ماهان شبکه ایرانیان

تب خرید کراس‌اوور‌های قدو‌نیم‌قد در بازار ایران

بازار کشورمان چندسالی است تجربه موفقی را در کلاس کراس‌اوور تجربه می‌کند. جایی‌که رنو ساندرو استپ وی، لیفان X۵۰، ام‌وی‌ام X۲۲ و حتی دانگ‌فنگ H۳۰ کراس حضور دارد. اما کدام را بخریم؟ انتخاب میان گزینه‌های مطرح شده به سلیقه و نوع کاربری شما بستگی دارد چراکه هرکدام از معایب و مزایای مختص به خود برخوردار هستند.

وبسایت سرعت: سال‌ها قبل و در زمانی که خریداران صرفا برای مصارف شهری به کلاس SUV‌ها روی خوش نشان دادند، خودروسازان را به این فکر وا داشتند که شاسی‌بلند‌هایی بدون مشخصات آف‌رود همچون دنده سنگین و سبک به علاوه سامانه چهارچرخ متحرک تولید نموده و روانه بازار کنند. در واقع تولید خودرو برای مشتریانی که میانه چندانی با بیراهه نوردی ندارند، اما از ارتفاع بلندتر SUV‌ها لذت می‌برند و حاضرند که برای این لذت خود پولی اضافه هم پرداخت نمایند. 
 
بدین ترتیب کلاس کراس‌اوور‌ها یا CUV‌ها که در ابتدا بدان‌ها Soft Roader هم گفته می‌شد شکل گرفت و تحلیل‌گران بازار نیز این کلاس را SUV‌هایی که تظاهر به آف‌رود بودن می‌کنند، نام نهادند. پس از مدت کوتاهی کراس‌اوور‌ها به سه بخش سایز بزرگ همانند لکسس RX، سایز متوسط همانند لکسس NX و سایز کوچک همانند تویوتا CH-R یا نیسان جوک تقسیم شدند، اما بازهم تب شاسی‌بلند سواری آنچنان داغ بود که خودروسازان را مجبور به خلق کلاس کوچک‌تری از کراس‌اوور‌های سایز کوچک کرد کلاسی که درواقع به یک هاچ‌بک مرتفع شده بیشتر شبیه است تا یک کراس‌اوور سایز کوچک! 
 
بازار کشورمان نیز چندسالی است تجربه موفقی را در این کلاس تجربه می‌کند. جایی‌که رنو ساندرو استپ وی، لیفان X50، ام‌وی‌ام X22 و حتی دانگ‌فنگ H30 کراس حضور دارد. اما کدام را بخریم؟ انتخاب میان گزینه‌های مطرح شده به سلیقه و نوع کاربری شما بستگی دارد چراکه هرکدام از معایب و مزایای مختص به خود برخوردار هستند. طی این مقاله سعی می‌کنیم هرچهارخودرو را مورد بررسی قرار دهیم تا گزینه موردنظر خود را راحت‌تر انتخاب کنید.
 
تب خرید شاسی‌بلندهای قد کشیده؟
 
لیفان X50 اولین محصول در این رده بود که دو سال پیش توسط کرمان موتور وارد بازار شد و به همین دلیل و صد البته به لطف شباهت فراوانی که با آلفا‌رومئو جولیتا در نمای عقب داشت، توانست فروش خوبی را تجربه کند، این شباهت تا حدی بود که برخی از کارشناسان اقبال مردم برای خرید آلفا جولیتا را به دو بخش قبل و بعد از معرفی لیفان X50 تقسیم می‌کنند. اما رقبا زمان زیادی عرصه را برای X50 خالی نگذاشتند و به فاصله کوتاهی ساندرو استپ‌وی، H30 کراس و ام‌وی‌ام X22 به بازار معرفی شد. 
 
لیفان X50 با قد 1540 میلی‌متری، از موتور 1.5 لیتری 102 اسب‌بخاری با گیربکس CVT بهره می‌برد و با این ترکیب از موتور و گیربکس، مصرفی معادل 6.5 لیتر را ثبت می‌کند. رقبا نیز اگرچه از مشخصات موتوری تقریبا یکسانی با X50 برخوردار هستند، اما در شتاب‌گیری‌ها بهتر از آن عمل می‌کنند که باید گیربکس کند CVT چینی را مقصر ماجرا دانست با این حال و با توجه به طراحی بیرونی زیبا، طراحی نسبتا چشم‌نواز کابین، ارتفاع مناسب آن که ارزان‌تر از ام‌وی‌ام X22 است، می‌تواند نظر برخی خریداران را جلب کند. 
 
تب خرید شاسی‌بلندهای قد کشیده؟
 
اما اگر صرفا شاسی بلندسواری با کمترین بودجه ممکن اولویت شما است باید گفت ام‌وی‌ام X22 گزینه موردنظر شما خواهد بود چراکه با ارتفاع 1750 میلی‌متری در حالی که رقبایش همگی ارتفاعی حدوداً 1500 میلی‌متری دارند، بلندترین در بین این هاچ‌بک‌های قدکشیده است.
 
طراحی زیبای X22 که حالا از یک شخصیت مشخص متعلق به محصولات ام‌وی‌ام (چری) برخوردار شده است، می‌تواند برگ برنده دیگر این خودرو باشد موتور 1.5 لیتری 105 اسب‌بخاری آن با مصرف 5.9 لیتر یکی از کم‌مصرف‌ترین‌ها در این رده است و می‌تواند خریدار را در انتخاب خود دچار تردید کند.
 
گزینه بعدی دانگ‌فنگ H30 کراس است که در سبد محصولات ایران خودرو جای دارد. ایران خودرو تا قبل از این و با توجه به توقف تولید 206 و 207 اتوماتیک، هیچ گزینه ارزان ی با گیربکس اتوماتیک را در بین محصولات خود نمی‌دید و به همین دلیل هم به سرعت و با توجه به شراکت پژو و دانگ فنگ، مدل H30 کراس را با گیربکس اتوماتیک انتخاب نمود و روانه بازار کرد. 
 
H30 کراس در واقع با ارتفاع 1528 میلی‌متری خود، هاچ‌بک‌ترین خودروی این رده بوده و حتی شاید بتوان ادعا کرد که تنها یدک کشیدن نام کراس دلیل اصلی برای قرار دادن آن در این رده بوده باشد! موتور H30 کراس 1.6 لیتری همان پیشرانه نام آشنای TU5 پژو با مصرف 7.1 لیتر است که مصرف‌کننده ایرانی سال‌ها است با آن آشنا بوده و همین می‌تواند نقطه قوت آن به جهت تعمیر و دسترسی آسان به قطعات یدکی محسوب گردد. 
 
تب خرید شاسی‌بلندهای قد کشیده؟
 
اما مزیت دیگر آن گیربکس چهارسرعته اتوماتیکی است که ساخت Aisin ژاپن بوده و به خوبی با رفتار‌های موتور سینک می‌شود و قادر است سواری نرم و نسبتا سریعی را فراهم سازد. (کمپانی Aisin همان کمپانی است که گیربکس عموم محصولات تویوتا را تامین می‌کند).
 
ظاهر H30 کراس اگرچه با طرح حداقلی و با کمترین میزان بهره‌گیری از زوایا طرحی عامه‌پسند است، اما همانطور که اشاره شد به زحمت می‌توان آن را یک کراس‌اوور کوچک شده قلمداد نمود. اما با تمام این اوصاف رقابتی، مشخصات فنی نسبتا مناسب و بهره‌گیری از خدمات گسترده ایران‌خودرو، می‌تواند برگ برنده H30 کراس باشد. ناگفته نماند که نمونه سدان یا صندوق دار این خودرو نیز هم‌اکنون مراحل تست فنی در ایران خودرو را پشت‌سر می‌گذارد.
 
اما تنها گزینه غیرچینی این رقابت رنو ساندرو استپ‌وی است که با ارتفاع 1584 میلی‌متری بعد از X22 مرتفع‌ترین عضو گروه است. موتور 1.6 لیتری آن 105 اسب‌بخار قدرت تولید می‌کند و گیربکس چهارسرعته خودکار قابل اعتماد آن هم سبب می‌شود تا بتواند به شتاب صفرتاصد 11.3 ثانیه دست یابد و این در حالی است که رقبا همگی به بیش از 12 ثانیه برای رسیدن به تندی 100 کیلومتر در ساعت نیاز دارند. 
 
تب خرید شاسی‌بلندهای قد کشیده؟
 
استپ‌وی البته با گیربکس 5 سرعته دستی نیز به بازار عرضه می‌شود، اما نمونه اتوماتیک آن از همان گیربکس 4 سرعته نسبتا قدیمی رنو بهره می‌برد که به تازگی بر روی ال 90 هم نصب می‌شود. اگر واقع‌بین باشیم باوجود آن که طراحی مینیمالیستی ساندرو استپ وی را نمی‌توان زیبا نامید، اما اطلاق صفت زشت نیز برای آن دور از انصاف است.
 
به هرحال بهره‌گیری از پلت‌فرم ال 90 (لوگان)، سابقه کم استهلاک و کم خرج بودن این خودرو و بازار دست دوم تضمین شده موجب شده است تا ساندرو علی‌رغم چهره نه چندان جذابش یکی از محبوب‌ترین خودرو‌ها باشد. اما این نکته را فراموش نکنید که بزرگترین ایراد نسخه استپ‌وی آن که تنها 40 میلی‌متر افزایش قد داشته است، قیمت گزاف آن می‌باشد که به واسطه حضور دلالان برای آن رقم خورده است. ناگفته نماند که موتور استپ وی پرمصرف‌ترین موتور این گروه لقب می‌گیرد.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان