گویا امیدی به کاهش وضعیت تاسف بار جاده های کشور نیست و شمار تلفات ناشی از حوادث رانندگی بار دیگر سیر صعودی به خود گرفته است. طبق اعلام این سازمان آمار تلفات ناشی از تصادف در سال گذشته 1/2 درصد افزایش یافته است و روزانه 47 نفر بر اثر حوادث رانندگی جان خود را از دست دادهاند. به گفته یک نماینده مجلس، عامل انسانی نقش مهمی در تصادفات رانندگی دارد و این موضوع از سوی وزارت کشور و پلیس نادیده گرفته نشود.
سالانه 800 هزار تصادف در ایران روی میدهد که از حیث آمار مرگبارترین حوادث جادهای، ایران رتبه اول را در جهان دارد.
![](/Upload/Public/Content/Images/1398/02/14/1531010012t.jpeg)
سیر نزولی تلفات ناشی از حوادث رانندگی در یک دهه گذشته دوباره سیر صعودی به خود گرفت و زنگ خطر مرگ و میر تصادف به صدا درآمد. برپایه اعلام آخرین آمار سازمان پزشکی قانونی در سال 1397، 17 هزار و 183 نفر در حوادث رانندگی ترافیکی کشته شدهاند که این تعداد نسبت به سال قبل از آن 1.2 درصد افزایش را نشان میدهد.
بر اساس این آمار سال گذشته روزانه 47 و هر ساعت دو نفر بر اثر تصادف جان باختهاند. البته همان طور که بسیاری از مردم و روزنامه نگاران به خاطر دارند آغاز سال 97با اخبار خوبی از وعدهها مسئولان و سیر نزولی کاهش تلفات ناشی از تصادفها روبهرو بود، به طوری که اعلام شد در فروردین ماه تصادفها 12.8 درصد کاهش داشته است اما این کاهش با افزایش چشمگیر 19/2 درصدی در بهمن ماه جبران شد و آمار تلفات در سال 97 را نسبت به سال 96 در مقیاس بالاتری قرار داد.
در سال 96، 16 هزار و201 نفر در حوادث رانندگی ترافیکی کشته شدهاند که البته این آمار نسبت به سال 95، 1/7 درصد افزایش یافته بود. این موضوع نشان می دهد در چند سال گذشته آمار مرگ و میر حوادث رانندگی سیر صعودی داشته و بلای جان ایرانیها شده است. برپایه آمار حوادث رانندگی پس از سکته قلبی و بیماریهای مغزی، سومین عامل مرگ و میر ایرانیهاست.
![](/Upload/Public/Content/Images/1398/02/14/1531010090n.jpeg)
سهم 78 درصدی مردان در آمار تلفات ناشی از حوادث رانندگی کشور
براساس آمار پزشکی قانونی کل کشور شهریور 97 هم دوباره ماه خونین بوده و هزار و 863 نفر بر اثر تصادف فوت کردهاند. همچنین بیشترین تلفات مربوط به مسیرهای برون شهری با 64.2 درصد بوده است. به بیان دیگر در سال 97، 11 هزار و 29 نفر در محورهای برون شهری فوت کردهاند و در مقایسه با سال 96، 2.6 درصد افزایش یافته است.
همچنین در سال گذشته استان فارس با 1357 نفر، تهران با 1319 نفر و اصفهان با 1127 نفر بیشترین و استانهای ایلام با 147 نفر، کهگیلویه و بویراحمد با 186 نفر و اردبیل با 231 نفر کمترین تعداد کشتههای ناشی از حوادث رانندگی را داشتهاند.
آمار پزشکی قانونی در سال 97 نشان میدهد بیش از 78 درصد از کشته های ناشی از حوادث رانندگی مرد و رانندگان بیشترین قربانی حوادث رانندگی بودهاند. همچنین وسیله نقلیه مورد استفاده حدود 50 درصد فوتیها، سواری بوده و ضربه به سر علت اصلی مرگ حدود 45 درصد کشته های تصادف بوده است.
ضررهای ناشی از تصادفات رقم بسیار زیادی را تشکیل میدهد. در هر تصادف و یا حادثه جدا از ضررهای روحی ضررهای مالی چون هزینههای بیمارستانی و هزینههای کفن و دفن و دیه و در مورد خودرو هزینههای صافکاری، رنگ و تعمیرات به راننده یا خانواده وی تحمیل میشود.
![حوادث رانندگی](/Upload/Public/Content/Images/1398/02/14/1531010170g.jpeg)
عامل انسانی پررنگ است/ پراید خودرو جاده نیست
بیشتر تصادفات رانندگی در نتیجه بی دقتی و بیتوجهی و سهل انگاری راننده صورت میگیرد که ضایعات جبران ناپذیری به وجود میآورد.
تعداد زیادی از تصادفات ناشی از انحراف به چپ و انحراف به راست خودروهاست؛ و رانندگان این نوع خودرو بدون توجه به اینکه ممکن است خودروی از جهت راست و چپ میآید به یکباره بدون زدن چراغ راهنما فرمان را میچرخانند.
سیدهادی بهادری، عضو کمیسیون عمران مجلس در واکنش به آخرین آمار تلفات حوادث رانندگی گفت: «متاسفانه سال گذشته هم آمار فوتیهای تصادفات افزایش داشته است و باید چارهای برای آن اندیشیده شود. البته فراموش نکنیم در وقوع تصادف علاوه بر عامل خودرو و جاده، عامل انسانی هم نقش پررنگی دارد زیرا رانندهای که با آگاهی از وضعیت خودرو خود و جاده پشت فرمان مینشیند و همچنین نحوه رانندگی او از جمله کنترل سرعت و هوشیاری بسیار مهم است. ضمن این که خودرویی مانند پراید خودرو جاده نیست و نباید مردم با سرعت بالای 100 در جاده با آن تردد کنند.»