اخبار مجلس/

دستور لاریجانی درباره پارتی مختلط سفارت انگلیس/سوال از شریعتمداری اعلام وصول شد

جلسه علنی مجلس دقایقی پیش آغاز شد و گزارش کمیسیون امنیت ملی در مورد عملکرد ایالات متحده آمریکا در حوزه حقوق بشر در سال 97 در دستور کار قرار گرفت.

گزارش کمیسیون امنیت درباره «حقوق‌بشر» در آمریکا

جلسه علنی روز دوشنبه مجلس شورای اسلامی دقایقی پیش به ریاست علی لاریجانی و با حضور اکثریت نمایندگان آغاز شد.

دستور کار صحن علنی مجلس به شرح زیر است:

1- گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد لایحه یک فوریتی موافقت نامه موقت منطقه آزاد تجاری بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا و کشور‌های عضو.

2- گزارش کمیسیون امنیت ملی در مورد عملکرد ایالات متحده آمریکا در حوزه حقوق بشر در سال 1397.

3- گزارش کمیسیون اقتصاد در مورد لایحه موافقت نامه همکاری و کمک متقابل اداری در موضوعات گمرکی بین ایران و ویتنام.

4- گزارش کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی در مورد عملکرد دولت در اجرای ماده 22 قانون برنامه ششم توسعه درباره بهبود وضعیت ایران در شاخص‌های محیط کسب و کار.

5- گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم.

منطقه آزاد تجاری بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا تشکیل می‌شود

نمایندگان مجلس با تشکیل منطقه آزاد تجاری بین جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا و کشور‌های عضو موافقت کردند.

به گزارش خبرنگار مهر در جلسه علنی روز دوشنبه مجلس شورای اسلامی بررسی جزئیات لایحه موافقتنامه موقت تشکیل منطقه آزاد تجاری بین جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا و کشور‌های عضو در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت.

نمایندگان با تصویب ماده واحده این لایحه به دولت اجازه دادند در راستای موافقتنامه موقت تشکیل منطقه آزاد تجاری بین جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا و کشور‌های عضو مبادله اسناد را انجام دهد.

طبق تبصره یک این ماده واحده مقرر شد رعایت اصل 77 قانون اساسی در مورد هر گونه اصلاح موافقتنامه الزامی باشد. همچنین در تبصره دو رعایت اصل 139 قانون اساسی در مورد هر گونه ارجاع به داوری و صلح دعوا موضوع فصل 8 موافقت نامه الزامی شد.

در تبصره سه این لایحه نیز وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف شد گزارش سالانه عملکرد این موافقت نامه را با هدف توسعه بازار‌های صادراتی و جلوگیری از زیان به تولید کنندگان داخلی به کمیسیون‌های اقتصادی، صنایع و معادن و کشاورزی و محیط زیست مجلس ارائه نماید.

نمایندگان با تصویب تبصره 4 این واحده واحده مقرر کردند در اجرای مفاد این موافقتنامه و نیز فهرست کالایی پیوست موافقت نامه مذکور، رعایت کلیه اسناد و قوانین بالادستی از جمله بند‌های دوم 2، 6، 7، 11، 15، 18 سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و مواد 31 و 46 قانون برنامه 5 ساله ششم توسعه و مواد 8، 21 و 43 قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور و ماده 60 قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه الزامی است.

در تبصره 5 نیز مقرر شد اجازه ادامه اعطای نرخ‌های تعرفه ترجیحی موضوع این موافقت نامه و نیز فهرست کالایی موافقت نامه مذکور پس از گذشت 5 سال منوط به ارائه گزارش از طرف وزارت صنعت و اخذ مجوز از طرف مجلس شورای اسلامی باشد.

اسامی غائبین آغاز جلسه علنی امروز مجلس

اسامی غائبین آغاز جلسه علنی امروز مجلس از سوی هیأت رئیسه اعلام شد که بر این اساس 10 نفر از نمایندگان در آغاز نشست امروز غایب بودند.

به گزارش فارس، اسامی غائبین آغاز جلسه علنی امروز مجلس (دوشنبه 20 خرداد 98) از سوی هیأت رئیسه اعلام شد که این اسامی عبارتند از:

1- سلام امینی نماینده مردم ایلام

2- محمدرضا پورابراهیمی نماینده مردم کرمان

3- ناهید تا‌ج‌الدینی نماینده مردم اصفهان

4- ابوالفضل حسن‌بیگی نماینده مردم دامغان

5- محمدصادق حسنی نماینده مردم رشت

6- سیدحسن حسینی‌شاهرودی نماینده مردم شاهرود

7- محمد دامادی نماینده مردم ساری

8- قره‌جه طیار نماینده مردم گنبدکاوس

9- حمدالله کریمی نماینده مردم بیجار

10- حسن لطفی نماینده مردم رزن

کمیسیون امنیت ملی برگزاری پارتی مختلط درسفارت انگلیس راپیگیری کند

رئیس مجلس شورای اسلامی به کمیسیون امنیت ملی مأموریت داد برگزاری پارتی مختلط در سفارت انگلیس را مورد رسیدگی قرار دهد.

به گزارش مهر، در جلسه علنی روز دوشنبه مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی لایحه موافقتنامه همکاری بین گمرک ایران و ویتنام، علیرضا سلیمی که در مخالفت با کلیات این لایحه صحبت می‌کرد، با اشاره به برگزاری پارتی مختلط در سفارت انگلیس گفت: در کشور ما سفارتخانه‌ای پارتی مختلط برگزار می‌کند و هنرمندنما‌ها شرکت می‌کنند و در ماه مبارک رمضان مشروب سرو می‌شود؛ جای تعجب دارد.

وی با بیان اینکه دولت انگلیس از هر ابزاری برای برخی مسائل استفاده می‌کند، گفت: این سفارتخانه یک روز مراسم افطاری می‌گیرد و روز دیگر پارتی مختلط برگزار می‌کند.

سلیمی از رئیس مجلس خواست به وزارت امور خارجه و وزارت ارشاد در این خصوص تذکر دهد تا جلوی هنجارشکنی‌ها گرفته شود.

در ادامه علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی از کمیسیون امنیت ملی خواست این موضوع را پیگیری کند.

لایحه همکاری گمرکی بین ایران و ویتنام تصویب شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی لایحه همکاری گمرکی بین گمرک ایران و جمهوری سوسیالیستی ویتنام را به تصویب رساندند.

به گزارش خبرنگار مهر، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز با 166 رای موافق، 6 رای مخالف و سه رای ممتنع از مجموع 223 نماینده حاضر در جلسه لایحه موافقت نامه همکاری و کمک متقابل اداری در موضوعات گمرکی بین گمرک جمهوری اسلامی ایران و اداره گمرک جمهوری سوسیالیستی ویتنام را به تصویب رساندند.

بر اساس ماده واحده این لایحه، موافقت نامه همکاری و کمک متقابل اداری در موضوعات گمرکی بین گمرک جمهوری اسلامی ایران و اداره گمرک جمهوری سوسیالیستی ویتنام مشتمل بر یک مقدمه و 21 ماده به شرح پیوست تصویب و اجازه مبادله اسناد آن داده می‌شود.

همچنین مطابق با تبصره آن در اجرای مواد 14، 16 و 21 این موافقت نامه رعایت اصول 77، 125 و 139 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران الزامی است.

سوال از شریعتمداری اعلام وصول شد

سوال نماینده مردم خدابنده از شریعتمداری درباره علت انتصاب مدیرعامل جدید صندوق بازنشستگی اعلام وصول شد.

به گزارش مهر، علیرضا رحیمی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز موارد اعلام وصولی را قرائت کرد که به شرح زیر است:

1- لایحه معاهده معاضدت حقوقی متقابل در امور مدنی بین ایران و جمهوری فدرال برزیل.

2- سوال ملی احمد بیگدلی نماینده مردم خدابنده از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره دلیل انتصاب مدیرعامل جدید صندوق بازنشستگی.

3- سوال ملی احد آزادی خواه نماینده مردم ملایر از وزیر آموزش و پرورش درباره خصوصی سازی غیرکارشناسی آموزش و پرورش و تنزل جایگاه فرهنگیان.

4- سوال ملی، ولی داداشی نماینده مردم آستارا از وزیر آموزش و پرورش درباره علت عدم اجرای صحیح تبصره 10 ماده 17 قانون تعیین تکلیف معلمان.

5- سوال ملی علی بختیار نماینده مردم گلپایگان از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره عدم ممانعت از سوءاستفاده از علت عدم جلوگیری از برگزاری آزمون شرکت تترا.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان