احضار یک مسؤول دیگر وزارت نفت درباره انتشار خبر سهمیه‌بندی

خبرگزاری فارس: سخنگوی قوه قضائیه امروز در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال‌هایی مبنی بر تعیین تکلیف خبری که در برخی از خبرگزاری ها در مورد سهمیه بندی بنزین منتشر شد، گفت: خبری در برخی رسانه‌ها منتشر شد مبنی بر اینکه از ساعت 24 روز پنجشنبه بنزین سهمیه‌بندی می‌شود و نرخ بنزین آزاد نیز متفاوت است. این خبر را دو خبرگزاری منتشر کردند و از تریبون رسانه اعلام شکایت شد.

وی ادامه داد به لحاظ التهاب ایجاد شده، بلافاصله مدیران دو خبرگزاری را احضار کردیم مبنی بر اینکه چرا خبر را منتشر کردند و منبع خبرشان چه بوده است.

به گفته سخنگوی قوه قضائیه آنها اعلام کردند این خبر از ناحیه برخی مقامات زیر مجموعه وزارت نفت در اختیار ما قرار گرفته و آنها اعلام کردند منتشر کنید و مستنداتی در این باب داریم.

وی ادامه داد: فردی که مورد نظر بود، احضار شد و قبول کرد خبر را به دو خبرگزاری مزبور داده است. چون خبر کذب بود، شخص مورد نظر تحت تعقیب قرار گرفت. اعلام کرد که این خبر را یک مقام بالادستی دیگر به او داده که آن فرد هم احضار و قرار تامین برای او صادر شد و براین اساس از دو خبرگزاری در این بابت رفع اتهام شد.

به گزارش خبرنگار فارس عصر سه شنبه 10 اردیبهشت ماه بود که خبرگزاری فارس خبری را منتشر کرد که در آن از احتمال آغاز سهمیه بندی بنزین از ساعت 24 روز پنجشنبه خبر می داد.

فردای آن روز خبر دیگری در خبرگزاری تسنیم منتشر شد که با قطعیت از آغاز طرح سهمیه بندی و نیز افزایش قیمت بنزین غیر سهمیه با نرخ 2500 تومان خبر می‌داد.

با شلوغ شدن پمپ‌بنزین‌ها بلافاصله مسئولین وزارت نفت اقدام به تکذیب خبر کردند. اما این تکذیبیه ها که بصورت پرتکرار در صداوسیما و سایر رسانه‌ها منتشر می‌شد نتوانست مانع ازدحام مردم در پمپ‌بنزین‌ها شود.

وزیر نفت نیز در مصاحبه با خبرنگاران، خبر خبرگزاری فارس و تسنیم را دروغ اعلام کند.

همزمان رسانه‌های همراه دولت نیز ظاهرا بی خبر از اصل ماجرا شروع به خبرسازی علیه این دو خبرگزاری کردند. وزیر کشور هم وارد صحنه شد و این خبر را اشتباه خواند و عملکرد دو خبرگزاری منتشر کننده خبر مصوبه دولت را باعث نگران شدن مردم قلمداد کرد.

اصل ماجرا چه بود ؟

یکی از مسئولان ذی ربط وزارت نفت بر خلاف رویه معمول وزارت نفت در سال‌های اخیر، روز سه شنبه شخصا با خبرنگار فارس تماس گرفت و بیان کرد که سهمیه بندی از ساعت 24 روز پنجشنبه اجرایی می شود.

وی در گفت‌وگوی تلفنی با خبرنگار فارس صراحتا اظهار می‌کند «انتشار این خبر برای اطلاع رسانی آغاز طرح لازم است.»

خبرنگار فارس نیز با توجه به نشانه‌های دیگری که صحت این خبر را تایید می‌کنند از جمله تغییر نرم‌افزار پمپ‌بنزین‌ها که چند روز قبل از اعلام این خبر انجام شده بود، برگزاری جلسات غیر خبری درباره اجرای قریب‌الوقوع طرح سهمیه بندی و همچنین چند مرحله ثبت‌نام کارت سوخت درباره صحت خبر تردید نکرده و درباره صداقت مقام مسئول وزارت نفت قضاوت منفی نمی‌کند.

خبرگزاری فارس هم با علم به تصویب قبلی این طرح و نشانه‌های یاد شده و با این فرض که مجریان طرح احتمالا طراحی رسانه‌ای دقیقی برای این منظور انجام داده‌اند، برای همراهی خیرخواهانه با مسئولان دولتی خبر را منتشر کرد. با این حال علیرغم تاکید مسئول وزارت نفت بر قطعیت خبر انجام سهمیه بندی، در ویرایش نهایی خبرگزاری فارس برای رعایت احتیاط از قید احتمال استفاده کرده و خبر را منتشر کرد.

پس از انتشار خبر انگشت اتهام به سوی رسانه‌های منتشر کننده خبر چرخید. با این وجود، به دلیل وجود مستندات کافی رسانه‌ها از این اتهام تبرئه شدند و پای مقامات مسئول در وزارت نفت به این پرونده باز شد.

حال باید صبر کرد و دید نتیجه بررسی‌های قوه قضائیه به چه نتیجه‌ای منجر می‌شود. زنگنه پس از مشخص شدن واقعیت برای افکار عمومی، گفته است با مدیران خاطی وزارت نفت برخورد می‌کند.

اما این پرسش همچنان باقی است که انگیزه مدیران وزارت نفت از انتشار این خبر چه بوده است؟

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان