میزان از صدور احکام جایگزین حبس در گلستان گزارش می‌دهد

صدور بیش از ۴ هزار رای جایگزین حبس در استان گلستان در سال ۹۷ / از آموزش قوانین راهنمایی و رانندگی به همیاران پلیس تا امدادرسانی به سیل زدگان آق قلا

در سیاست‌های کلی قضائی که توسط رهبر انقلاب به دستگاه قضایی ابلاغ شد به موضوع اصلاح در امور زندان‌ها و زندانیان اشاره شده است که یکی از ابزار‌های تحقق آن استفاده از مجازات‌های جایگزین حبس است و در این میان دادگستری استان گلستان همواره در زمینه صدور احکام جایگزین حبس پیشتاز بوده است.

قانون مجازات اسلامیبه گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی خبرگزاری میزان، بسیاری از حقوقدانان مجازات جایگزین حبس را از مهم‌ترین دستاورد‌های قانون مجازات اسلامی مصوب سال 1392 می‌دانند.

فصل نهم قانون مجازات اسلامی به تشریح موضوع مجازات‌های جایگزین حبس، انواع آن و نحوه اجرایی کردن آن می‌پردازد.

در ماده 64 قانون مجازات اسلامی آمده است مجازات‌های جایگزین حبس عبارت از دوره مراقبت، خدمات عمومی رایگان، جزای نقدی، جزای نقدی روزانه و محرومیت از حقوق اجتماعی است که در صورت گذشت شاکی و وجود جهات تخفیف با ملاحظه نوع جرم و کیفیت ارتکاب آن، آثار ناشی از جرم، سن، مهارت، وضعیت، شخصیت و سابقه مجرم، وضعیت بزه دیده و سایر اوضاع و احوال، تعیین و اجراء می‌شود.

همان طور که در این ماده قانونی اشاره شده است در صدور احکام جایگزین حبس همواره نوع و کیفیت جرم، آثار ناشی از جرم و... مود توجه قرار می‌گیرد؛ به عبارت دیگر قانونگذار در ماده 64 قانون مجازات اسلامی ضمن معرفی ملاحظاتی که برای صدور احکام جایگزین حبس اتخاذ شده در واقع به نوعی عمل کرده است تا این قانون شامل مجرمان خطرناک و هنجارشکن نشود، تا ضمن ارائه خدمات به جامعه، خدشه‌ای به امنیت افراد جامعه وارد نشود.
 
پیشتازی استان گلستان در زمینه صدور احکام جایگزین حبس

در این میان دادگستری استان گلستان همواره در زمینه صدور احکام جایگزین حبس پیشتاز بوده است، تا جایی که در مجازات جایگزین حبس رتبه‌های اول تا سوم کشوری را دارا است.

حجت الاسلام والمسلمین مهدی قاسمی وناجمی سرپرست معاونت فرهنگی دادگستری استان گلستان تصریح کرد: با مجموعه اقدامات و فعالیت‌های همه همکاران و با ارشادات رئیس کل دادگستری استان، خوشبختانه در زمینه اقدامات فرهنگی موفق شدیم با 27 پله صعود از رتبه 30 در سال 95 به رتبه سوم در سال 96 دست یابیم.

وی از جمله اقدامات شاخص در دادگستری استان گلستان را صدور آرای مجازات جایگزین حبس برشمرد و اظهار کرد: بعد از برگزاری دو همایش در شرق و غرب استان گلستان با هدف ایجاد تغییر در نگرش قضات برای صدور مجازات‌های جایگزین حبس، میزان این آرا از حدود 700 رای در سال 95 به بالغ بر 3000 رای در سال 96 رسید که برخی از این آرا نیز حتی در سطح بین‌المللی هم بازتاب داشت و موجب تقدیر از قضات این استان از سوی برخی از دستگاه‌ها شد.

مشروح خبر را اینجا بخوانید

در ادامه به نمونه‌هایی از احکام جایگزین حبس صادر شده در استان گلستان می‌پردازیم.

راننده بی احتیاط به 100 ساعت آموزش رایگان قوانین به همیاران پلیس مکلف شد

هادی هاشمیان، رئیس کل دادگستری استان گلستان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه حقوقی و قضایی خبرگزاری میزان اظهار کرد: فردی که در پی بی احتیاطی در رانندگی سبب مصدومیت فرد دیگری شده بود، در ابتدا به یک ماه حبس از جنبه عمومی جرم محکوم گردید.

رئیس کل دادگستری استان گلستان تصریح کرد: قاضی گالیکشی برای متهم حکم جایگزین حبس صادر کرد که بر اساس آن متهم مکلف به ارائه خدمات عمومی رایگان در زمینه آموزشی و فرهنگی به مدت 100 ساعت شد.

وی بیان کرد: بر این اساس متهم با همکاری پلیس راهنمایی و رانندگی مکلف به آموزش قوانین به همیاران پلیس در مدارس شد.
 
مشروح خبر را اینجا بخوانید

راننده بی احتیاط به پاکسازی حاشیه جنگل گلستان مکلف شد

هادی هاشمیان، رئیس کل دادگستری استان گلستان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه حقوقی و قضایی خبرگزاری میزان، گفت: فردی که در پی بی احتیاطی در رانندگی سبب مجروح شدن فرد دیگری شده بود از جنبه عمومی جرم و با حکم قاضی گالیکشی، برای وی مجازات جایگزین حبس در نظر گرفته شد.

وی تصریح کرد: بر این اساس متهم به پاکسازی حاشیه جنگل گلستان و کمک به بهسازی و مرمت چشمه‌ها مکلف شده است.

رئیس کل دادگستری استان گلستان بیان داشت: اداره منابع طبیعی و واحد اجرای احکام کیفری شهرستان گالیکش بر اجرای این حکم نظارت می‌کنند.
 
مشروح خبر را اینجا بخوانید

کاشت هزار نهال در جنگل، تکلیف راننده بی احتیاط در حکم جایگزین حبس

هادی هاشمیان، رئیس کل دادگستری استان گلستان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه حقوقی و قضایی خبرگزاری میزان بیان کرد: فردی که در پی بی احتیاطی در امر رانندگی سبب مرگ فرد دیگری شده بود به پرداخت دیه و از جنبه عمومی جرم به شش ماه حبس محکوم شد.

رئیس کل دادگستری استان گلستان خاطرنشان کرد: متهم پس از اینکه دیه را پرداخت کرد، از آنجایی که این حادثه غیرعمد بوده و متهم فاقد سابقه کیفری بوده قاضی گالیکشی برای وی مجازات جایگزین حبس در نظر گرفت.

وی افزود: براین اساس متهم به کاشتن هزار اصله نهال جنگلی از نوع ممرز، افرا و یا بلوط که متوسط عمر آن‌ها سه سال باشد، در فصل پاییز و یا زمستان زیرنظر اداره منابع طبیعی در جنگل مکلف شد.
 
مشروح خبر را اینجا بخوانید

قاضی گالیکشی راننده بی احتیاط را به انجام خدمات عمومی رایگان مکلف کرد

هادی هاشمیان، رئیس کل دادگستری استان گلستان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه حقوقی و قضایی خبرگزاری میزان از صدور حکم جایگزین حبس برای راننده بی احتیاط خبر داد و بیان کرد: فردی که در پی بی احتیاطی در رانندگی سبب مصدومیت فرد دیگری شده بود در ابتدا به یک ماه حبس محکوم شد.

رئیس کل دادگستری استان گلستان خاطرنشان کرد: قاضی گالیکشی به جای زندان وی را مکلف کرد تا در خدمات عمومی رایگان و فعالیت‌های اطفا حریق به مدت 200 ساعت شرکت داشته باشد.

وی افزود: اداره منابع طبیعی و واحد اجرای احکام کیفری شهرستان گالیکش بر اجرای این حکم نظارت می‌کنند.
 
مشروح خبر را اینجا بخوانید

راننده بی احتیاط به آموزش قوانین راهنمایی و رانندگی به همیاران پلیس مکلف شد

هادی هاشمیان، رئیس کل دادگستری استان گلستان از صدور حکم جایگزین زندان برای راننده‌ی بی احتیاط خبر داد و گفت: راننده بی احتیاط باید پس از مطالعه قوانین راهنمایی و رانندگی، این قوانین را به همیاران پلیس مدارس ابتدایی شهرستان مینودشت آموزش دهد و با حکم قاضی جوان گالیکشی، اداره آموزش و پرورش و اجرای احکام کیفری گالیکش بر اجرای این رای نظارت می‌کنند.

به گفته رئیس کل دادگستری استان گلستان؛ این فرد از جنبه‌ی خصوصی جرم نیز به پرداخت دیه محکوم شده است.

وی در ادامه بیان کرد: مجازات‌های جایگزین حبس برای جرایم سبک و غیرعمد و افرادی که سابقه کیفری ندارند صادر می‌شود.
 
مشروح خبر را اینجا بخوانید

راننده بی احتیاط به انجام فعالیت‌های اطفا حریق در جنگل‌ها مکلف شد

هادی هاشمیان، رئیس کل دادگستری استان گلستان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه حقوقی و قضایی خبرگزاری میزان از صدور حکم جایگزین حبس برای راننده بی احتیاط در شهرستان گالیکش خبر داد و گفت: فردی که در پی بی احتیاطی در رانندگی منجر به ایجاد جرح به فرد دیگری شده بود، مکلف به انجام خدمات عمومی رایگان گردید.

وی در تشریح حکم جایگزین حبس صادر شده برای راننده بی احتیاط افزود: فرد محکوم مکلف به انجام فعالیت‌های اطفا حریق در جنگل‌ها به مدت 200 ساعت است.

هاشمیان در پایان گفت: مسئولیت نظارت بر حسن انجام تکلیف یاد شده توسط فرد محکوم با اداره منابع طبیعی و واحد اجرای احکام کیفری شهرستان گالیکش است.
 
مشروح خبر را اینجا بخوانید

راننده بی احتیاط به انجام امور خدماتی در دانشگاه پیام نور مکلف شد

هادی هاشمیان، رئیس کل دادگستری استان گلستان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه حقوقی و قضایی خبرگزاری میزان از صدور حکم جایگزین حبس در شهرستان گالیکش برای راننده بی احتیاطی که هنگام رانندگی به فرد دیگری صدمه بدنی وارد کرده بود، خبر داد و گفت: از جنبه خصوصی جرم متهم محکوم به پرداخت دیه شد و از جنبه عمومی جرم به یکسال حبس تعزیری محکوم شد.

رئیس کل دادگستری استان گلستان خاطرنشان کرد: قاضی پرونده به جای حبس متهم را به انجام خدمات عمومی رایگان به مدت 100 ساعت در دانشگاه پیام نور شهرستان گالیکش مکلف کرده است.

وی ادامه داد: ناظران بر حسن انجام خدمات توسط متهم نیز دانشگاه پیام نور و واحد اجرای احکام کیفری شهرستان گالیکش هستند.
 
مشروح خبر را اینجا بخوانید

پاکسازی جنگل، مجازات کسی که درختان جنگلی را ذغال می‌کرد

هادی هاشمیان، رئیس کل دادگستری استان گلستان با اعلام این خبر گفت: قاضی جوان گالیکشی، فردی را که درختان جنگلی را می‌برید و به ذغال تبدیل می‌کرد به پاکسازی پارک جنگلی گلستان محکوم کرد.

این مقام قضایی افزود: این فرد مکلف است با همکاری اداره منابع طبیعی شهرستان گالیکش، حاشیه‌ی جاده پارک ملی گلستان را تمیز کند.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس قانون این فرد باید به سه ماه حبس محکوم شود، اما از آن جا که این فرد فاقد سابقه‌ی کیفری است قاضی او را به اجرای خدمات عمومی رایگان در زمینه حفظ محیط زیست محکوم کرد.

به گفته‌ی این مقام ارشد قضایی استان گلستان، واحد اجرای احکام کیفری و اداره منابع طبیعی شهرستان گالیکش بر اجرای این حکم نظارت می‌کنند.
 
مشروح خبر را اینجا بخوانید

امدادرسانی به سیل زدگان آق قلا، مجازات جایگزین حبس عامل بهره‌برداری غیرمجاز از منابع آب

به گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی خبرگزاری میزان، فردی که به بهره برداری غیرمجاز از منابع آب با حفر چاه غیرمجاز اقدام کرده بود، در ابتدا ضمن صدور حکم به مسلوب المنفعه شدن چاه آب و اعاده به وضع سابق به 45 روز حبس تعزیری محکوم شد، اما قاضی دادگاه کیفری 2 شهرستان گالیکش به دلیل جوان بودن، متاهل بودن و فاقد سابقه کیفری بودن متهم، او را مستحق اعمال مجازات جایگزین حبس دانست.


بر این اساس متهم به انجام خدمات عمومی رایگان از طریق امدادرسانی به سیل زدگان آق قلا به مدت 200 ساعت با نظارت جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران و اجرای احکام کیفری جایگزین حبس تعزیری تعیین شده، مکلف گردید.

مشروح خبر را اینجا بخوانید

صدور بیش از 4 هزار مورد رای جایگزین حبس در سال 97 

رئیس کل دادگستری استان گلستان 18 فروردین ماه سال جاری، در جریان بازدید رئیس قوه قضاییه از مناطق سیل زده و در جلسه شورای قضایی استان گلستان با اشاره به صدور چهار هزار و 280 مورد رای جایگزین حبس در سال 97 گفت: استان گلستان از استان‌های پیشرو در جهت صدور مجازات‌های جایگزین حبس است که سال 97 نسبت به سال 96، 49 درصد افزایش داشته است.

مشروح خبر را اینجا بخوانید

 
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان