به گزارش ایسنا بر اساس خبر رسیده، مراسم نودودومین سالگرد تولد توران میرهادی به همت شورای کتاب کودک و موسسه پژوهشی کودکان دنیا با همکاری کتابخانه ملی ایران در تالار قلم این کتابخانه برگزار شد.
در ابتدای این مراسم، نوشآفرین انصاری - دبیر شورای کتاب کودک - ضمن خوشآمدگویی به حاضران، اظهار امیدواری کرد نشستهایی از این دست تداوم داشته باشد.
او با بازخوانی تاریخی فعالیتها و افکار توران میرهادی، گفت: خانم میرهادی میراث گرانقدری را برای ما به جا گذاشتند و از اینرو ما با دو پرسش مواجه هستیم؛ نخست آنکه کجا ایستادهایم؟ و دیگر آنکه این میراث باارزش را به چه صورت منتقل میکنیم؟
دبیر شورای کتاب کودک با اشاره به پیام نوروزی خود در سال 98 اظهار کرد: ادبیات کودک ما در بحران است و باید در بستر خود یعنی مدرسه رشد کند و ما به این بستر به عنوان یک حق و یک مشکل ملی نیاز داریم و آن هم بحث کتابخانه است که قلب مدرسه شمرده میشود.
او همچنین با اشاره به بازنشر 14 جلد از آثار توران میرهادی، بیان کرد: استقبال جامعه از این آثار نشان میدهد که تجربهها و افکار ایشان زنده است.
سپس زهرا فرمانی - عضو شورا و عضو هیات مدیره موسسه پژوهشی کودکان دنیا - با اشاره به کار مشترک دو نهاد در برگزاری این مراسم، اظهار کرد: همه ما کار جمعی و مشترک را در شورا و از خانم میرهادی که شانس زیستن در کنارش را داشتیم، یاد گرفتیم.
در ادامه مراسم منیر همایونی - بنیانگذار کانون توسعه فرهنگی - به ابعاد شخصیتی توران میرهادی پرداخت و با توصیف توران میرهادی به عنوان «معلم ارزشها»، سلوک و مدارا، مسئولیتپذیری و وظیفهشناسی، پرهیز از تجمل و مصرفزدگی، پایبندی به اصول فکری خود، صلحمداری و مهرورزی را از خصایص ویژه توران میرهادی دانست.
شیوا دولت آبادی- روان شناس - نیز با طرح این پرسش که «برخی انسانها چگونه ماندگار میشوند، به بیان عوامل ماندگاری توران میرهادی پرداخت.
او تحسین و تمجید جامعه، الهامبخشی به دیگران، فرهمندی شخصیت و ایجاد خلاقیت دیگران را از ویژگیهای بارز توران میرهادی دانست که منجر به ماندگاری او شد و افزود: ما امروز با سرافرازی از زنی صحبت میکنیم که هنوز زنده است و در تاریخ ما و بعد از ما پایدار خواهد بود.
علیاصغر سید آبادی - نویسنده و پژوهشگر و ادبیات کودک و مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی - نیز با بیان اینکه چند سالی است که روی تجربههای ایرانی تامل میکند، اظهار کرد: برخی افراد مسئلهشان مسئله ایران بوده و قالب حاضر و آمادهای از بیرون نیاوردهاند. توران میرهادی از جمله این افراد است که تجربههایی چون شورای کتاب، مدرسه فرهاد و فرهنگنامه کودکان و نوجوانان را داشت.
او با بیان اهمیت کار داوطلبانه جمعی در افکار توران میرهادی، «استمرار» و «اصالت» را از دیگر ویژگیهای او دانست و گفت:مسئله کار داوطلبانه جمعی برای امروز ما که برخی صاحب نظران برای بیان ویژگی آن از تعابیری چون زوال همبستگی اجتماعی یا اتمیسم اجتماعی استفاده میکنند، یک نوع درمان است.
نیوشا خلفی - از دانشآموختگان مدرسه فرهاد - هم در سخنانی به این پرسش پاسخ داد که «چرا توران میرهادی منحصر به فرد بود؟». او جسارت برای انجام کار نو، درونی کردن آموختهها، صداقت در اعلام اشتباه، اصولمداری، نگاه ویژه به معلمان و توجه به رشد تعقل و استدلالورزی در کودکان را از جمله دلایل این منحصر به فرد بودن دانست.
در پایان این مراسم ناصر یوسفی - مدیر موسسه پژوهشی کودکان دنیا - به نمایندگی از سوی برگزار کنندگان مراسم و پندار خمارلو - فرزند زندهیاد توران میرهادی - به نمایندگی از سوی خانواده، از دستاندرکاران و شرکت کنندگان در این مراسم، تقدیر و تشکر کرد. کیک تولد نود و دوسالگی توران میرهادی توسط سخنرانان بریده شد.