ماهان شبکه ایرانیان

در جمع خبرنگاران مطرح شد؛

کدام دسته از کتابهای خارجی اجازه عرضه در نمایشگاه کتاب را ندارند؟

مدیرکمیته نظارت محتوایی بخش بین‌الملل نمایشگاه کتاب تهران با اعلام ۶ خط قرمز مبنایی در فعالیت این کمیته بر لزوم رعایت آئین نامه این بخش توسط ناشران خارجی تأکید کرد.

کدام دسته از کتابهای خارجی اجازه عرضه در نمایشگاه کتاب را ندارند؟

علی فریدونی رئیس کمیته نظارت محتوایی سی امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بعدازظهر امروز چهارشنبه 13 اردیبهشت و در نخستین روز برپایی این نمایشگاه در جمع خبرنگاران درباره فعالیت های این کمیته و نظارت بر کتابهای خارجی نمایشگاه امسال اظهار داشت: براساس مقررات و آئین نامه نظارت بخش بین‌الملل، حدود 6 اصل برای نظارت محتوایی در نمایشگاه کتاب در نظر گرفته شده است که ارزیاب های ما براساس آن مبادرت به نظارت محتوایی بر آثار خارجی عرضه شده در نمایشگاه کتاب می کنند.

وی تأکید کرد: البته این نظارت ها، قبل از آغاز فازهای اجرایی مقدماتی راه اندازی نمایشگاه کتاب شروع شده بود و تا پایان نمایشگاه ادامه می یابد.

به گفته وی و براساس این اصول شش گانه عرضه هر گونه کتاب خارجی که مروج تفکرات افراطی گری، ترویج خشونت، تکفیری، قومیت گرایی و همچنین موارد ناظر بر نقض اصول حاکمیتی جمهوری اسلامی ایران از جمله در مباحث تاریخ، جغرافیا و حوزه های سرزمینی و همچنین موضوعات هنجاری و ارزشی، باشد در سی امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ممنوع است.

رئیس کمیته نظارت محتوایی گفت: ارزیاب های ما هم براساس عناوین کتابها و هم تصاویر موجود در آنها، کار نظارت محتوایی را به صورتهای مختلف اعم از محسوس یا نامحسوس انجام می دهند که خوشبختانه امسال با هماهنگی خوبی که بین کمیته نظارت محتوایی و کمیته بین‌الملل نمایشگاه کتاب تهران به وجود آمد و نیز اطلاعاتی که از قبل در اختیار ناشران خارجی و موزعین ایرانی کتاب های آنها قرار گرفت از ورود این قبیل آثار به نمایشگاه کتاب جلوگیری شد.

فریدونی در عین حال از  فعالیت ارزیاب ها و ناظران کمیته یادشده در طول نمایشگاه و در سالن های ناشران خارجی خبر داد و تأکید کرد: چنانچه مواردی از مصادیق تخلفات پیش گفته آشکار شود، از نمایش کتاب در پیشخوان های ناشران جلوگیری به عمل می آید و چنانچه ناشر از این کار سرباز بزند تذکرات قانونی و اخطارهای لازم به او داده خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که پیشتر مدیر کمیته ناشران خارجی نمایشگاه از بازنگری در آئین نامه فعالیت این بخش از نمایشگاه خبر داده بود و آیا این بازنگری ها تغییری در فعالیت بررس های کمیته نظارت محتوایی به وجود خواهد آورد یا خیر؟ گفت: اصول شش گانه ای که پیشتر به آنها اشاره کردم، تغییر ناپذیر است اما در حوزه هایی از قبیل نوع هماهنگی با ناشران متخلف و برخی بحث های اجرایی، تغییرات مثبتی صورت گرفته و ما امیدواریم با هماهنگی کامل زمینه اجرای دقیق آئین نامه نظارت محتوایی بخش بین‌الملل نمایشگاه کتاب فراهم شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان