مدیر آژانس بین‌المللی انرژی

اوپک و روسیه دیگر حرف اول را نمی‌زنند

مدیر آژانس بین‌المللی انرژی اظهار کرد: روزهایی که در آن بازارهای نفت، تحولات و قیمت‌ها توسط قطعنامه‌ها و مذاکرات تعیین می‌شدند به سر آمده و اکنون تحت تأثیر انقلاب شیل آمریکا، عوامل بسیار قوی‌تری وجود دارند.

اوپک و روسیه دیگر حرف اول را نمی‌زنند

به گزارش ایسنا، فاتح بیرول در مصاحبه‌ای در لندن به " اس اند پی گلوبال پلاتس" گفت: ظهور شیل آمریکا، نفوذ اوپک، روسیه و سایر متحدانشان را تضعیف کرده و این ائتلاف بهتر است اجازه دهند بازار نفت به راه خود برود.

بیرول با اشاره به استراتژی مدیریت بازار اوپک، گفت: روزهایی که بازارهای نفت، تحولات و قیمت‌ها توسط قطعنامه‌ها و مذاکرات تعیین می‌شد، به سر آمده است و اکنون نیروهای بازار قوی وجود دارند که با انقلاب شیل آمریکا هدایت می‌شوند.

اوپک، روسیه و 9 تولیدکننده دیگر غیراوپک در سه ماه گذشته سرگرم اجرای یک توافق جهانی برای کاهش تولید به میزان 1.2 میلیون بشکه در روز بوده‌اند. این توافق کاهش تولید قرار است تا ژوئن ادامه پیدا کند و پس از اعلام تصمیم آمریکا برای عدم تمدید معافیت‌ها برای واردات نفت ایران ممکن است تغییراتی پیدا کند.

انتظار می‌رود عربستان سعودی و امارات متحده عربی کمبود عرضه نفت را جبران کنند اما همکاری این تولیدکنندگان بسیار پیچیده‌تر به نظر می‌رسد.

در حالی که این تولیدکنندگان که به گروه اوپک پلاس معروف هستند، حدود 50 درصد از بازار جهانی نفت را کنترل می‌کنند، رشد بی وقفه عرضه نفت آمریکا به معنای آن است که رقابت بیشتری میان تصمیمات در وین و تولید در پرمیان وجود خواهد داشت.

بیرول پیش بینی کرد 70 درصد از رشد تولید جهانی نفت در پنج سال آینده در آمریکا خواهد بود. وی در ادامه افزود: علاوه بر شیل آمریکا، پیشرفت‌هایی در فناوری‌های پاک حاصل می‌شود به خصوص رشد خودروهای برقی که به چالش‌های اوپک اضافه می‌کند و نفوذ این گروه در بازار انرژی جهانی را کاهش می‌دهد.

مدیر آژانس بین‌المللی انرژی گفت: نوسان بازار نفت تحت تأثیر ریسک‌های ژئوپلیتیکی بوده و این ریسک‌ها همچنان وخامت پیدا می‌کنند. وی به ایران، لیبی، ونزوئلا، الجزایر و تنش‌های تجاری آمریکا و چین اشاره کرد و گفت: این کشورها در ماه‌های آینده نسبت به عوامل عرضه و تقاضا روی بازار نفت تأثیر بیشتری خواهند گذاشت.

وی همچنین اظهار کرد: قیمت مناسبی که همه از آن راضی باشند بسیار دشوار است اما مدیر آژانس نسبت به تأثیر فزاینده ریسک ژئوپلیتیکی روی قیمت‌های نفت و ثبات بازار و ریسک تداوم افزایش قیمت‌ها ابراز نگرانی کرد. قیمت نفت برنت از 50 دلار در هر بشکه در اواخر سال 2018 به حدود 75 دلار افزایش یافته است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان