به گزارش چهارشنبه خبرنگار ایرنا، بر اساس گزارش فصلی کافهبازار از کاربرانش که امروز 11 اردیبهشت منتشر شده، 65 درصد کاربران اندرویدی ایران دستکم یک بازی روی گوشی موبایل خود دارند.
بازی کردن روی گوشی آن قدری لذت دارد که 65 درصد مردم ایران را وادار به نصب حداقل یک بازی روی گوشی موبایل کرده است. در این گزارش که در مورد میزان استقبال مردم استانهای مختلف از بازیهای موجود در کافهبازاراست، میبینیم 40 میلیون ایرانی چه بازیهایی را نصب کردهاند.
بازی موبایل از آن سرگرمیهایی است که نه سن و سال میشناسد، نه نژاد و محل زندگی. گزارش کافهبازار که امروز منتشر شده، نشان میدهد 65 درصد کاربران حداقل یک بازی از کافهبازار دانلود کردهاند. 6.5 درصد مردم بیشتر از 10 بازی روی گوشی موبایل خود نصب کردهاند.
بر اساس این گزارش 24 میلیون کاربر ایرانی روی گوشی خود بازی نصب کردهاند و در بین همه بازیها، «آمیرزا» با بیشتر از سه میلیون نصب فعال، بیشترین طرفدار را در بین کاربران دارد. طوری که حدود 15 درصد کاربران کافهبازاراین بازی را نصب کردهاند.
** یزدیها، گیمرهای بیرقیب موبایل
حدود 69.1 درصد کاربران یزدی اپلیکیشن بازار حداقل یک بازی روی گوشی خود نصب کردهاند. البته میانگین کشور هم آنچنان کم نیست. گزارشهای کافهبازار نشان میدهد 65.3 درصد کاربران کافهبازارحداقل یک بازی روی گوشی موبایلشان نصب کردهاند.
در طرف مقابل، ایلامیها از همه کمتر روی موبایلشان بازی نصب میکنند. طوری که کمترین تعداد نصب بازی به این استان تعلق دارد و 62.8 درصد کاربران ایلامی روی موبایل خود حداقل یک بازی نصب کردهاند.
گزارش کافهبازارنشان میدهد 6.5 درصد کاربران کافهبازاربیشتر از 10 بازی روی گوشی خود نصب کردهاند، این تعداد در استان یزد 8.6 درصد و در ایلام به عنوان کمترین تعداد نصب بازی 5.6 درصد است.
** گیمرهای حرفهای در بوشهر
با اینکه یزدیها از همه بیشتر روی گوشی خود بازی نصب میکنند اما گیمرهای حرفهای که بیشتر از 50 بازی روی موبایلشان نصب کردهاند در بوشهر بیشتر از بقیه استانها سر و کلهشان پیدا میشود.
گزارش کافهبازارنشان میدهد 0.6 درصد کاربران بوشهری بیشتر از 50 بازی روی گوشی موبایل خود نصب کردهاند. این رقم در کشور میانگین 0.3 درصد است و از همه کمتر به استان خراسان رضوی مربوط میشود که در آن تنها 0.1 درصد کاربران، 50 بازی روی موبایلشان نصب کردهاند.
** بازیهای ایرانی، بازیهای خارجی
فرقی نمیکند بازی ایرانی باشد یا خارجی، به هر صورت گزارش کافهبازار نشان میدهد حدود 24 میلیون کاربر کافهبازار روی گوشی موبایل خود بازی نصب کردهاند. از این تعداد شش میلیون نفر تنها به بازیهای خارجی علاقه دارند و صرفا بازی خارجی روی گوشی خود نصب میکنند و شش میلیون نفر دیگر به جز بازی ایرانی سراغ هیچ بازی دیگری نمیروند. در این بین 14 میلیون کاربر دیگر که از کافهبازار بازی دانلود کردهاند، ایرانی یا خارجی بودن بازیها هیچ فرقی برایشان ندارد و هر دو نوع بازی را روی گوشی خود نصب کردهاند.
** آمیرزا؛ سلطان بازیهای موبایلی
بازی ایرانی آمیرزا بیشترین تعداد نصب از کافهبازار را به خود اختصاص داده است. گزارشهای کافهبازار نشان میدهد این بازی در صدر پرمخاطبترین بازیهای موجود در کافهبازار است و بعد از آن Clash of Clans و Swipe Brick Breaker قرار دارند. بیش از سه میلیون نفر از کاربران کافهبازار بازی آمیرزا را روی گوشی خود نصب کردهاند.
در توضیحات آن آمده که آمیرزا یک بازی سرگرمکننده در سبک کلمات است که شما را به چالشی بزرگ و شیرین دعوت میکند. هدف بازی پیدا کردن کلمات مورد نظر از بین حروف به هم ریخته است. در این بین شما باید هوش و ذکاوت خود را در بین بزرگان و میرزاهای عرصه کلمات محک بزنید و اعتبار خود را افزایش دهید. از میرزا دلاک مشتمالیان گرفته تا میرزا عالم خردمند، همه و همه رقیبان سرسختی برای شما خواهند بود.
این بازی بیش از 800 مرحله متفاوت با دهها شخصیت بامزه ایرانی دارد. گزارش کافهبازارنشان میدهد حدود 14.9 درصد کاربران کافهبازار بازی آمیرزا را روی گوشی خود نصب کردهاند. در این بین اصفهانیها علاقه بیشتری به آمیرزا نشان دادهاند و 18.3 درصد کاربران اصفهانی کافهبازار این بازی را نصب کرده اند. در طرف مقابل سیستانیها از همه کمتر از این بازی خوششان میآید. چراکه تنها 10.8 درصد کاربران استان سیستان و بلوچستان بازی آمیرزا را دانلود و نصب کردهاند.
دهکده خود را بسازید، قبیله تشکیل دهید و با میلیونها بازیکن سراسر جهان بازی کنید و آنها را شکست دهید. گزارش کافهبازارنشان میدهد بعد از آمیرزا، بازی Clash of Clans بیشترین مخاطب را در بین کاربران کافهبازاربه خود اختصاص داده. طوری که حدود 8.9 درصد کاربران این بازی را روی گوشی موبایل خود نصب کردهاند. مردم سیستان و بلوچستان بیشترین علاقه را به بازی Clash of Clans نشان دادهاند. طوری که حدود 13.5 درصد کاربران این استان این بازی را از کافهبازار دانلود و نصب کردهاند. در طرف مقابل مازندرانیها رابطه خوبی با این بازی ندارند و تنها 7.1 درصد آنها سراغ نصب این بازی رفتهاند. آمارها نشان میدهد بیش از دو میلیون کاربر کافهبازار این بازی را دنبال میکنند.
**بازی سادهای که معتادت میکند
Swipe Brick Breaker را حتما دیدهاید. حتی اگر آن را نصب هم نکرده باشید، بالاخره در تاکسی، اتوبوس و مترو یک نفر پیدا میشود که مشغول شکستن آجرها باشد. اکنون بیش از دو میلیون کاربر کافهبازار بازی Swipe Brick Breaker را روی گوشی خود نصب کردهاند تا این بازی روی گوشی 7.3 درصد کاربران کل کشور نصب شده و در مقام سوم پرطرفدارترین بازی کافهبازار قرار بگیرد.
گزارش کافهبازار نشان میدهد اردبیلیها بیشترین علاقه را به شکستن آجر دارند. چراکه حدود 13.8 درصد کاربران اردبیلی کافهبازاراین بازی را دانلود و نصب کردهاند. در طرف مقابل بوشهریها زیاد از این بازی خوششان نیامده و تنها 1.8 درصد کاربران بوشهری سراغ این بازی رفتهاند.
** یزدیها دنبال هیجان، شمالیها دنبال یاد گرفتن
دستهبندیهای مختلف بازیها در کافه بازار، هر کدام در جذب مردم یک استان موفق بودهاند. در این بین نتیجه آمارهای کافهبازار جالب به نظر میرسد. طوری که استانهای شمالی بیشتر از بقیه اهل بازیهای آموختنی هستند. طوری که طرفدارهای بازیهای دسته کلمات و دانستیها از همه بیشتر در استان مازنداران زندگی میکنند.
از طرف دیگر مردم گلستان بیشترین اقبال را به بازیهای آموزشی نشان دادهاند. گیلانیها حتی موقع بازی کردن هم به ورزش فکر میکنند. برای همین بیشترین تعداد نصب بازیهای دسته ورزشی به استان گیلان اختصاص دارد. گزارشهای کافهبازار نشان میدهد یزدیها بیشتر از بقیه اهل هیجان در بازی هستند. طوری که بیشترین تعداد نصب بازیهای اکشن، معمایی و امتیازی به استان یزد اختصاص دارد.
کاربران سیستان و بلوچستان خودشان را در بین طرفدارهای اصلی سه دسته استراتژی، رانندگی و شبیهسازی کافهبازارقرار دادهاند. طوری که بیشترین تعداد کاربران این دسته از بازیها در استان سیستان و بلوچستان زندگی میکنند.
کاربران اردبیلی کافهبازاربیشترین علاقه را در بین مردم دیگر استانها به بازیهای تفننی نشان دادهاند. همچنین گزارش کافهبازارنشان میدهد دستههای ماجرایی و خانوادگی بیشترین طرفدارشان را در استان خراسان رضوی پیدا کردهاند.
علمی 9207** 1055