براساس کارنامه تولید خودروسازان در سال 97، سه خودروساز بزرگ کشور در مجموع 798 هزار و 928 دستگاه انواع محصول سواری را به تولید رساندهاند، حال آنکه در سال 96 موفق به ثبت تیراژی بیش از یک میلیون و 316 هزار دستگاهی شده بودند. افت تولید 39 درصدی در سال 97 نسبت به 96 در شرایطی است که تیراژ ماهانه خودروسازان طی اسفند سال گذشته و در مقایسه با بهمنماه روند صعودی داشته است. بررسی آمار ماهانه خودروسازان بزرگ نشان میدهد تیراژ محصولات سواری آنها در اسفند و نسبت به بهمن، حدود 42 درصد رشد کرده است. همچنین ایرانخودرو و گروه خودروسازی سایپا در مجموع طی اسفند سال گذشته 74 هزار و 331 دستگاه محصول سواری به تولید رساندهاند، حال آنکه در بهمن تیراژ 52 هزار و 325 دستگاهی داشتهاند. اما خبر دیگری که طی هفته جاری در بسیاری از رسانهها بازتاب پیدا کرد پیشنهاد عضو کمیسیون صنایع مجلس برای برگزاری کمپین نخریدن خودروی نو بود.
کمپینی که حدود چهار سال پیش دومین صنعت بزرگ کشور را تا لبه پرتگاه برد. روزنامه «دنیایاقتصاد» نیز در راستای اظهارنظر این نماینده مجلس در یادداشتی این سوالات را مطرح کرد که آیا پیشنهاد این نماینده مجلس برای نخریدن خودرو با آگاهی از شرایط خاص سیاسی و اقتصادی کشور عنوان شده یا تنها انتقاداتی را متوجه عملکرد خودروسازان کرده است؟ و سوال دیگر اینکه مردم برای از سرگذراندن تحریمهای تحمیلی باید به چه اعمالی تشویق شوند تا اقتصاد کشور بیش از این دچار رکود نشود؟ چراکه بهطور حتم نخریدن خودرو و راهاندازی کمپینی دیگر، جز به خطر انداختن هزاران شغل و بیکاری کارگران و رکود در دومین صنعت کشور که در زمره صنایع پیشرو نیز محسوب میشود، نتیجه دیگری در برنخواهد داشت. اما حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت در روزنامه «دنیایاقتصاد» و پاسخ به سوالاتی پیرامون چرایی اجرا نشدن قیمتگذاری براساس حاشیه بازار و همچنین مسیر رسیدن به تولید یک میلیون و 200 هزار دستگاهی در سالجاری را نیز می توان در زمره اتفاقات خودرویی در هفته جاری خواند.
رضا رحمانی در پاسخ به سوال خبرنگار ما در مورد عدم اجرای آزادسازی قیمت خودرو عنوان کرده بود که فرمول پیشبینی شده برای قیمتگذاری تا حدودی جواب داده، هرچند هنوز بهطور کامل اجرایی نشده و در آینده نتیجه بهتری از این روش قیمتگذاری خواهیم گرفت. وی همچنین در مورد ملزومات اجرای کامل آزادسازی قیمت خودرو تاکید کرده بود که این نکته باید در نظر گرفته شود تا زمانی که تیراژ به روال عادی برنگردد بهطور طبیعی این روش جوابگو نخواهد بود، اما درحالحاضر که تولید افزایش یافته است، آثار این روش نمایان خواهد شد. به این ترتیب رضا رحمانی زمان اجرای آزادسازی قیمتها را به افزایش تیراژ خودرو در دو شرکت خودروساز کشور موکول کرده است. اما فروش اموال غیرتولیدی، مازاد و همچنین عرضه سهام خودروسازان که در بسته حمایتی دولت از زنجیره خودروسازی کشور بر آن تاکید شده از ابتدای سالجاری نیز ادامه دار بوده است؛ بهطوریکه در هفته جاری دو شرکت ایرانخودرو وسایپا گزارشهایی در این مورد ارائه کردند.
در ادامه اینکه خبری نیز از خودروهای ناقصی در دو شرکت ایرانخودرو و سایپا در هفته جاری منتشر شد با این مضمون که دو شرکت از سال گذشته هر کدام حدود 70 هزار دستگاه محصول ناقص که دارای کسری قطعه هستند، در کف کارخانه دارند. با توجه به این آمار، بهنظر میرسد هماکنون در مجموع نزدیک به 140 هزار دستگاه خودرو ناقص در دو خودروساز بزرگ کشور وجود دارد که فعلا امکان تجاری شدن آنها نیست و ایرانخودرو و سایپا باید منتظر بمانند تا قطعات لازم تامین شود.