دادستان زرند در گفت‌وگوی مشروح با میزان خبرداد

تشکیل پرونده قضایی برای ۷ نفر در رابطه با احتکار و قاچاق کالا و ارز / کشف ۹ تن گوشت مرغ احتکاری/ آزادی ۷۲ زندانی با تلاش شورای حل اختلاف

سید مهدی قویدل گفت: در حوزه برخورد با جرائم اقتصادی برای ۷ نفر در خصوص احتکار و قاچاق کالا و ارز پرونده قضایی تشکیل شده است.

سید مهدی قویدل تشکیل پرونده قضایی برای 7 مفسد اقتصادی / کشف 9 تن گوشت مرغ احتکاری /دادستان عمومی و انقلاب شهرستان زرند در گفت‌وگو با خبرنگار گروه حقوقی و قضایی خبرگزاری میزان بیان کرد: در راستای احقاق حقوق عامه طی چند ماه گذشته بالغ بر 9 تن گوشت مرغ احتکاری، 4 انبار احتکار کالا، 5936 شاخه آهن از انواع میلگرد و کالا‌های قاچاق از قبیل 120.000 نخ از انواع سیگار، 200 بسته از انواع تنباکو توسط تیم بازرسی حقوق عامه کشف شده و دراین راستا برای هفت نفر پرونده قضایی تشکیل شده است .

دادستان عمومی و انقلاب زرند از تشکیل ستاد کنترل مجرمین حرفه‌ای در این شهرستان خبر داد و گفت: از ظرفیت نیروی انتظامی، اداره اطلاعات، سپاه، بسیج مقاومت و اداره زندان جهت پایش و کنترل مجرمان حرفه‌ای و سابقه دار جهت تهیه مشخصات مجرمان دارای سابقه استفاده می‌شود.

وی در ادامه به عملکرد حوزه قضایی شهرستان زرند در زمینه پیشگیری از وقوع جرم اشاره کرد و گفت: در راستای کاهش طلاق و تسهیل ازدواج و مشاوره قبل از ازدواج طرح ماه عسل در این حوزه قضایی اجرا شده است.

این مقام قضایی به حضور مشاوران مذهبی در دادگستری جهت مشاوره زوجین دارای پرونده طلاق اشاره کرد و گفت: یکی دیگر از اقدامات انجام شده حضور روحانیون در دادسرای زرند و مشاوره متهمین بازداشتی در جهت کاهش آسیب‌های اجتماعی و وقوع جرم بوده است.

وی بر استفاده از ظرفیت شورای ویژه صلح در زندان تاکید کرد و افزود: پس از پیشنهاد تشکیل شورای صلح ویژه زندان و اجرایی شدن این شورا در حال حاضر طبق تفاهم نامه منعقد شده فی مابین زندان و دادستانی به منظور برقراری صلح و آشتی در پرونده‌های مالی و دیه و همچنین نزاع که این امر منجر به سازش و آزادی محکومین مالی و کاهش جمعیت کیفری شده است.

قویدل ادامه داد: متعاقب انعقاد این تفاهم نامه فعالیت‌های صلح و سازشی ثمربخش بسیاری در جهت کاهش جمعیت زندان به خصوص در بحث زندانیان و محکومین مالی صورت گرفته است.

این مقام قضائی اعلام کرد: بر اساس آخرین آمار ارسال زندان از تاریخ انعقاد تفاهم نامه تاکنون با برگزاری بیش از 197 جلسه تعداد 72 نفر پس از اقدام صلح و سازشی به شکات خصوصی آزاد شده‌اند، تعداد 47 زندانی نیز تخفیف مجازات گرفته اند.

وی بیان کرد: یکی از اقدامات این دادستانی تلاش در زمینه ترک اعتیاد و بازپروری معتادین متجاهر بوده است به گونه‌ای که در طول سال 1397 هیچ محکوم و یا متهمی با عنوان اتهامی اعتیاد و یا استعمال مواد مخدر به زندان شهرستان معرفی نشده است.

قویدل افزود: پیرو برگزاری جلسات متعدد با مسئولین اداره بهزیستی شهرستان زرند و همچنین مراکز ترک اعتیاد مجرب و مورد تایید مراکز بهداشت و درمان شهرستان و انعقاد تفاهم نامه در خصوص متهمین و مجرمین که دارای اعتیاد متجاهرانه به انواع مواد مخدر هستند برنامه ریزی شده است که با همکاری خانواده‌هایشان به مراکز ترک اعتیاد معرفی شوند و در این زمینه اداره بهزیستی نیز بخشی از هزینه مراکز را تامین می‌نماید.

دادستان زرند در رابطه با استفاده از کیفرخواست شفاهی عنوان کرد: قضات برای جلوگیری از بازداشت متهم بدواً به متهم فرصت کافی جهت معرفی کفیل و یا وثیقه گذار اعطا نموده و درصورتی که متهم قادر به سپردن تامین مناسب نباشد در ارسال پرونده‌هایی که زودتر منجر به صدور حکم می‌شوند به دادگاه، اهتمام ویژه دارند.

وی افزود: استفاده از آزادی مشروط، تعلیق تعقیب، استفاده از قرار‌های تامین کیفری بدون نیاز به بازداشت از جمله اقدامات انجام شده جهت کاهش جمعیت کیفری در این حوزه به شمار می‌رود.

این مقام قضایی به برگزاری کارگروه‌های کاهش جمعیت کیفری در شورای پیشگیری از وقوع جرم اشاره کرد و گفت: رسیدگی به ادعای اعسار و تقسیط محکومین مالی در جلسات با زندان، برگزاری دوره‌های آموزشی (مدیریت مهارت و دانش رفتار) در مقوله اصلاح و بازپروی مددجویان زندان از دیگر اقدامات انجام شده در راستای کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها است.

وی با اشاره به انعقاد چندین تفاهم نامه در این رابطه اظهار کرد: انعقاد تفاهم نامه با اداره آموزش و پرورش به منظور استفاده از اوقات بیکاری و فراغت دانش آموزان در دوره‌های متوسطه جهت آموزش قوانین حقوقی و کاهش آسیب‌های اجتماعی نوجوانان، انعقاد تفاهم نامه با اداره بهزیستی با هدف آسیب شناسی و علت یابی در زمینه عدم پیشرفت لازم در بخش سبک و فرهنگ زندگی در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی ناشی از آن و انعقاد تفاهم نامه با اداره فنی و حرفه‌ای به منظور آموزش و حرفه آموزی زندانیان حین تحمل حبس و پس از آزادی و نیز برای خانواده‌هایشان را داشته ایم.

/
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان