مصاحبه ورایتی با ورنر هرتسوک در جشنواره فیلم کن

جدیدترین ساخته ورنر هرتسوک، Family Romance, LLC، را می‌توان یک متا‌فیلم دانست، چرا که داستان آن در مورد دنیای ساختگی درون داستان خلق شده یک فیلم است

جدیدترین ساخته ورنر هرتسوک، Family Romance, LLC، را می‌توان یک متا‌فیلم دانست، چرا که داستان آن در مورد دنیای ساختگی درون داستان خلق شده یک فیلم است. موضوع این فیلم که امسال در بخش نمایش ویژه جشنواره کن اکران شد، در مورد خانواده‌ایست که مردی را استخدام می‌کنند تا نقش پدر گمشده یک دختر 12 ساله را برایش بازی کند. این فیلم در ژاپن و با بازیگران غیرحرفه‌ای ژاپنی ساخته شده است. هرتسوک در این مصاحبه با سایت ورایتی، در مورد داستان فیلم، روش‌های جدید فیلم‌سازی و این نکته که ندانستن زبان ژاپنی مشکلی برای او ایجاد نکرده است، صحبت می‌کند.

همچنین بخوانید:
اکران مستند And We Go Green، به تهیه‌کنندگی لئوناردو دی‌کاپریو در جشنواره فیلم کن

از این‌که بار دیگر به جشنواره کن برگشته‌اید، چه حسی دارید؟

از آخرین‌باری که فیلمی در این جشنواره داشتم 25 سال می‌گذرد. چند فیلم در دهه‌های 70 و 80 در کن داشتم. همیشه از این جشنواره خوشم می‌آمد، چرا که جنبه جدی‌ای نیز دارد و همین موضوع باعث رقابت بیشتر می‌شود.

مراحل ساخت «عاشقانه خانوادگی» چطور پیش رفت؟

همه چیز خیلی سریع اتفاق افتاد. از داستان آن خوشم آمد و می‌دانستم اگر سریع نجنبم کس دیگری این داستان را خواهد ساخت. فکر می‌کنم یکی از بازیگران معروف هالیوودی هم علاقه داشت در این فیلم بازی کند. اما قبل از این‌که کسی بتواند تصمیمی بگیرد، من فیلمبرداری را شروع کرده بودم.

این فیلم به زبان ژاپنی است. آیا این موضوع در مراحل کار مشکلی ایجاد نکرد؟

این پروژه با آرامش و رهایی کامل ساخته شد. لازم نبود با ستاره‌های معروف سینما سروکله بزنم. با آرامش تمام این پروژه را شروع کردم و به سبک فیلم‌سازی ساخته‌های گذشته‌ام، مثل فیلم‌های آگیرا، خشم پروردگار (1972) و «حتی کوتوله‌ها هم در آغاز کوچک بودند» (1970)، برگشتم.

زبان ژاپنی بلدید؟

نه اصلا ژاپنی بلد نیستم. نکته‌ای که باعث سریع پیش رفتن ساخت فیلم شد، مترجمان ماهری بود که در تیم داشتیم. موقعیت صحنه را برای بازیگران توضیح می‌دادم و دست آن‌ها را برای بازی باز می‌گذاشتم. به آن‌ها می‌گفتم: “روی این قسمت از دیالوگ باید تاکید شود، اما این‌که چطور به آن برسی تصمیم خودت است. لازم نیست جمله به جمله را حفظ باشی، مهم این است که موقعیت را درک کنی.” و وقتی به دیالوگ‌های آن‌ها گوش می‌دادم متوجه می‌شدم که آیا به درستی حس را منتقل می‌کنند یا نه.

پیدا کردن سرمایه‌گذار برای این پروژه کار دشواری بود؟

در واقع سرمایه‌گذار این پروژه من و شرکت تهیه‌کنندگی خودم، به نام Skelling Rock است. دو فیلم دیگر نیز در 12 ماه گذشته ساخته‌ام و مبلغی که از فروش آن به دست آوردم را برای ساخت این فیلم استفاده کردم. بقیه پول هم از راه‌های دیگر جمع کردم. تمام پروژه از درآمد خودم ساخته شد، تنها کاری که هنوز برای به دست آوردن پول انجام نداده‌ام، سرقت از بانک است.

آیا داستان این فیلم، بیننده را غافلگیر خواهد کرد؟

با این‌که تمام صحنه‌های این فیلم معمولی و عادی به نظر می‌رسد، اما مشابه هیچ‌ لحظه‌ای از آن را در فیلم دیگری ندیده‌اید. اگر به داستان فیلم دقیق‌تر شوید می‌بینید که هیچ‌ نکته‌ای از این فیلم را در جایی ندیده‌اید. بیننده به همین دلیل غافلگیر می‌شود، چون داستانی را می‌بیند که قبلا هیچ‌جا شبیه به آن را ندیده است.

من همیشه فقط چیزی را فیلم‌برداری می‌کنم که می‌خواهم در فیلم نشان بدهم. ذات یک فیلم همین است. به همین دلیل در کل فقط 300 تا 350 دقیقه فیلم در اختیار داشتم و همین برای من کافی بود. همه چیز داستان کامل بود.

آیا با کمک این روش جدید فیلم‌سازی، افراد بیشتری می‌توانند فیلم بسازند؟

البته. نگاهی به «عاشقانه خانوادگی» بیاندازید. اگر حتی یک بومی ساکن آند در کشور پرو باشید هم می‌توانید به این روش فیلم بسازید.
این مطلب از نوشته استوارت کلارک در سایت ورایتی گرفته شده است.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان