواید ریشه سنبل الطیب – تنظیم فشار خون

ریشه سنبل الطیب مقابل با ادرار بیش از حد و دارای خواص کاهندگی فشار خون است که می تواند به طور موثر در تنظیم فشار خون به شما کمک کند. برای مدیریت فشار خون، هر روز 1 قرص (400 تا 600 میلی گرم) سنبل الطیب مصرف کنید.


19.  تسکین درد زانو

برای تسکین درد، از ریشه سنبل الطیب استفاده کنید. این گیاه قرن ها مورد استفاده قرار می گرفته و به انسان برای کاهش اضطراب، استرس، تنش، زودرنجی و بی خوابی کمک می کند. شما می توانید برای تسکین درد زانو روزانه از چای سنبل الطیب استفاده کنید.


20. فواید ریشه سنبل الطیب – درمان کمردرد

یکی دیگر از فواید ریشه سنبل الطیب که باید بدانید، درمان کمردرد است. برای تسکین کمردرد، هر روز یه فنجان از چای سنبل الطیب بنوشید.


21. درمان قائدگی دردناک و سندرم پیش قائدگی

اثرات ضد تشنج، تسکین دهنگی، آرامبخشی و ضد التهاب بودن ریشه سنبل الطیب به تسکین درد و ناراحتی ناشی از قاعدگی دردناک و پیش قائدگی کمک می کند. قبل از دوره مبتلا شدن  بسته به سطح درد، روزانه یک یا دو بار چای سنبل الطیب را مصرف کنید.


22. دوایی عالی برای مشکلات گوارشی

اگر چه تحقیقات بسیار کمی در مورد استفاده از ریشه سنبل الطیب برای مشکلات گوارشی انجام شده است، اما از این گیاه به طور سنتی در درمان بسیاری از اختلالات معده استفاده می شود. این گیاه به عنوان ضدانقباض کننده توسط افراد مبتلا به قائدگی دردناک و مشکلات عصبی مورد استفاده قرار می گیرد.

علاوه بر این، این گیاه به درمان گرفتگی روده، نفخ، اسهال و قولنج کمک می کند. همچنین می توان از آن در تشکین درد رماتیسم استفاده کرد اما در حال حاضر بجز چند داستان فردی هیچ شاهدی برای این موضوع وجود ندارد.


عوارض جانبی ریشه سنبل الطیب چیست؟

ریشه سنبل الطیب برای بسیاری از افرادی که از آن به عنوان مقادیر دارویی برای مدت زمان کوتاه استفاده می کنند، بی خطر است.  مطالعات بالینی استفاده بی خطر از این گیاه در مقاصد درمانی را در بیش از 12000 نفر در طول 28 روز نشان می دهد. با این حال، بی خطر بودن آن برای استفاده طولانی مدت نامشخص است. برخی از اطلاعات نیز نشان می دهد که ریشه سنبل الطیب برای مصرف کودکان در 4 الی 8 هفته بی خطر است.

ریشه سنبل الطیب می تواند باعث ایجاد عوارض جانبی در زودرنجی، نا آرامی، سردرد و بی خوابی شود. افرادی که از این گیاه به خصوص به مقدار زیاد استفاده می کنند، صبح احساس تنبلی می کنند. بهتر است هنگام رانندگی و استفاده از ماشین آلات خطرناک این گیاه را مصرف نکنید. برای جلوگیری از این عوارض جانبی، پس از مصرف طولانی مدت از آن، قبل از متوقف کردن مصرف مقدار آن را هر یک یا دو هفته کاهش دهید.
هشدار های ویژه:

جراحی: ریشه سنبل الطیب سرعت سیستم عصبی شما را کاهش می دهد. به علاوه، بی هوشی و سایر دارو های استفاده شده در جراحی بر سیستم عصبی مرکزی شما تاثیر می گذارد. این اثرات ممکن است مضر به نظر برسند. حداقل 2 هفته قبل از عمل جراحی از مصرف سنبل الطیب خودداری کنید.

دوران بارداری یا شیردادن به بچه:  به دلیل اینکه شواهد کافی در مورد بی خطر بودن سنبل الطیب در دوران بارداری یا شیردادن به بچه وجود ندارد، بهتر است از مصرف آن خودداری کنید.
ریشه سنبل الطیب را از کجا و چگونه خریداری کنید؟

شما می توانید ریشه سنبل الطیب را در بسیاری از فروشگاه های مواد غذایی یا به صورت آنلاین تهیه کنید. این گیاه به شکل چای، پودر، روغن، کپسول، نوشیدنی و قرص یافت می شود. این ریشه به شکل تازه یا خشک نیز موجود است، در حالی که نوشیدنی آن نیز در برخی از فروشگاه های موادغذایی یافت می شود. هنگام خرید کپسول آن، کپسولی حاوی 400 الی 600 میلی گرم از عصاره ریشه سنبل الطیب و اسید والرنیک تهیه کنید. محصولات حاوی سنبل الطیب را در جای تاریک نگهداری کنید زیرا این گیاه در صورتی که برای مدت زمان طولانی در معرض نور قرار بگیرد، اثر خود را از دست می دهد.

منبع :دکتر سلام

بیشتر بخوانید:

با خاصیت جادویی گیاه صندل قرمز آشنا شوید

گیاهان دارویی که شما را جوان و زیبا می کند!

با این توصیه های طب سنتی با آلرژی بهاری مبارزه کنید

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان