معاون صدراعظم مجبور به کناره‌گیری شد

نفوذ روسی به اتریش رسید

دنیای اقتصاد : صدراعظم اتریش روز شنبه ۲۸ اردیبهشت ماه خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام شد البته پس از آنکه «هاینتس کریستیان اشتراخه»، معاون او و رهبر حزب راست افراطی «آزادی»، روز شنبه به دنبال انتشار ویدئویی جنجالی از مقام خود کناره‌گیری کرد

براساس گزارش‌ها، محل این دیدار ویلایی در جزیره ایبیزا اسپانیاست و دو سیاستمدار اتریشی در اتاقی خصوصی درحالی دیده می‌شوند که روی مبل راحتی نشسته و مشغول نوشیدن مشروب و کشیدن سیگار هستند. در این ویدئو «زن متمول روس» خود را خواهرزاده یکی از الیگارش‌های روسیه معرفی می‌کند و پیشنهاد می‌دهد که حاضر است 50 درصد سهام روزنامه اتریشی «کرونن زیتونگ» را بخرد و چینش تحریریه و سردبیری آن را به نحوی تغییر دهد که حامی حزب آزادی شود. در پاسخ به این پیشنهاد، اشتراخه می‌گوید که حاضر است در عوض قراردادهای دولتی و عمومی را به این زن روس واگذار کند و توضیح می‌دهد که خیلی تمایل دارد «عرصه مطبوعات اتریش را مشابه آنچه (ویکتور) اوربان کرده» تغییر دهد. -نخست‌وزیر اقتدارگرای مجارستان- پس از آن معاون صدراعظم اتریش به زن روس می‌گوید که در صورت تسخیر روزنامه کرونن‌زیتونگ چگونه به گمان او محبوبیت حزبش تا 34 درصد بالا خواهد رفت: «اگر تو کرونن زیتونگ را صاحب شوی و تنها سه هفته مانده به انتخابات بتوانی ما را در رقابت پیش بیندازی، آن وقت می‌توانیم درباره هر چه که بخواهی حرف بزنیم.» اشتراخه همچنین در این گفت‌وگو نام چند روزنامه‌نگار را بر زبان می‌آورد که باید از روزنامه کرونن‌زیتونگ «اخراج شوند» و می‌گوید 5 نفر جدید موردنظر او باید به تیم این روزنامه «بپیوندند.»

در هر حال، ‌هاینتس کریستیان اشتراخه ضمن اعلام اینکه صدراعظم اتریش با استعفای وی موافقت کرده است، اظهار کرد: «من مرتکب اشتباه شدم و نمی‌خواهم این موضوع مستمسکی برای تضعیف ائتلاف حاکم شود.» وی همچنین کناره‌گیری خود را از رهبری حزب آزادی اعلام کرد. حزب آزادی اتریش یکی از بانفوذترین احزاب راست افراطی در اتحادیه اروپا محسوب می‌شود. به نظر می‌رسد استعفای معاون صدراعظم اتریش با هدف جلوگیری از فروپاشی دولت سباستین کورتس، صدراعظم محافظه‌کار این کشور انجام شده باشد. دو رسانه آلمانی جمعه شب برای اولین بار این ویدئو را از معاون صدراعظم اتریش منتشر کردند. تصاویر این ویدئو دو سال قبل و پیش از تشکیل دولت ائتلافی کنونی به ثبت رسیده است. رسانه‌های اتریش از انتشار ویدئوی دو سال پیش‌ هاینتس کریستیان اشتراخه به‌عنوان تهدیدی بالقوه برای ائتلاف حاکم یاد کرده‌اند. کناره‌گیری‌ اشتراخه از معاونت صدراعظم اتریش و رهبری حزب آزادی ضربه‌ای به این حزب در آستانه برگزاری انتخابات پارلمان اروپا محسوب می‌شود. حزب آزادی اتریش متحد حزب راست افراطی لگا به رهبری ماتئو سالوینی، وزیر کشور ایتالیا و حزب اتحاد ملی (جبهه ملی سابق) در فرانسه به رهبری مارین لوپن است.

«بنهولد- شوتز» می‌نویسند صدراعظم کورتس شنبه شب در اتاقی مملو از خبرنگار در وین گفت: «پس از این ویدئو، دیگر همه چیز کافی است.» او گفت از رئیس‌جمهور اتریش خواسته است که انتخابات جدید را «در سریع‌ترین زمان ممکن» برگزار کند. این ویدئو بی‌تردید ضربه‌ای به ائتلاف حاکم خواهد بود. این ویدئو نگرانی‌های جدیدی در این رابطه مطرح کرد که آیا حزب آزادی می‌کوشد لیبرال دموکراسی و آزادی رسانه را در کشور ضعیف کند حال آنکه به کورتس در اداره دولتش کمک کرد. هفته‌ها بود که احزاب مخالف از کورتس خواسته بودند که به ائتلاف مناقشه‌انگیز خود با حزب آزادی پایان دهد زیرا این حزب پیوندهای خوبی با دیگر تندروهای راست افراطی و روسیه دارد و همین موجب نگرانی‌هایی در داخل و خارج شده است. سباستین کورتس، رهبر جوان حزب راست‌میانه «مردم» پس از پیروزی در انتخابات سال 2017 به قدرت رسید و‌ هاینتس کریستین اشتراخه، رهبر حزب راست‌گرای تندرو آزادی را به‌عنوان معاون خود برگزید. این دو نفر کابینه ائتلافی اتریش را تشکیل داده بودند که بسیاری آن را مهاجرستیز و متمایل به آرمان‌های راست افراطی می‌خوانند. اشتراخه گفته این سخنان را که به اعتراف خودش بچگانه بوده در هنگام مستی بیان کرده اما همزمان پذیرفته که آنچه انجام داده احمقانه و غیرمسوولانه بوده و همزمان با تقدیم استعفایش، تصریح کرده است: «از قدرت کنار می‌کشم تا آسیب بیشتری به دولت نرسانم.» در هر حال، صدراعظم اتریش گفت: «بعد از علنی شدن ویدئوی دیروز باید صادقانه بگویم که دیگر بس است. مهم‌ترین قسمت این ویدئو نگرشی است که معطوف به سوءاستفاده از قدرت است؛ معطوف به سوءاستفاده از پول مالیات دهندگان و همراه کردن رسانه‌ها در این کشور.» کورتس افزود، محتوای ویدئوی فاش شده برای خود او هم توهین‌آمیز بوده است.

الکساندر ون دربلن، رئیس‌جمهوری اتریش هم اعلام کرد، پس از استعفای اشتراخه، برگزاری انتخابات زودهنگام غیرقابل اجتناب است. روز شنبه هزاران معترض که پلاکاردهایی با مضمون «انتخابات زودهنگام»، «دولت فاسد است»، «اشتراخه نئونازی» و «پایان ائتلاف» در دست داشتند، در وین و در برابر دفتر صدراعظم تجمع کردند. کورتس از زمان افشای این ویدئو سعی کرده از اشتراخه برائت جسته و خود را منتقد خاموش حزب آزادی نشان دهد اما منتقدان می‌گویند او هم باید در این زمینه پاسخگو باشد. توماس دروزدا، از رهبران حزب سوسیال دموکرات که مخالف دولت است به شبکه ملی «او.آر.اف» اتریش گفت: «این تازه فقط نوک کوه یخ است که نمایان شده. من انتظار دارم که حزب ائتلافی صدراعظم که درحال غرق شدن در منجلاب فساد است، در این باره موضع‌گیری کند.»

به نوشته گزارشگران نیویورک‌تایمز، این رسوایی در یک لحظه سیاسی مهم در اتحادیه اروپا پیش آمده است. در سراسر قاره سبز، احزاب پوپولیست و راست افراطی در روزهای مانده به انتخابات پارلمان اروپا به شدت فعال شده‌اند و چنین به نظر می‌رسد که به دنبال افزایش سهم خود از کرسی‌های پارلمان اروپا هستند. «بنهولد- شوتز» می‌افزایند بسیاری از پوپولیست‌های اروپایی با مقاصد ولادیمیر پوتین مبنی بر تعمیق شکاف‌های سیاسی و تضعیف نهادهای غربی اشتراک نظر دارند. تاکتیک‌هایی از این دست در کارزارهای انتخاباتی آمریکا در سال 2016 هم دیده شده است. این گزارشگران می‌نویسند این زن روس که «ماریا بوتینا» نام داشت در ماه آوریل و پس از پذیرش نقش خود در این ماجرا به 18 ماه حبس محکوم شد. تا همین چند سال پیش، احزاب راست افراطی در سیاست‌های اروپا در حاشیه بودند اما چندی است آنها – از جمله «حزب آزادی» اتریش -در ائتلاف‌های دولتی حضور یافته‌اند. برخی رهبران پوپولیست به‌ویژه در کشورهای اسکاندیناوی و لهستان نگرانی‌هایی از روسیه دارند اما برخی دیگر در اشتیاق خود برای روابط نزدیک‌تر با کرملین صریح‌تر هستند. به نوشته گزارشگران نیویورک‌تایمز: «اکنون اتریش در قلب نبرد عقاید قرار دارد؛ میان دموکرات‌های لیبرال غربی و نیروهای پوپولیستِ متحد پوتین.» همان پوتینی که زمانی که جاسوس ک‌گ‌ب در آلمان شرقی بود، برای اسکی به اتریش می‌رفت. «پیتر پلیز»، از نمایندگان مستقل پارلمان اتریش می‌گوید: «وین نقش مهمی برای پوتین و راست افراطی بازی می‌کند. احزاب راست افراطی در تمام اروپا به ستون پنجم روسیه تبدیل شده‌اند. در اتریش، این ستون پنجم در دولت بوده است.»

 

p04-01

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان