بیشتر گیاهان دارویی در عطاری‌ها آلودگی‌های میکروبی و قارچی دارند

یک متخصص طب سنتی گفت: در بررسی‌های انجام شده تقریباً بیشتر گیاهان دارویی خشکی که در عطاری‌ها به فروش می‌رسند، آلودگی‌های میکروبی و قارچی دارند.

بیشتر گیاهان دارویی در عطاری‌ها آلودگی‌های میکروبی و قارچی دارند

ایسنا نوشت: یک متخصص طب سنتی گفت: در بررسی‌های انجام شده تقریباً بیشتر گیاهان دارویی خشکی که در عطاری‌ها به فروش می‌رسند، آلودگی‌های میکروبی و قارچی دارند.

دکتر مامک هاشمی‌‎حبیب‌آبادی، درباره علت استفاده زیاد همدانی‌ها و مازندرانی‌ها از دمنوش اظهار کرد: در استان همدان گیاهان دارویی خودرو تنوع زیادی دارد و دسترسی زیاد به گیاهان دارویی متنوع موجب شده استفاده از آنها به صورت دمنوش رایج باشد.

وی درباره علت گرایش فارغ التحصیلان رشته کشاورزی به راه اندازی عطاری و مراکز عرق گیری گیاهان دارویی مطرح کرد: ورود دانش آموختگان دانشگاهی در رشته های مرتبط به حوزه عطاری و گیاهان دارویی خوب است، نقص بزرگی که در کشور ما وجود دارد این است که مفردات گیاهی بسته بندی بهداشتی نمی شود و به همان شیوه چند صد سال قبل به صورت فله ای و در گونی به فروش می رسند که برای سلامتی مردم مخاطره آمیز است.

هاشمی‌‎حبیب‌آبادی اضافه کرد: در بررسی های انجام شده تقریباً بیشتر گیاهان دارویی خشکی که در عطاری ها به فروش می رسند، آلودگی های میکروبی و قارچی دارند و یکی از کارهای که معاونت غذا و داروی دانشگاه های علوم پزشکی از آن حمایت می کنند این است که افراد علاقمند به کارآفرینی در این حوزه کارگاه های کوچک بسته بندی بهداشتی مفردات گیاهی درست کنند تا از شکل فله ای و گونی خارج شود و پاکسازی های لازم و بسته بندی بهداشتی بر روی آنها انجام گیرد.

بیشتر بخوانید:

آشنایی با خواص دمنوش پوست پرتقال

یک معجون گیاهی برای درمان طبیعی سینوزیت

دمنوش به ؛ نوشدارویی برای سلامتی و درمان بیماری

 

 

وی خاطرنشان کرد: یکی از علل رشد کمی تعداد عطاری ها تخلف هایی است که در قالب عطاری انجام می شود، متأسفانه در کشور ما عطاری محل کسبی است که اگر در آن تخلف شود سود قابل توجهی می تواند داشته باشد و برخی افراد سودجو وارد این حرفه می شوند و انواع داروهای غیرمجاز داروهای چاقی و لاغری غیرمجوزدار با ترکیبات نامشخص با قیمت های گزاف به مردم فروخته می شود.

این متخصص طب‌سنتی در همدان ادامه داد: حتی داروهای ترک اعتیاد که باید در مراکز مشخص به فروش برسد، به صورت غیرمجاز در عطاری ها فروخته می شود و به علت اینکه عطاری می تواند پوششی برای خرید و فروش یکسری اقلام غیرمجاز باشد، برخی افراد به انگیزه های مالی وارد این عرصه می شوند.

وی در ادامه درباره اینکه گفته می شود عوارض استفاده از گیاهان دارویی به نسبت داروهای شیمیایی کم است، پاسخ داد: گیاهان دارویی بسته به درجه آنها دارای عوارض کم، زیاد یا حتی غیرقابل درمان هستند؛ در طب سنتی درجه چهار داروهایی هستند که خطرات زیان آوری برای سلامتی دارند و حتی ممکن است باعث مرگ شوند، داروهای درجه سه دارای عارضه بوده اما عوارض آنها قابل جبران است، داروهای درجه یک و دو عارضه کمی دارند اما اگر طولانی مدت مورد استفاده قرار گیرند و یا در مصرف آنها زیاده روی شود، عارضه ایجاد می کنند.

هاشمی‌حبیب‌آبادی یادآور شد: حتی داروهای درجه یک و دو که عوارض کمی دارند، در افراد مختلف با مزاج های مختلف ممکن است عوارض متفاوتی ایجاد کند؛ به عنوان مثال داروهای گرم در صورت زیاده روی در افراد گرم مزاج زودتر عارضه ایجاد می کند یا عارضه مصرف داروهای با طبع سرد در افرادی که خود سردمزاج هستند، زودتر و بیشتر نمایان می شود بنابراین این تصور که گیاهان دارویی عارضه ندارند، درست نیست و به هر حال اگر گیاهان دارویی به علت مشخص توسط پزشک برای فردی تجویز نشده نباید به مدت طولانی و به مقدار زیاد مورد استفاده قرار گیرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا قندخون با استفاده از میخک و آویشن درمان می شود و می تواند جایگزین داروهایی شیمیایی شود؟ توضیح داد: گیاهان دارویی بسیار زیادی وجود دارد که روی کاهش قندخون اثرات مشخص و اثبات شده ای دارند، در این بین آویشن و میخک هم بی تأثیر نیستند اما جزء گیاهان با عملکرد شاخص قندخون به شمار نمی آیند، حتی آن گیاهانی که به صورت اثبات شده قندخون را پایین می آورند به این معنا نیست که می تواند دیابت را درمان کنند.

بیشتربخوانید:

نسخه طب سنتی برای درمان میخچه و پینه

 

 

این متخصص طب سنتی ادامه داد: همان کاری که ممکن است یک قرص انجام دهد، داروهای گیاهی هم می تواند انجام دهد و قندخون را پایین بیاورد اما بدان معنا نیست که دیابت را درمان کردند، درمان دیابت یعنی فرد از هر گونه مصرف دارویی گیاهی یا شیمیایی بی نیاز باشد.

وی اظهار کرد: تفاوتی که در مصرف داروهای گیاهی و قرص شیمیایی وجود دارد این است که قرص ها دُز مشخص دارند اما میزان استفاده از گیاهان دارویی مشخص نیست و ممکن است به صورت غلیظ یا رقیق و به دفعات مصرف شود بنابراین نمی شود با مصرف گیاهان دارویی که قندخون را پایین می آورد، مصرف داروهایی شیمیایی را به صورت خودسرانه قطع کرد.

هاشمی‌حبیب‌آبادی درباره عوارض استفاده بیش از حد از چای سبز برای لاغری مطرح کرد: چای سبز می تواند در درمان اضافه وزن نقش کمکی داشته باشد اما هیچ وقت نمی تواند به تنهایی اضافه وزن جدی را درمان کند، حتماً ورزش، کاهش غذای مصرفی و نوع طبع و مزاج غذا هم بسیار مهم است.

وی چای سبز و سیاه هر دو یک گیاه با فرآوری های مختلف هستند، تشریح کرد: اگر برگ های چای مستقیم خشک شود چای سبز تولید می شود، اگر فرآیندی روی آنها انجام گیرد به اصطلاح به آن تخمیر می گویند و چای سیاه تولید خواهد شد بنابراین مصرف زیاد چای سبز همان عوارض چای سیاه را به دنبال دارد بنابراین اگر افرادی برای کمک به لاغری می خواهند از چای سبز استفاده کنند باید دفعات مصرف چای سیاه را بکاهند.

بیشتر بخوانید:

یک روش گیاهی جالب برای از بین بردن خال گوشتی !

دمنوش های زنانه را بیشتر بشناسید

 

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان