همزمان با بزرگداشت ابوالقاسم فردوسی

سیمای خالق شاهنامه از نگاه یک نقاش

بهزاد شیشه‌گران، نقاش و طراح گرافیک به مناسبت بزرگداشت ابوالقاسم فردوسی (۲۵ اردیبهشت ماه) پوستری از سیمای این شاعر را که در سال ۸۰ طراحی کرده بود، بار دیگر و با نگاهی متفاوت اجرا کرده است.

سیمای خالق شاهنامه از نگاه یک نقاش

او این پوستر را اختصاصاً در اختیار ایسنا قرار داده و در متنی نوشته است:

«25 اردیبهشت روز بزرگداشت ابوالقاسم فردوسی پدید آورنده بزرگترین رزم‌نامه جهان که همه ساله در این روز آئین‌های بزرگداشت فردوسی و شاهنامه در دانشگاه‌ها و نهادهای پژوهشی کشور برگزار می‌شود.

نام و آوازه فردوسی در سرتاسر جهان ستوده شده است. تا جایی که سعدی شیرازی به نیکی و احترام از فردوسی یاد می‌کند و بارها از قهرمانان کتاب شاهنامه در آثار خود نام برده است و بیتی از شاهنامه را در کتاب بوستان عیناً نقل می‌کند.

چه خوش گفت فردوسی پاکزاد که رحمت بر آن تربت پاک باد

میازار موری که دانه‌کش است که جان دارد و جان شیرین خوش است

یا در شعری دیگر می‌سراید:

چو ایران نباشد تن من مباد بدین بوم و بر زنده یک تن مباد

بیا تا همه تن به کشتن دهیم مبادا که کشور به دشمن دهیم

دریغ است ایران که ویران شود کنام پلنگان و شیران شود

من نیز به پاس امروز و تقدیر از آفرینش‌های ستودنی این شاعر بزرگ، پوستری از سیمای او که در سال 1380 طراحی شده و از مجموعۀ مشاهیر ایران و جهان من است را با نگاهی دیگر در سال 98 اجرا کرده‌ام.

لازم به یادآوری است که این پوستر و تعداد کثیری پوسترهای دیگر درخصوص مسائل فرهنگی، اجتماعی و سیاسی که از سال 1351 تاکنون طراحی شده و در ایران و خارج از ایران به نمایش درآمده‌اند، تماماً بدون سفارش و بدون حمایت از جایی و یا کسی، با مصائب و مشکلات بسیار طراحی، چاپ و انتشار یافته‌اند، تا شاید ادای دینی نسبت به مسائل فرهنگی و اجتماعی جامعه‌ام باشد.

ضمن اینکه حمایت از فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی وظیفه دولت‌ها است که تاکنون مغفول مانده است.»

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر