چرا بگونیای من دارد می‌میرد؟ (بیماری‌ها)

بگونیا انواع مختلفی دارد که شامل گیاهان گلدار و گیاهان برگ زینتی می‌شود. اگر بگونیاتان دچار مشکل شده است قبل از هر چیز باید مطمئن شوید روش نگهداری‌تان درست است. این شامل میزان و دفعات آبیاری، میزان نور، خاک، دما و غیره می‌شود.

چرا بگونیای من دارد می‌میرد؟ (بیماری‌ها)

بگونیا یکی از زیباترین گیاهان گلدار و برگ زینتی است که در این فصل بیشتر از هر زمان دیگری جلوه دارد. اگر حال بگونیاتان خوب نیست و نگرانش هستید، این مقاله را بخوانید.

بگونیا انواع مختلفی دارد که شامل گیاهان گلدار و گیاهان برگ زینتی می‌شود. اگر بگونیاتان دچار مشکل شده است قبل از هر چیز باید مطمئن شوید روش نگهداری‌تان درست است. این شامل میزان و دفعات آبیاری، میزان نور، خاک، دما و غیره می‌شود.

برای نمونه روش نگهداری چند عدد از بگونیاها را با هم بررسی می‌کنیم. نگاهی به بگونیا هلندی، یکی از محبوب‌ترین انواع بگونیا می‌اندازیم: این گیاه در طول سال به مکانی روشن با نور غیر مستقیم نیاز دارد. البته در مکانی با نور کمتر هم به خوبی رشد می‌کند. در هنگام آبیاری گیاه ابتدا اجازه دهید 3 سانتی متر از سطح خاک گلدان خشک شود، سپس آبیاری را انجام دهید تا گیاه دچار پوسیدگی ریشه نشود. اگر بگونیاتان احساس گرما می‌کند، از زیر گلدانی حاوی سنگریزه استفاده کنید. برای کود دهی بگونیا هلندی از محلول‌های کودی که حاوی تمامی عناصر مورد نیاز گیاه هستند استفاده کنید. این مختصری از روش نگهداری بگونیا هلندی بود برای مطالعه کامل راهنمای نگهداری از این گیاه به مطلب ” گیاهی که در زمستان گل می‌دهد” مراجعه کنید.

اگر بگونیا عروس‌تان دچار مشکل شده باید بدانید که این گیاه در زیر آفتاب مستقیم، به رشد خودش ادامه دهد. بگونیاتان را در مکانی روشن قرار دهید تا هر چه می‌تواند، نور بیشتری دریافت کند. زمانی که چند سانتی متر (1 الی 2 سانتی متر) از خاک گیاه خشک شد، گیاه را تا جایی آبیاری کنید که آب از سوراخ‌های زهکش گلدان بیرون آید. این گیاه رطوبت کم را دوست دارد. برای آگاهی کامل از روش نگهداری بگونیا عروس به مطلب “عروس بگونیاها” مراجعه کنید.

بگونیای دیگری که در خانه‌ها یافت می‌شود بگونیا رکس است. این گیاه در تمام طول سال به مکانی روشن با نور غیر مستقیم نیاز دارد. چون این گیاه خیلی گل نمی‌دهد به نور کمتری در مقایسه با بقیه بگونیاها نیاز دارد. بگونیا رکس در زیر نور فلورسنت هم به خوبی رشد می‌کند. بگونیا رکس آبیاری منظم را دوست دارد اما از آبیاری بیش از حد متنفر است. همچنین در محیطی مرطوب بهتر رشد می‌کنند اما رطوبت مستقیم را دوست ندارند. اگر بر روی این گیاه غبار پاشی مستقیم صورت گیرد احتمال ابتلا به سفیدک پودری بالا می‌رود. برای اطلاعات بیشتر مطلب “این گیاه عجیب را پرورش دهید” را مطالعه کنید.

بهتر است بگونیا توت فرنگی را هم از قلم نیاندازیم. بگونیا توت فرنگی یا درست تر بگوییم گیاه ساکسی فراگا بعد از بزرگ شدن و بلوغ گیاه، شاخه‌های رونده‌ای تولید می‌کند و می‌تواند به عنوان پوشاننده‌ زمین استفاده شود. اگر آن را در گلدان‌های آویز بکارید، این شاخسار رونده از لبه گلدان آویزان می‌شوند و منظره زیبایی به وجود می‌آورند. حتی می‌توانید اجازه دهید این رونده‌ها روی زمین خانه پخش شوند. ساکسی فراگا به مکانی روشن با نور غیر مستقیم نیاز دارد. اگر آن را در جلوی یک پنجره غربی یا شرقی قرار دهید برایش بهتر است. این گیاه سریع رشد آب فراوانی در طول فصل رشدش می‌خواهد. مانند بقیه گیاهانی که برگ‌های پرزدار دارند، از ریختن آب روی برگ‌هایش اجتناب کنید تا باعث ابتلای گیاه به بیماری‌های قارچی نشوید. در طول زمستان آبیاری را کاهش دهید اما اجازه ندهید خاک، در بین دو آبیاری، کاملا خشک شود. راهنمای جامع پرورش این گیاه را در مطلب “بگونیا توت فرنگی پرورش دهید” بخوانید.

خب حالا که روش صحیح نگهداری از بگونیاتان را یاد گرفتید برویم به سراغ مشکلاتی که با وجود نگهداری درست ممکن است برای گیاه پیش آیند.

باکتری

لکه برگی باکتریایی یکی از معمول‌ترین بیماری‌هایی است که به انواع بگونیا حمله می‌کند. در این بیماری روی برگ‌ها لکه‌های کوچکی با حاشیه زرد نمایان می‌شود. در مراحل اولیه رنگ لکه‌ها تیره است و به مرور روشن‌تر می‌شود. در مراحل پیشرفته بیماری برگ‌ها می‌ریزند و عفونت در گیاه پخش شده و گیاه علائم پژمردگی را نشان می‌دهد.

تمام گیاهانی که علائم این بیماری را نشان می‌دهند نابود کنید.

بلایت

در بیماری بلایت برگ بوتری تیس لکه‌هایی قهوه‌ای مایل به برنز بر روی برگ نمایان می‌شوند که به سرعت بزرگ شده و تمام برگ را می‌گیرند. ممکن است اندام‌های گرد و خاک مانند و به رنگ سبز و خاکستری قارچ هم بر روی برگ نمایان شود. این بیماری زمانی که گیاه حمله می‌کند که هوا خنک و مرطوب باشد.

بلایت ریزوکتونیا از پایه گیاه شروع می‌شود، درست در جایی که ساقه گیاه از خاک بیرون آمده است. در این بیماری قارچی قرمز مایل به قهوه‌ای که پیکری شبیه به شبکه تارهای عنکبوت دارد بر روی گیاه نمایان می‌شود

بلایت جنوبی تمام پیکر بگونیا را تحت تاثیر قرار می‌دهد اما بیشتر بر روی برگ‌ها قابل مشاهده است. در این بیماری پیکر زمخت و سفید قارچ در الگوهای بادبزنی شکلی بر روی گیاه رشد می‌کند.

تمام گیاهانی که علائم هر یک از بیماری‌های بالا را نشان می‌دهند نابود کنید.

سفیدک

سفیدک پودری می‌تواند به برگ‌ها، ساقه‌ها و حتی گل‌ها حمله کند. علائم این بیماری مانند پودری سفید بر روی اندام‌های گیاه دیده می‌شود که باعث مرگ بافت‌های زیرش می‌شود.

برای مبارزه با این بیماری روش‌های ارگانیک و غیر ارگانیک زیادی وجود دارد. همچنین می‌توانید با مراجعه به گلفروشی‌های یکی از سموم شیمیایی مناسب برای از بین بردن این بیماری را خریداری کنید.

پوسیدگی

اگر گیاه علائم پژمردگی را نشان می‌دهد و از طوقه می‌شکند احتمالا مقصر بیماری پوسیدگی پیتیومی است. این بیماری معمولا از طریق خاک آلوده وارد پیکر گیاه می‌شود. برای اطمینان بیشتر از ابتلای گیاه‌تان به این بیماری بر روی ساقه به دنبال نقاط سیاه و پوسیده باشید.

پوسیدگی تاجی ریزوکتونیا مانند پوسیدگی پیتیومی است چرا که باعث شکستن ساقه از محل طوقه می‌شود. در این بیماری یک شبکه قارچی بین ساقه و خاک رشد می‌کند.

اگر بیماری در مراحل اولیه باشد با عوض کردن خاک و گلدان و شستن و هرس ریشه‌های آلوده و سم پاشی با قارچکش مناسب می‌توان گیاه را نجات داد اما اگر بیماری پیشرفت زیادی کرده باشد تنها راه این است که گیاه و خاک آلوده را دور بریزید تا دیگر گیاهان‌تان آلوده نشوند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان