به گزارش خبرگزاری مهر، تاثیرات این تغییرات در آینده بشریت بسیار قابل تامل بوده و حتی میتواند زنگ خطری برای همه ما محسوب شود.
با افزایش ضریب نفوذ اینترنت در کشورهای رو به توسعه و استفاده روز افزون از تلفنهای هوشمند، تبلت و… کاربران ترجیح میدهند وسایل مورد نیاز خود را بدون نیاز به مراجعه به دنیای بیرون و بصورت آنلاین سفارش دهند، از حال دوستان و خانواده خود در فضای مجازی خبر بگیرند، و اخبار را از طریق رسانههای اینترنتی دنبال کنند.
یکی از آمارهایی که در راستای گسترش نفوذ اینترنت در ایران میتوان به آن اشاره کرد، کاهش سرانه مطالعه در کشور است که از شاخصهای توسعه یافتگی در هر کشوری محسوب میشود.
طبق آخرین آمار ارائه شده در مورد سرانه مطالعه در جهان، کشور هند با زمان سرانه مطالعه یک ساعت و پنجاه و دو دقیقه در طول روز صدر جدول را به خود اختصاص داده، ژاپنیها 90 دقیقه، انگلیسیها 55 دقیقه، و آمریکاییها 20 دقیقه، و از وقت خود را در شبانه روز به مطالعه کتاب اختصاص میدهند. اما این آمار در ایران در بهترین حالت به 2 تا 15 دقیقه در روز میرسد که آماری نگران کننده است.
جدای از مسئولیتهای دولتی در این حوزه و ضرورت توجه بیشتر به روشهای رشد دادن سرانه مطالعه کشور، بخش خصوصی نیز در حوزه مسئولیتهای اجتماعی به این موضوع توجه کرده است.
در این بین چند شرکت و موسسه فرهنگی در ایران در راستای ترویج فرهنگ کتابخوانی در کشور اقدام به برگزاری کمپینهایی کردهاند. به عنوان مثال شرکت اسنپ با همکاری نشر افق کمپین کتابگردون را راهاندازی کردهاند.
در این کمپین که همزمان با شروع نمایشگاه کتاب، از 13 تا 23 اردیبهشتماه ادامه خواهد داشت، مسافران اسنپ میتوانند کتابهایی که در خودروهای اسنپ قرارداده شده، مطالعه کنند و با جا گذاشتن کتابها در سفرهای بعدی با اسنپ آنها را با دیگران به اشتراگ بگذرارند.
امید است که که در آینده نزدیک در کشورمان بیشتر شاهد فعالیتهای همه جانبه فرهنگی با حمایت دولت محترم و شرکتها و موسسات فرهنگی مختلف با هدف ترویج فرهنگ کتابخوانی و افزایش سرانه مطالعه میان مردم عزیزمان باشیم.