ماهان شبکه ایرانیان

یورش پلیس استرالیا به دفتر اصلی شبکه ای‌بی‌سی

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، مأموران پلیس در جست‌وجوی دو خبرنگار و همچنین رئیس واحد خبری ای‌بی‌سی بوده‌اند. عملیات پلیس مربوط به گزارشی است که تخلفات ادعایی نظامیان استرالیایی در افغانستان را فاش کرده است.

پلیس اعلام کرده برخورد قضائی با کارکنان ای‌بی‌سی به اتهام انتشار اسناد محرمانه انجام می‌شود.

صدها صفحه شواهد مربوط به تحقیق درباره عملکرد نیروهای دفاعی استرالیا در افغانستان، در سال 2017 میلادی در اختیار رادیو تلویزیون ملی استرالیا (ای‌بی‌سی) قرار گرفت و این رسانه بخش‌هایی از این مدارک را که نشان می‌داد این نیروها مردان غیرنظامی و کودکان را در ولایت اروزگان افغانستان کشته‌اند، منتشر کرد.

در یکی از این مدارک فوق سری که در ماه ژوئیه سال 2017 منتشر شد، ادعا شده است که سربازان استرالیایی یک پسر 14 یا 15 ساله افغان را در سال 2012 کشته‌اند و این خبر را پنهان نگه داشته‌اند. همچنین از انجام تحقیقاتی در مورد کشته شدن مردی به نام بسم‌الله با فرزند شش ساله‌اش به دست این سربازان در سال 2013، خبر داده شده است.

در پی انتشار این خبرها، در اوایل سپتامبر 2017 میلادی گزارش شد که استرالیا احتمال جنایات جنگی نظامیانش در افغانستان را بررسی می‌کند اما نتایج این بررسی‌ها هنوز منتشر نشده است.

سازمان دیدبان حقوق بشر در گزارشی که سال گذشته منتشر کرد، آورده که سربازان استرالیایی مستقر در ولایت اروزگان در خلال سال‌های 2006 تا 2013 برای کشتن غیرنظامیان افغان بی‌باکی نشان داده‌اند.

بر اساس گزارش این سازمان، سربازان استرالیا پیرمرد غیرمسلحی را به گلوله بسته‌اند و مرد دیگری را در حالی که دستش بسته بوده از صخره به پایین پرتاب کرده‌اند.

در شانزدهم دسامبر 2013 آخرین واحد رزمی نظامیان استرالیایی افغانستان را ترک کرد. در آن زمان، تعداد سربازان استرالیایی در افغانستان به بیشتر از یک هزار و 500 نفر می‌رسید.

40 سرباز استرالیا در طول سال‌های حضور نظامی در افغانستان کشته شده و 261 تن آنان نیز جراحت‌های سنگینی برداشته‌اند. دولت استرالیا می‌گوید که این کشور بهای سنگینی برای جنگ افغانستان پرداخته است.

به گزارش بی‌بی‌سی، در حال حاضر این کشور 300 سرباز در افغانستان دارد که مأموریتشان ارائه آموزش و مشورت به نیروهای افغان است.

دو سال پیش تلاش‌هایی از سوی دادگاه بین‌المللی کیفری لاهه برای انجام تحقیقاتی در مورد جنایات جنگی در افغانستان صورت گرفت اما آمریکا روادید دادستان دیوان بین‌المللی کیفری را به خاطر تحقیقاتش درباره عملکرد نظامیان آمریکایی در افغانستان لغو کرد.

دادستان دیوان بین‌المللی کیفری اواخر سال 2017 از قضات دیوان بین‌المللی درخواست کرد به او اجازه دهند تا اتهامات جنایات جنگی علیه طالبان، نیروهای دولت افغانستان و نیروهای بین‌المللی مستقر در افغانستان از جمله نظامیان آمریکایی را مورد تحقیق قرار دهد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان