آشنایی با انواع شکر

در هنر آشپزی کلمه قند به ساکاروز کریستالیزه شده اشاره دارد که از نیشکر یا چغندر قند به دست می‌آید. از نظر شیمیایی، ساکاروز نوعی دی‌ساکارید است، درست مثل مالتوز که از دانه‌ها و لاکتوز که از شیر است

آشنایی با انواع شکر

در هنر آشپزی کلمه قند به ساکاروز کریستالیزه شده اشاره دارد که از نیشکر یا چغندر قند به دست می‌آید. از نظر شیمیایی، ساکاروز نوعی دی‌ساکارید است، درست مثل مالتوز که از دانه‌ها و لاکتوز که از شیر است. شکر علاوه بر این که باعث شیرینی می‌شود، تغییراتی در پخت ایجاد می‌کند. برای مثال شکر تشکیل گلوتن در آرد گندم را کاهش می‌دهد. به همین دلیل غذاهایی که شکر بیشتری در پخت آن‌ها استفاده می‌شود، بافت نرم‌تری دارند. شکر هم‌چنین دارای ترکیبی به نام هیدروکسی به معنی جذب و حفظ رطوبت است. به همین دلیل به ترکیبات پخته شده مثل نان و کیک کمک می‌کند تا تازه‌تر بمانند و دیرتر خشک شوند. در ادامه مقاله درباره انواع شکر و تفاوت بین آن‌ها صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

انواع شکر

شکر سفید معمولی

آشنایی با انواع شکر

شکر گرانول سفید، شایع‌ترین نوع شکر است که در تهیه کیک، انوع دسر و نان استفاده می‌شود. این نوع شکر از چغندر و نیشکر استخراج می‌شود که تفاوت اساسی ندارد و 99.95 درصد آن ساکاروز است. در صورتی که این شکر در شرایط مناسب و در بسته بندی‌های نفوذناپذیر در برابر رطوبت نگهداری شود، قابلیت نگهداری نامحدودی خواهد داشت.

با این که این شکر در تهیه انواع دسر و کیک استفاده می‌شود، استفاده از شکر ریزتر می‌توان طی مراحل پخت راحت‌تر حل شده و بافت بهتری ایجاد کند که به آن شکر کاستر گفته می‌شود. شکر کاستر مثل شکر معمولی بلورین و کریستالی است با این تفاوت که اندازه آن نصف این شکر است.

با توجه به اندازه‌های مختلف و انواع شکر ، هنگام اندازه‌گیری برای دستورالعمل‌هایتان از اندازه‌گیری وزنی به جای حجم یا فنجان استفاده کنید.

پودر شکر یا شکر شیرینی پزی

آشنایی با انواع شکر

وقتی شکر معمولی با 3 تا 5 درصد نشاسته ذرت آسیاب شود، پودر شکر به دست می‌آید. پودر شکر از شکر ریز بسیار ریز‌تر است و با آسیاب‌های خانگی هم به دست نمی‎آید. به خاظر ذرات ریز این شکر با آب و روغن قابل حل است و در تهیه انواع خمیر فوندانت استفاده می‌شود. نشاسته ذرت برای جلوگیری از کلوخه شدن به پودر قند اضافه می‌شود، اما تاثیر بسزایی در بافت شیرینی‌ها دارد و از وارفتگی آن‌ها جلوگیری می‌کند.

شکر قهوه‌ای

آشنایی با انواع شکر

شکر قهوه‌ای در واقع همان ساکاروزی است که یک نسخه کمتر از قند معمولی تصفیه شده است؛ به این معنی که حاوی مقادیر مشخصی از ملاس و هم‌چنین کارامل است. این شکر به دلیل داشتن کارامل و ملاس رنگی قهوه‌ای و طعمی کاراملی دارد. خاصیت جذب آب و بافت نرم این شکر به تازه نگه داشتن محصول کمک می‌کند. محصولات قنادی تهیه شده با شکر قهوه ای در مقایسه با شکر معمولی سریع‌تر طلایی می‌شود. شکر قهوه‌ای انواع مختلفی دارد که از نظر مقدار ملاس و روش تهیه متفاوت هستند.

شکر‌ خام

آشنایی با انواع شکر

شکرهای گرانول خام، شکرهای کریستالی قهوه‌ای هستند که به جای رطوبت، خشک هستند. این نوع شکرها معمولا برای شیرین کردن قهوه یا چای، به جای پخت و پز استفاده می‌شوند. البته از این نوع شکر می‌توان برای تزئین کیک و شیرینی هم استفاده کرد. این نوع شکر از شکر معمولی سفید کم‌تر تصفیه شده است اما ملاس کم‌تری هم نسبت به شکر قهوه‌ای دارد.

چند روش برای کاهش میزان قند خون

شکر تزئینی

آشنایی با انواع شکر

شکرهای تزئینی معمولا با افزودن رنگ‌های مجاز خوراکی به شکر تهیه شده و جنبه تزئینی دارند و از آنجایی که به سختی حل می‌شوند به عنوان قند اولیه و پخت و پز استفاده نمی‌شوند و برای تزئین روی انواه کیک و شیرینی استفاده می‌شوند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان