معاون اجرایی نمایشگاه در نشست خبری عنوان کرد؛

اخطار کتبی به چند ناشر متخلف/مناقصه های نمایشگاه کتاب مبهم نیست

معاون اجرایی نمایشگاه کتاب با اشاره به اخطار کتبی به ۴ ناشرمتخلف در این نمایشگاه به خاطر فروش و عرضه کتابهای سایر ناشران و نیز بسته های آموزشی کنکوری گفت: تاکنون هیچ غرفه ای تعطیل نشده است.

اخطار کتبی به چند ناشر متخلف/مناقصه های نمایشگاه کتاب مبهم نیست

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی اسماعیلی راد مدیرعامل شرکت های تعاونی ناشران و کتابفروشان ایران و معاون اجرایی سی امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ظهر امروز جمعه 15 اردیبهشت و در سومین روز از برگزاری این نمایشگاه در نشست خبری که در محل ستاد خبری و امور رسانه ای نمایشگاه برگزار شد با اشاره به برخی مشکلات مربوط به آماده سازی نمایشگاه و فعالیت ناشران و غرفه داران، برخی از آن را ناشی از تأخیر در تحویل سالن ها و فضاهای نمایشگاهی به ستاد اجرایی عنوان کرد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به محرومیت 49 ناشر از حضور در نمایشگاه کتاب امسال به دلیل تخلفاتی که در دوره گذشته مرتکب شده بودند، ناشرانی که در لیست انتظار بودند جایگزین آنها شدند و طی دو روز نخست نمایشگاه در غرفه های مربوطه جانمایی شدند.

معاون اجرایی نمایشگاه تهران گفت: در مجموع امسال 140 ناشر خارجی از 42 کشور و دو هزار 660 ناشر خارجی در حدود 1850 غرفه در نمایشگاه کتاب تهران حضور دارند.

اسماعیلی راد افزود: در حوزه فعالیت های علمی و فرهنگی نمایشگاه امسال کمیته مربوطه تاکنون 37 برنامه نشست و کارگاه تخصصی آموزشی را از جمله شامل 15 نشست در سرای اهل قلم، 6 برنامه در سرای کتابنما، 12 نشست در سرای بین‌الملل اهل قلم برگزار کرده است که مورد استقبال علاقه مندان به این برنامه ها قرار گرفته است.

معاون اجرایی نمایشگاه کتاب تهران با اذعان به مشکل اختلال در فعالیت دستگاه های کارتخوان در روز نخست نمایشگاه، به برطرف شدن این مشکل در روز گذشته اشاره کرد و در خصوص رعایت ضوابط نمایشگاه به ویژه ضوابط ایمنی از سوی غرفه داران هم گفت: متأسفانه برخی همکاران ناشر ما غرفه هایشان را به کپسول های آتش نشانی تجهیز نکردند، اگرچه ضوابط ایمنی نمایشگاه به غرفه داران ابلاغ شده است، ما از همکارانمان می خواهیم چنین مواردی را مدنظر قرار دهند تا خدای ناکرده در صورت بروز هر گونه حادثه احتمالی، از خسارت های ناشی از آن مصون باشند و یا از خدمات بیمه ای مربوطه استفاده کنند.

وی با تشریح وضعیت نمایشگاه در حوزه های رفاهی و خدماتی نیز اظهار داشت: خوشبختانه شرکت بهره برداری متروی تهران همکاری خوبی با این دوره از نمایشگاه تهران داشته و بنابراعلام خود این عزیزان، فاصله قطارها از خط یک متروی تهران که سرخط آن شهرآفتاب اعلام شده است بین 5 تا 7 دقیقه است، براساس آمار دوستان، تنها در روز گذشته 95 هزار نفر از طریق مترو به نمایشگاه کتاب تهران آمده اند. به علاوه شرکت اتوبوسرانی نیز از 9 میدان اصلی شهر کار انتقال عموم را به نمایشگاه کتاب تهران انجام می دهد.

معاون اجرایی نمایشگاه کتاب تهران در عین حال به برخی تخلفات در بعضی از غرفه های اغذیه فروشی در این دوره از نمایشگاه اشاره کرد و با تأکید بر اینکه ناظران معاونت اجرایی و همچنین دانشگاه علوم پزشکی تهران به طور دقیق و شبانه روزی کار رصد عرضه اقلام فاسد خوراکی را در نمایشگاه انجام می دهند تصریح کرد: با چند مورد از تخلفات در برخی از اغذیه فروشی ها به صورت جدی برخورد شده است و مواد فاسدی که در آنها عرضه شده بود امحاء شد.

اسماعیلی راد همچنین با اشاره به اینکه در تمام فضای نمایشگاه، نفراتی به نمایندگی از مسئولان نمایشگاه مبادرت به عرضه آب معدنی های سالم با قیمت 500 تومان می کنند افزود: با این وجود شاهد هستیم که در برخی از غرفه ها، افرادی مبادرت به فروش آب معدنی با قیمت دو برابر نرخ مصوب ما می کنند. ما ضمن اینکه از مردم می خواهیم این اقلام را از این افراد نخرند، به آنها اطمینان می دهیم که با این قبیل تخلفات به طور جدی برخورد می کنیم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر در مورد نخستین جلسه کمیته رسیدگی به تخلفات ناشران حاضر در نمایشگاه کتاب امسال که روز گذشته تشکیل شد افزود: در این جلسه برای سه تا چهار مورد از غرفه داران متخلف که مبادرت به فروش بسته های آموزشی و کنکوری به مردم می کردند و یا کتابهای ناشران دیگر را عرضه می کردند، اخطارهای کتبی صادر و به آنها ابلاغ شد.

معاون اجرایی نمایشگاه کتاب تهران تأکید کرد: در جلسه روز گذشته کمیته یادشده هیچ گونه حکمی مبنی بر تعطیلی و پلمپ غرفه در نمایشگاه کتاب تهران صادر نشده است.

اسماعیلی راد در عین حال تصریح کرد: در یکی دو مورد هم شاهد فروش کتب ممنوعه در نمایشگاه بودیم که غرفه داران یاد شده تذکر جدی دریافت کردند و متعهد شدند که ظرف امروز این کتابها را از غرفه های خود جمع آوری و عرضه آنها را متوقف کنند.

معاون اجرایی نمایشگاه کتاب، تخفیف مصوب فروش کتاب در نمایشگاه امسال را 10 تا 30 درصد اعلام کرد و گفت: این مورد به غرفه داران ابلاغ شده است و چنانچه بیشتر از این میزان تخفیف، کتابهایشان را عرضه کنند تخلف است و با آن برخورد خواهد شد.

اسماعیلی راد در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار مهر مبنی بر اینکه برخی از ناشران که به جهت عناوین متعدد کتابهایشان و شناخت بیشتری که مردم از آنها دارند از اینکه برخی افراد مبادرت به سرقت کتاب از پیشخوان غرفه هایشان می کنند گلایه داشتند، آیا در این خصوص گزارشی به مسئولان نمایشگاه واصل شده و برخوردی با این قبیل موارد صورت گرفته یا خیر؟ ادامه داد: ما در تمامی سالن ها، دوربین های مداربسته را به کار گرفته ایم تا این قبیل موارد را رصد کند. به علاوه ما از طریق ناظران نامحسوس، رصد لازم را در این مورد انجام خواهیم داد، تا این لحظه گزارشی از کمیته ناشران داخلی در مورد سرقت کتابهای غرفه داران در این بخش وصول نشده است.

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار مهر در مورد نحوه واگذاری امور ساخت و طراحی برخی از سازه های حوزه های اجرایی نمایشگاه از قبیل سالن تشریفات و مناقصه هایی که در این مورد برگزار شده است اظهار داشت: در مورد ساخت سازه های داخل نمایشگاه و نیز سازه های مربوط به ستادهای اجرایی و کمیته های نمایشگاه، کمیسیون معاملات و قراردادها نظارت دقیق را انجام داده است و براساس نظر و تأیید کمیسیون یاد شده، این کار به چند پیمانکار واگذار شده و هیچ گونه ابهامی در این خصوص وجود ندارد.

معاون اجرایی نمایشگاه کتاب در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار مهر که آیا چادرهای نمایشگاهی و سازه های موقت از شرکت های سازنده ایرانی تأمین شده است یا وارداتی است؟ گفت: چادرهای بخش ناشران دانشگاهی و آموزشی از یکی از شرکت های ایرانی تهیه شده است اما چادرهای مربوط به بخش ناشران بخش کودک و نوجوان از یک شرکت ترکیه ای خریداری شده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان