بررسی سریال رقص روی شیشه؛ قسمت دهم

در قسمت دهم از مجموعه «رقص روی شیشه»، شاهد بازگشت تمام و کمال یغما به روایت هستیم و به همین دلیل هم لحظات جذابی در این قسمت رقم می‌خورد

در قسمت دهم از مجموعه «رقص روی شیشه»، شاهد بازگشت تمام و کمال یغما به روایت هستیم و به همین دلیل هم لحظات جذابی در این قسمت رقم می‌خورد. لحظاتی که بیشتر وامدار رویارویی یغما و رعنا است. دو کاراکتر اصلی، که از یکی دو قسمت اول، از هم جدا شدند و به‌صورت جداگانه در قصه کنش گری داشتند، حالا دوباره در کنار هم، یا بهتر است بگوییم، این بار در مقابل هم قرارگرفته‌اند.
بعد از اختتامیه قسمت قبلی، در قسمت دهم، شاهد بالا گرفتن مشکل یغما و رعنا هستیم و «رقص روی شیشه»، با رودررو کردن این دو کاراکتر فرصت پیدا می‌کند، تعاریف اشتباه از زندگی خانوادگی و زناشویی را به چالش بکشد و آن روی سکه زندگی در ظاهر عاشقانه این زوج را نمایش دهد.

زندگی که با ظاهر فریبنده‌اش، حتی رعنا و یغما را هم قانع کرده بود که دوست داشتن همدیگر برایشان کافی است، اما حالا که دیگر زروزیور آن زندگی از بین رفته است و دروغ‌ها و پنهان‌کاری‌ها رو شده است، هم یغما و هم رعنا در موقعیتی قرارگرفته‌اند که احساساتشان را نسبت به هم و نسبت به زندگی مشترکشان بازبینی می‌کنند. از ورای همین روابط معیوب میان یغما و رعنا است که «رقص روی شیشه» فرصت می‌یابد، نگاهی عمیق و کلی‌تر به مشکلات زناشویی داشته باشد و حتی از حقوق زنان صحبت کند. بعد از ده سال زندگی مشترک، حالا رعنا در وضعیتی قرارگرفته است که اعتماد بی‌اندازه‌اش به یغما را قبل از ازدواج زیر سؤال می‌برد و به دنبال حقوقی است که می‌توانست قبل از ازدواج کسب کند.

از سوی دیگر، رویارویی جذاب دیگری هم در این قسمت وجود دارد و آن تقابل لی‌لی و محدثه است. تقابلی که انتظار می‌رفت یکی از حساس‌ترین لحظات «رقص روی شیشه» باشد، اما آنچه بیننده دید، یک ملاقات ساده بود. حال‌آنکه هر دو زن، از این ملاقات اهداف دیگری داشتند. ملاقات محدثه و لی‌لی گرچه در کمال آرامش و کاملاً دوستانه برگزار شد، اما نشان داد که در پشت ظاهر آرام و معقول هر دو زن، غوغایی برپاست؛ یکی برای بقا می‌جنگد و دیگری برای به رسمیت شناختن حضورش. نکته جالب این ملاقات، حفظ ظاهری است که هر دو کاراکتر انجام می‌دهد. درواقع هر دو در قالب کاراکتری که از آن‌ها شناخته‌ایم وارد مذاکره می‌شوند؛ محدثه، آرام، سربه‌زیر و منفعل و لی‌لی، زیرک، هوشمند و با حرکات حساب‌شده.

اما نمی‌توانیم انکار کنیم که وقتی محدثه و لی‌لی از این مذاکره خارج می‌شوند هر دوکمی، فقط کمی ازآنچه در سردارند را رو کرده‌اند و نشانی کوچک از شخصیت واقعی‌شان را در این گفتگو منعکس کرده‌اند و شاید حتی کمی جایگاهشان عوض شده است. سؤالی که مخاطبین «رقص روی شیشه»، بعد از این ملاقات، با آن مواجه هستند این است که محدثه تا کی به منفعل بودنش ادامه می‌دهد و تا کجا با نقشه‌های پدرش پیش خواهد رفت و اینکه لی‌لی واقعاً چه نقشه‌ای در سر دارد و پشت کاراکتر مؤدب و دوست‌داشتنی‌اش، چه حقیقتی را پنهان می‌کند.
به‌هرحال، قسمت دهم هم مانند چند قسمت گذشته بدون کاراکتر ادریس گذشت، اما به نظر می‌رسد که با ادامه روایت، جای خالی کاراکتر ادریس به‌شدت در حال صدمه زدن به‌کل قصه است.

نبود ادریس، مثل این است که یکی از اهرم‌های روایی «رقص روی شیشه» ازکارافتاده باشد و حالا این مجموعه لنگ‌لنگان به راهش ادامه می‌دهد. معلوم نیست که «رقص روی شیشه» بتواند این‌طور کج دار و مریض کارش را پی بگیرد و شاید بد نباشد در قسمت‌های بعدی یا بازیگری دیگر جانشین امیر آقایی شود یا حداقل با دلیلی منطقی خروج این کاراکتر از داستان توجیه شود. البته ممکن است ورود کاراکتر جدیدی که گویا خواستگار قبلی رعنا بوده، قرار است به نحوی جای خالی کاراکتر ادریس را پر کند. باید منتظر ماند و دید.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان