۲۰ فیلم برتر سال ۱۹۹۹

بهترین سال سینمای جهان چه سالی است؟ این سوال یکی از جنجال‌برانگیزین سوال‌ها در میان طرفداران سینما است، اما بدون شک می‌توان سال ۱۹۹۹ را ۱۲ ماه بی‌نظیر در تاریخ سینما دانست. در زیر لیستی از ۲۰ فیلم برتر این سال را آورده‌ایم.

بهترین سال سینمای جهان چه سالی است؟ این سوال یکی از جنجال‌برانگیزین سوال‌ها در میان طرفداران سینما است، اما بدون شک می‌توان سال 1999 را 12 ماه بی‌نظیر در تاریخ سینما دانست. در زیر لیستی از 20 فیلم برتر این سال را آورده‌ایم.

20- باشگاه مبارزه Fight Club

این اقتباس فوق‌العاده دیوید فینچر David Fincher از رمان چاک پالنیک Chuck Palahniuk، با بازی برد پیت Brad Pitt و ادوارد نورتون Edward Norton، در زمان اکران خود فروش خوبی نداشت، اما بعد‌تر به فیلمی نمادی و یکی از مهم‌ترین آثار فینچر، تبدیل شد.

19- مگنولیا Magnolia

پل توماس اندرسن Paul Thomas Anderson، پس از فیلم موفق خود «شب‌های عیاشی» Boogie Nights، به سراغ چالش بزرگ‌تر و بلند‌پروازانه‌تری رفت، «مگنولیا»، با حضور ستاره‌هایی از جمله جولیان مور Julianne Moore، فیلیپ سیمور هافمن Philip Seymour Hoffman، جان سی ریلی John C. Reily و تام کروز Tom Cruise، برنده جایزه خرس طلایی جشنواره بین‌المللی فیلم برلین شد.

18- ماتریکس The Matrix

لیلی و لانا واچوفسکی Lily, Lana Wachowski، با ساخت «ماتریکس» نسل جدیدی از افکت‌های تصویری را وارد سینما کردند، که باعث تولد یکی از موفق‌ترین مجموعه فیلم‌های کمپانی وارنر برادرز Warner Bros. شد.

17- جنگ ستارگان قسمت اول: تهدید شبح Star Wars: Episode 1- The Phantom Menace

بازگشت «جنگ ستارگان» بدون شک مهم‌ترین اتفاق سینمایی سال 1999 بود. جرج لوکاس George Lucas ساخت مجموعه سه‌گانه‌ای که بیش از 1 بیلیون دلار فروش داشت را در این سال آغاز کرد.

16- 10 چیز در مورد تو که ازشان متنفرم 10Things I Hate About You

فیلم‌های نوجوانانه زیادی در سال 1999 ساخته شد، اما هیچ‌کدام به شهرت «10 چیز در مورد تو که ازشان متنفرم»، نرسید. این برداشت مدرن از داستان «رام کردن زن سرکش» The Taming of the Shrew نوشته شکسپیر، باعث به شهرت رسیدن جولیا استایلز Julia Stiles و هیث لجر Heath Ledger شد. این فیلم جزو محبو‌ب‌ترین و موفق‌ترین فیلم‌های عاشقانه نوجوانانه است.

15- چشمان کاملا بسته Eyes Wide Shut

«چشمان کاملا بسته» را می‌توان روح فرهنگ عامه سال 1999 دانست، چرا که این فیلم، آخرین اثر استنلی کوبریک Stanley Kubrick قبل از فوتش بود. «چشمان کاملا بسته» همچنین به خاطر حضور تام کروز و نیکول کیدمن Nicole Kidman در کنار هم، زوج محبوب هالیوود در آن دوران، اثری مهم شناخته می‌شد. «چشمان کاملا بسته»، مانند بسیاری از آثار کوبریک، در زمان اکرانش باعث سردرگمی مخاطب شد، اما پس از آن به عنوان شاهکار حرفه‌ای او شناخته می‌شود.

14- محیط اداره Office Space

این ساخته مایک جاج Mike Judge، فروش خوبی در سال اکران خود نداشت، اما بازیگران محبوب آن، ران لیوینگستون Ron Livingston، جنیفر انیستون Jennifer Aniston، استیون روت Stephen Root و گری رول Gary Role و دیالوگ معروف آن “فکر می‌کنم منگنه‌ام دست شما باشد” سال‌ها پس از آن نیز به دل کارمندان ناراضی در همه جای دنیا، می‌نشیند.

13- ساوت پارک: گنده‌تر، درازتر و کوتاه‌نشده South Park: Bigger, Longer & Uncut

در همان سالی که کمپانی پیکسار Pixar، با ساخت «داستان اسباب‌بازی 2» Toy Story 2، در حال گسترش نام خود بود، پارامونت Paramount با اکران انیمیشن تری پارکر Trey Parker و مت استون Matt Stone سروصدایی به پا کرد. با این‌که «ساوت پارک» از نظر سیاسی و مذهبی داستانی بحث‌برانگیز داشت، اما بیش از 80 میلیون دلار در سرتاسر جهان فروش داشت و نامزد جایزه اسکار بهترین موسیقی فیلم نیز شد.

12- پسرها گریه نمی‌کنند Boys Don’t Cry

هیلاری سوانک Hilary Swank یکی از بهترین بازی‌های سال 1999 را در فیلم «پسرها گریه نمی‌کنند» به نمایش گذاشت و برای این بازی برنده اولین جایزه اسکار خود شد. این ساخته کیمبرلی پیرس Kimberly Peirce، با بودجه 2 میلیون دلاری و فروشی بیش از 20 میلیون دلار در دنیا، موفقیت زیادی برای کمپانی فاکس سرچ‌لایت Fox Searchlight به همراه داشت.

11- انتخابات Election

الکساندر پین Alexander Payne برای فیلم‌نامه این فیلم کمدی تلخ، نامزد جایزه اسکار بهترین فیلم‌نامه اقتباسی شد. «انتخابات» یکی از فیلم‌های محبوب منتقدان در سال 1999 بود. شخصیت ترسی فلیک Tracy Flick با بازی ریس ویترسپون Reese Witherspoon، یکی از جالب‌ترین شخصیت‌های آن سال نیز بود.

10- پروژه جادوگر بلر The Blair Witch Project

«پروژه جادوگر بلر» یکی از هیجان‌انگیزترین اتفاقات سال 1999 بود، که با وجود بودجه 60 هزار دلاری خود توانست به فروشی بیش از 248 میلیون دلار برسد و به یکی از پرمنفعت‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما تبدیل شود. این فیلم ترسناک به دلیل اکران آن در ماه ژانویه در جشنواره فیلم ساندنس Sundance و اکران عمومی آن در ماه جولای، به مدت تقریبا یک‌سال مقتدرانه سینمای جهان را در دست داشت.

9- حس ششم The Sixth Sense

یکی دیگر از فیلم‌های ترسناک 1999، «حس ششم» بود. داستان ماورایی بروس ویلیس Bruce Willis و هالی جوئل آزمنت Haley Joel Osment که باعث شناخته شدن ام. نایت شیامالان M. Night Shyamalan شد، یکی از غافل‌گیرکننده‌ترین پایان‌های فیلم را نیز دارد. این فیلم یکی از معدود فیلم‌های ژانر ترسناک است که نامزد جایزه اسکار بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و 4 اسکار دیگر شد.

8- خودکشی باکره‌ها The Virgin Suicides

درست است که کمپانی پارامونت کلاسیکس Paramount Classics فیلم «خودکشی باکره‌ها» را در سال 2000 در سینماها اکران کرد، اما این ساخته سوفیا کوپولا Sofia Coppola در سال 1999 برای اولین‌بار در فستیوال فیلم دو هفته کارگردانان در کن اکران شد. این فیلم با بازی کیرستن دانست Kirsten Dunst و جاش هارتنت Josh Hartnett، کوپولا را به یکی از جالب‌ترین کارگردانان جدید در عرصه سینمای بین‌الملل تبدیل کرد.

7- غول آهنین The Iron Giant

برد برد Brad Bird انیمیشن کلاسیک «غول آهنین» را در سال 1999 ساخت و با این‌که علی‌رغم بودجه 70 میلیونی آن، تنها 31 میلیون دلار فروش داشت، اما منتقدان بسیار از داستان پسری تنها و دوست رباتش استقبال کردند و این فیلم باعث شد برد به عنوان یکی از بهترین کارگردانان جدید در هالیوود شناخته شود.

6- پای آمریکایی American Pie

«پای آمریکایی» با فروشی بیش از 235 میلیون دلار یکی از موفق‌ترین فیلم‌های کمدی رده R (مناسب برای افراد بزرگسال) در دهه 90 بود. دلیل موفقیت این فیلم، بازیگران خوب و شوخی‌های جالب آن بود. پس از موفقیت این فیلم کمپانی یونیورسال پیکچرز Universal Pictures، داستان آن را در فیلم‌های بعدی ادامه داد.

5- همه‌چیز درباره مادرم All About My Mother

یکی از موفق‌ترین فیلم‌های خارجی آن سال، بدون شک این ساخته پدرو آلمودوار Pedro Almodovar بود. «همه‌چیز درباره مادرم» در جشنواره کن اکران شد و برنده جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی زبان در سال 2000 شد.

4- جان مالکوویچ بودن Being John Malkovich

یکی از بهترین فیلم‌های سال 1999، «جان مالکوویچ بودن»، باعث مطرح شدن نام اسپایک جونز Spike Jonze به عنوان یکی از بااستعدادترین کارگردانان جدید آمریکایی شد. این فیلم کمدی دو برابر بودجه 13 میلیونی خود فروش داشت و سه نامزدی اسکار، بهترین کارگردانی، بهترین فیلم‌نامه و بهترین بازیگر مکمل زن برای کاترین کینر Catherine Keener، را به همراه داشت.

3- ناتینگ هیل Nothing Hill

هیچ فیلم رمانتیک سال 1999 نمی‌تواند جای «ناتینگ هیل» را بگیرد. این فیلم با بودجه 42 میلیون دلاری، با حضور زوج رویایی جولیا رابرتس Julia Roberts و هیو گرنت Hugh Grant، فروشی بیش از 364 میلیون دلار در دنیا داشت.

2- آقای ریپلی بااستعداد The Talented Mr Ripley

یکی از موفق‌ترین فیلم‌های آن سال، فیلم روان‌شناسی هیجان‌انگیز «آقای ریپلی بااستعداد» ساخته آنتونی مینگلا Anthony Minghella بود. در این فیلم جود لاو Jude Law، مت دیمون Matt Damon، گوئینت پالترو Gwyneth Paltrow، کیت بلانشت Cate Blanchett و فیلیپ سیمور هافمن، حضور داشتند.

1- زیبایی آمریکایی American Beauty

ساخته سم مندز Sam Mendes یکی از پرسروصداترین فیلم‌های سال 1999 بود که برنده جایزه اسکار بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر مرد برای کوین اسپیسی Kevin Spacey شد. این فیلم با فروش جهانی 356 میلیون دلاری خود یکی از پرسودترین ساخته‌های آن سال بود.
این مطلب از نوشته زک شارف Zack Sharf در سایت ایندی‌وایر Indiewire گرفته شده است.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان