بررسی فیلم Family Romance, LLC؛ عشق برای فروش در فیلم عجیب ورنر هرتسوک

در صحنهٔ اول فیلم جدید ورنر هرتسوک به نام «عاشقانه خانوادگی»، مرد خوش‌لباس و مضطربی را می‌بینیم که یک دختر ۱۲ ساله در توکیو را متوقف کرده و به او توضیح می‌دهد که پدرش است و زمانی که دخترک تنها ۱۶ ماه داشته، خانواده را ترک کرده و حالا می‌خواهد رابطهٔ جدیدی را شکل دهد

در صحنهٔ اول فیلم جدید ورنر هرتسوک به نام «عاشقانه خانوادگی»، مرد خوش‌لباس و مضطربی را می‌بینیم که یک دختر 12 ساله در توکیو را متوقف کرده و به او توضیح می‌دهد که پدرش است و زمانی که دخترک تنها 16 ماه داشته، خانواده را ترک کرده و حالا می‌خواهد رابطهٔ جدیدی را شکل دهد. یوئچی ایشی مرد داستان و ماهیرو دخترک قصه را در میان‌پرده‌ای می‌بینیم که هر دو در حال تماشای شکوفه‌های گیلاس در پارک یویوگی هستند.

همچنین بخوانید:
نقد و بررسی A Hidden Life؛ بازگشت شگفت‌انگیز ترنس مالیک به ایمان شما نسبت به خلوص سینمای او جانی تازه می‌بخشد

تا صحنهٔ بعدی، همه چیز بسیار روستایی به‌نظر می‌رسد و متوجه می‌شویم که تمام این برنامه‌ها از سمت مادر ماهیرو بوده و یوئچی را استخدام کرده تا خود را پدر واقعی ماهیرو (که مدت‌ها قبل فوت شده) معرفی کند.
از اینجا به بعد همه چیز در «عاشقانه خانوادگی» عجیب‌تر می‌شود، به‌خصوص زمانی که متوجه می‌شوید کسی که خودش را جای پدر معرفی کرده، صاحب یک شرکت ژاپنی به نام «عاشقانه خانوداگی» است و نقش خودش را در حال انجام شغل واقعی‌اش ایفا می‌کند.

فکر عجیبی است که ببینیم انسان‌ها تا کجا برای برقراری ارتباط، ارزش‌گذاری و حتی عشق پیش‌ می‌روند. این یک فیلم جذاب است که هرگز با دیگر آثار مهم هرتسوک اشتباه گرفته نمی‌شود. اما به هر حال این فیلم لحظات پیچیده و خاص خود هرتسوک را نیز در خود دارد.
فیلم‌برداری کار بسیار سریع و با بودجه پایین صورت گرفته؛ گاهی تصاویر فیلم به صورت اتفاقی، ظاهر فیلم‌های ویدیویی را دارد. اما زمان‌های دیگر، هرتسوک لحظات باشکوه و زیبایی را در حال روایت عجیب این داستان (که گاهی بسیار واقعی بوده و دربارهٔ شرکتی‌ است که روح شما را در قبال پول به رضایت می‌رساند) ثبت کرده است.
شرکت عاشقانه خانوادگی با مدیریت یوئچی ایشی همه‌ٔ کارها را انجام می‌دهد. آیا شوهرتان یک معتاد به الکل است که نمی‌تواند در مراسم ازدواج دخترتان آبروداری کند؟ یک شوهر جدید استخدام کنید. (عروس خجالتی را در فیلم دیدیم که در حال مرتب کردن تور سرش گفت: “خوشحالم که یک پدر کرایه کردیم”).

آیا نگران توبیخ‌ شدن‌های پی‌درپی در محل کارتان از سمت رئیس‌تان هستید؟ ایشی را استخدام کنید تا همهٔ تقصیرها را گردن بگیرد. آیا از زمانی که برندهٔ لاتاری شدید زندگی‌تان یک‌نواخت شده است؟ با ایشی صحبت کنید و باز هم شورونشاط را به زندگی‌تان برگردانید.
فیلم قضاوتی دربارهٔ چنین تجارت عجیبی ندارد؛ هرتسوک تنها تصاویری از این دست را یکی پس از دیگری به ما نشان می‌دهد و توری ساده و لطیف از بازار پریشان‌حال جدید احساسات را به تصویر کشیده است.
می‌توان گفت که بُعد دیگری از این داستان در «جو کوچولو» اثر جسیکا هاسنر روایت شده که در جشنواره کن نیز به نمایش در آمد. اما هاسنر اثر ترسناک بیش‌ از حد هیجان‌زده‌ای از یک گل ساخته که ژنتیک دستکاری شدهٔ آن، بویی از خود خارج می‌کند که انسان‌های غمگین را خوشحال می‌کند. هرتسوک روی هیچ بخشی زیاده‌روی نکرده و اجازه می‌دهد مخاطب خودش رویکردهای نگران‌کننده را کشف کند.

«عاشقانه خانوادگی» به آرامی بین داستان‌ها می‌چرخد، اما یوئچی و ماهیرو جزو تم اصلی فیلم هستند. اگرچه فیلم پس از نیم ساعت اول هیجان خاصی را دنبال نمی‌کند، اما پیچیدگی که بیننده انتظارش را می‌کشد کم‌کم پدیدار می‌شود. زمانی که یوئچی متوجه وابستگی ماهیرو به خودش می‌شود، از مادر ماهیرو می‌پرسد: “این قضیه داره زیادی کش پیدا می‌کنه، این‌طور نیست؟”
خب بله، این ایده دربارهٔ استخدام کسی که خود را به‌جای پدر یک دختر خردسال معرفی کند، جای بحث دارد. و در حالی که این اتفاق به آرامی رخ داد، می‌توان حدس زد که از یک جایی به بعد یوئچی خودش را هم فریب می‌دهد.
حدود 90 سال پیش، کول پورتر در شعر آهنگ «عشق برای فروش» که تصنیفی دربارهٔ احساسات گوناگون و روابط فیزیکی بود نوشت: “چه کسی آماده است تا هزینهٔ سفر به بهشت را پرداخت کند”.

«عاشقانه خانوادگی» یک فیلم غیرمعمول اما جذاب در ژانر دلپذیر غیرمستند ورنر هرتسوک در یک دههٔ اخیر است که این ایده را بیان می‌کند که عدهٔ زیادی از مردم آماده‌اند تا این هزینه را بپردازند، اما احتمالا چیزی که در این معامله نصیب‌شان می‌شود، معنی مجزایی از بهشت خواهد داشت.
این مقاله برگرفته از نوشتهٔ استیو پاند در سایت thewrap.com است.

نظر سایر منتقدان دربارهٔ این فیلم چیست؟

تاد مک‌کارتی ؛ هالیوودریپورتر

«عاشقانه خانوادگی» یک فیلم پایین‌رتبه، اما بسیار سرگرم‌کننده و در عین حال مهرانگیز در میان آثار هرتسوک به‌حساب می‌آید. این فیلم تقاضایی سربسته با خود به همراه دارد؛ خود را روانکاوی و تحلیل کنید.

روری اُکونر ؛ فیلم استیج

این فیلم مثل این می‌ماند که هرتسوک فیلمی داستانی را برپایهٔ یک فیلم مستند که وجود خارجی ندارد ساخته است که کاملا با سبک و سیاق کارهای او هماهنگ است.

پیتر دبروگ ؛ ورایتی

«LLC» که در عنوان فیلم وجود دارد (Limited liability company؛ شرکت با مسئولیت‌های محدود)، سرنخی است دربارهٔ اینکه این فیلم کاملا قرار نیست روح همدلی را به تصویر بکشد. هرچند شوخ‌طبعی هرتسوک به اندازهٔ کافی ملایم و مهربان است. در مقابل، «عاشقانه خانوادگی» بازگویی جدیدی از یکی از خاص‌ترین امیال انسانی برای برگرداندن روابطی است که کنترلی روی آنها در زندگی‌ نداریم.

اریک کوهن ؛ ایندی‌وایر

هرچند طرح عجیب و غریب داستان زیاد برای ما آشنا نیست، «عاشقانه خانوادگی» یک همگرایی جذاب از فیلم‌ساز و موضوع فیلم به‌وجود آورده که موقعیت استثنائی برای هرتسوک است تا به مشاهداتش دربارهٔ این موضوع بپردازد.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان