کافه بازار گزارش مهمی را در مورد رفتار کاربران موبایلهای اندرویدی منتشر کرده که نشان میدهد به طور متوسط چه تعدادی از مردم بازی میکنند، هر کدام بیشتر به چه سبک و ژانری علاقه دارند و هر گروه در چه استانهایی طرفدار دارد.
کافه بازار در حال حاضر بیش از 40 میلیون کاربر فعال دارد که 27 میلیون نفر از این جمعیت، حداقل یک بازی روی موبایل خودشان نصب کردهاند. تقریباً 6.5 درصد از کاربران همزمان مشغول تجربه 10 بازی موبایلی هستند و در این بین «آمیرزا» با 3 میلیون نصب فعال پرطرفدارترین است.
شاید برایتان جالب باشد که بدانید اهالی استان یزد بیشتر از همه بازی میکنند؛ میانگین کل کشور 65.3 درصد است که این عدد در مورد یزدیها تا رقم 69.1 درصد بالا میرود. در طرف مقابل مردم ایلام با نرخ 62.8 درصد کمتر از همه روی موبایلشان بازی نصب کردهاند. گفتیم که تقریباً 6.5 درصد از کاربران همزمان 10 بازی اندرویدی دارند، این آمار برای استان یزد به 8.6 درصد رسیده و در ایلام نیز به اندازه 5.6 درصد است.
عدهای هم هستند که به صورت همزمان بیشتر از 50 بازی روی موبایلشان نصب کردهاند؛ اما در این مورد یزدیها پیشتاز نیستند و در مقابل بوشهریها، معادل با 0.6 درصد تمام کاربران بیشتر از 50 بازی دارند. کمترین آمار هم با نرخ 0.3 درصد به استان خراسان رضوی مربوط است.
گفتنی است آمارهای ذکر شده صرفا به بازیهای ایرانی اختصاص ندارد، اما جزئیات نشان میدهد استقبال از محصولات داخلی تقریباً برابر با بازیهای خارجی است. از 27 میلیون بازیکن فعال در کشور، حدود 6 میلیون نفر فقط دست به تجربه بازیهای ایرانی می زنند و 6 میلیون نفر دیگر نیز فقط عناوین آن سوی مرزها را میپسندند. مابقی نیز کسانی هستند که به صورت همزمان انواعی از بازیهای ایرانی و خارجی را روی موبایلشان نصب کردهاند.
همانطور که گفته شد آمیرزا با بیش از 3 میلیون نصب فعال (معادل 14.9 درصد کاربران) در صدر پرمخاطبترین بازیهای کافه بازار قرار دارد. رده دوم و سوم این لیست نیز در اختیار Clash of Clans و Swipe Brick Breaker بوده که به ترتیب روی موبایلِ 8.9 درصد و 7.3 درصد جمعیت بازیکنان ایرانی نصب شده است.
در این بین اصفهانیها بیش از دیگران به بازی آمیرزا تمایل نشان دادهاند، در حالی که اهالی استان سیستان و بلوچستان به شدت طرفدار Clash of Clans هستند. در سوی دیگری از کشور این اردبیلیها هستند که نسبت به بازی Swipe Brick Breaker تمایل نشان دادهاند.
از دیدگاه دستهبندی، آمار کافه بازار نشان میدهد یزدیها بیش از هر استان دیگری طرفدار بازیهای سرگرمکننده، هیجانانگیز و چالشی هستند، و در سوی مقابل استانهای شمالی همگی نسبت به عناوین آموزشی، ورزشی و دانستنیها تمایل نشان میدهند. سیستانیها نیز سبکهای استراتژی، رانندگی و شبیهسازی را میپسندند و اهالی خراسان رضوی نیز دستههای ماجرایی و خانوادگی را دوست دارند.
خلاصهای از گزارش کافه بازار و آمار بازیکنان ایرانی را میتوانید در اینفوگرافیک زیر مشاهده کنید: