به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، بیمه با آنکه مسالهای مهم در هر سفر به شمار میآید اما تا حادثهای پیش نیاید نقش مهم خود را معلوم نمیکند. شرط سفر به بسیاری از کشورها خارجی بیمه است. در حج نیز با آنکه بیمه جزو ملزومات این سفر به شمار میآید اما تا وقتی حادثه سقوط جرثقیل در مسجدالحرام و فاجعه منا رخ نداده بود، اهمیت و گستردگی پوشش آن چندان درک نمیشد.
طبق قراردادی که سازمان حج با یکی از شرکتهای بیمه در ایران بسته، شروع پوشش بیمهای از 48 ساعت قبل از خروج از کشور تا 72 ساعت پس از ورود به کشور تعیین شده است.
تعهدات بیمهای؛ بیمه عمر، حوادث و درمان
در صورت فوت به هر علت هر یک از بیمه شدگان پرداخت غرامت به مبلغ 350 میلیون ریال(35 میلیون تومان) خواهد بود.
در صورت فوت هر یک از بیمه شدگان در اثر حادثه پرداخت غرامت به مبلغ 2 میلیارد و 650 میلیون ریال(265 میلیون تومان) خواهد بود.
بدیهی است در صورت فوت بر اثر حادثه هر یک از بیمه شدگان در طول مدت قرارداد میزان غرامت فوت جمعا 3 میلیارد ریال(300 میلیون تومان) خواهد بود.
در صورت بروز حادثه منجر به نقص عضو و یا از کار افتادگی دائم و کامل پرداخت غرامت به مبلغ 2 میلیارد و 650 میلیون ریال (265 میلیون تومان) خواهد بود.
در صورت بروز حادثه منجر به نقص عضو و یا از کار افتادگی دائم و جزئی پرداخت غرامت حداکثر تا سقف مبلغ 2 میلیارد و 650 میلیون ریال (265 میلیون تومان) خواهد بود.
در صورت بستری شدن بیمه شده در مراکز درمانی ایران به علل بیماری یا حادثه در زمان پوشش بیمه ای، پرداخت خسارت تا سقف مبلغ 270 میلیون ریال(27 میلیون تومان) خواهد بود.
پرداخت هزینه های درمان سرپایی و پاراکلینیکی به علت بیماری یا حادثه همانند انجام نوار قلب، رادیولژی، آزمایشان اورژانس، گچ گیری و نظایر آن تا سقف 27 میلیون ریال(2 میلیون و 700 هزار تومان) امکانپذیر است.
بیمه مسؤولیت بار تعهدات و پوششها
اموال هر نفر از زائران در زمان رفت تا سقف مبلغ 10 میلیون ریال(1 میلیون تومان) و در زمان برگشت تا سقف مبلغ 30 میلیون ریال(3 میلیون تومان) تحت پوشش بیمه خواهد بود.
خسارت دوربین فیلمبرداری و عکسبرداری پس از کسر 25 درصد استهلاک تا سقف 10 میلیون ریال(1 میلیون تومان) از سوی بیمهگر پرداخت خواهد شد و برای گوشی تلفن همراه غرامتی پرداخت نخواهد شد.
بار هر یک از زائران از زمان رفت و تحویل بار به فرودگاه و تا زمان برگشت و تحویل بار به ایشان در فرودگاه ایران تحت پوشش بیمه قرار خواهد داشت.
مسؤولیت بار زائرین که در زمان رفت یا برگشت از عربستان تحویل شرکتهای هواپیمایی شده و در ازاء آن تگ بار به زائران تحویل شده با شرکت های هواپیمایی بوده و شرکت بیمه گر نسبت به این لوازم تعهدی نخواهد داشت. بنابراین نیاز است زائران گرامی نسبت به دریافت لوازم کامل خود از شرکتهای هواپیمایی توجیه شوند.
همچنین در صورت مفقودی اشیاء و لوازم باید مشخصات زائر و لوازم مفقود شده به اطلاع ستادهای مستقر در مکه مکرمه و مدینه منوره یا مدیریتهای حج و زیارت استان های سراسر کشور اطلاع رسانی شود.
وجوه نقد، طلا، جواهرات، اوراق بهادار، سمعک، عینک، ساعت مچی، کالسکه بچه، ویلچر، دارو و مواد غذائی، اکو، آمپلی فایر، لپ تاپ، تبلت، گوشی تلفن همراه، عطر و ادوکلن و هر آنچه که ماهیت بار ندارد از تعهدات بیمه گر خارج بوده و جبران خسارت نخواهد شد.
گفتنی است که مدت زمان اعلام خسارت از زمان وقوع حادثه، حداکثر 90 روز خواهد بود. بنابراین زائران و مدیران کاروانها باید در اولین فرصت ممکن وقوع خسارت را به ستادهای سازمان حج و زیارت در عربستان یا دفاتر حج و زیارت استانها اعلام کنند؛ بدیهی است پس از گذشت 90 روز از زمان وقوع حادثه در صورت اعلام خسارت بیمه تعهدی در این خصوص نخواهد داشت.
هزینه بیمه زائران در زمان ثبت نام از آنها دریافت شده است و تعهدات ذکر شده در صورت بروز هر گونه مسئله یا مشکل مورد توجه خواهد بود.
پوششهای بیمهای ذکر شده برای همه زائران حج تمتع در نظر گرفته شده است اما چنانچه زائری بخواهد تا بیمه مکمل و مضاعف برای خود انجام دهد، میتواند با مراجعه به هر یک از شرکتهای بیمهای یا شعب آنها در سراسر کشور به میزان دلخواه و سقف مورد نظر، از تعهدات مضاعف تر بهره بگیرد