هفته‌ فرهنگی ترکمنستان در ایران؛ فرصتی برای توسعه مسائل فرهنگی و سایر روابط است

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با تاکید بر این موضوع که ما مشترکات فرهنگی بسیار زیادی را با ملت ترکمنستان داریم، گفت‌: امیدواریم که در روزها و سال‌های آینده روابط فرهنگی بین ایران و ترکمنستان گسترش بیشتری پیدا کند، چرا که گسترش روابط فرهنگی دو کشور باعث می‌شود که در روابط اقتصادی و سایر مسائل نیز استحکام و تداوم بیشتری پیدا کند.

هفته‌ فرهنگی ترکمنستان در ایران؛ فرصتی برای توسعه مسائل فرهنگی و سایر روابط است

به گزارش ایسنا، ابوذر ابراهیمی ترکمان صبح امروز (یکشنبه) 26 خرداد ماه در آغاز مراسم هفته "فرهنگی ترکمنستان در ایران" با خیر مقدم و تقدیر و تشکر از وزیر فرهنگ ترکمنستان و رؤسای جمهور ایران و ترکمنستان، اظهار کرد: کشور ترکمنستان از لحظه استقلال تاکنون رابطه خوبی با جمهوری اسلامی ایران داشته است و جمهوری اسلامی ایران هم جزو دو کشور اولی بود که استقلال ترکمنستان را به رسمیت شناخت و از بدو این استقلال روابط این دو کشور همواره بر اساس دوستی و علاقمندی بوده است.

وی ادامه داد: به دلیل وجود مرز طولانی و مشترکی که با این کشور داریم، روابط فرهنگی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است چرا که مشترکات فرهنگی ما بسیار است. ما دو ملت هستیم در یک بدن و امیدواریم که در سال‌ها و روزهای آینده روابط فرهنگی بین ایران و ترکمنستان رو به گسترش هر چه بیشتری پیدا کند. جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان در جهان اسلام جزو کشورهای بسیار تأثیرگذار هستند و 6 کتابی که در جهان اسلام وجود دارد و بسیار ارزشمند است پنج نفر از نویسندگان این کتاب‌ها در خاک ایران و ترکمنستان است و روابط فرهنگی می‌تواند فرصتی باشد برای توسعه همکاری‌ها در سایر مسائل.

در ادامه‌، آتاگل شاه مرادف- وزیر فرهنگ جمهوری ترکمنستان با بیان این که خوشبختانه از قدیم تا به حال رابطه دوستی بسیار خوبی بین ایران و ترکمنستان وجود داشته است و روابط دوستی ما هر سال رو به افزایش است، در این باره توضیح داد: فرهنگ ملی، رسوم و سنت‌های ملی ایران و ترکمنستان در هزار ساله گذشته همواره مورد تحکیم بوده است. صنایع دستی و هنرهای ایران و ترکمنستان همواره جایگاه خود را در بین مردم این دو کشور حفظ کرده است.

وی خاطرنشان کرد: افزایش هر چه بیشتر دولت ترکمنستان و جمهوری اسلامی ایران می‌تواند حسن همجواری را افزایش داده و حضور هنرمندان در عرصه فرهنگ در پرتو توسعه روابط بین این دو کشور همواره مثمرثمر است. در سال 2018 مراسم روزهای جمهوری اسلامی در ترکمنستان به خوبی برگزار شد و همچنین در ماه آپریل امسال نیز مراسم کنسرت و جشن در مرز مشترک ایران و ترکمنستان به خوبی برگزار شد و هدف از برگزاری این مراسم توسعه تکامل و آشنایی با سنت‌های قدیمی و مشترک این دو کشور و ارائه آن به جهان بوده است.

وزیر فرهنگ جمهوری ترکمنستان در بخش دیگری از صحبت‌های خود، اضافه کرد: امروز با مدرن شدن کشورها روابط دوستی ایران و ترکمنستان نیز به صورت مدرن به کار خود ادامه می‌دهد و همین روابط فرهنگی می‌تواند زمینه‌های مشترک در سایر عرصه‌ها را فراهم کند. تحکیم روابط ایران و ترکمنستان نشان دهنده این است که این دو کشور با یکدیگر مشترکات فرهنگی بسیار زیادی دارند. در طی این سه روز نمایشگاهی در محل خانه هنرمندان ایران، مراسم رونمایی کتاب‌های رئیس جمهور ترکمنستان در کتابخانه ملی و دیدار وزیر با مشاور رئیس جمهور، کارگاه‌های هنری، نشست با هنرمندان ایرانی، اجرای موسیقی در خانه هنرمندان، میزگردی با موضوع "جاده ابریشم" با هنرمندان و تاریخ دانان ایرانی، نمایش فیلم‌های ترکمنی و بازدید از برج میلاد جزو برنامه‌های است که در روزهای فرهنگی ترکمنستان در جمهوری اسلامی ایران داریم.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان