رژیم کتوژنیک و لاغری ؛ افسانه یا واقعیت؟

شما هم در مورد تاثیر شگفت‌انگیز رژیم کتو بر لاغری داستان‌های زیادی شنیده‌اید اما در چند ماهی که سراغ رژیم کتوژنیک رفته‌اید وزن زیادی را کم نکرده‌اید؟ چیزهایی که در مورد رژیم کتوژنیک و لاغری شنیده بودید بی‌اساس نیستند

رژیم کتوژنیک و لاغری ؛ افسانه یا واقعیت؟

شما هم در مورد تاثیر شگفت‌انگیز رژیم کتو بر لاغری داستان‌های زیادی شنیده‌اید اما در چند ماهی که سراغ رژیم کتوژنیک رفته‌اید وزن زیادی را کم نکرده‌اید؟ چیزهایی که در مورد رژیم کتوژنیک و لاغری شنیده بودید بی‌اساس نیستند. رژیم کتوژنیک زندگی خیلی‌ها را زیر و رو کرده و ممکن است به دلایلی که در ادامه مطلب آورده‌ایم تاثیری بر چربی‌های انبار شده در بدن شما نگذاشته باشد.

حواستان به کالری خوراکی‌ها نیست؟

در رژیم کتو شما کمتر کربوهیدرات می‌خورید و بیشتر سراغ چربی‌ها می‌روید. پس طبیعی است که بشقاب غذای شما نسبت به قبل کالری بیشتری داشته باشد. در هر گرم چربی حدود 9 کالری وجود دارد، درحالیکه هر گرم کربوهیدرات تقریبا 4 کالری دارد. پس اگر در این رژیم حواستان به میزان کالری دریافتی نباشد، طبیعی است که وزن کم نکنید.

بهترین راه برای کاهش وزن در رژیم کتوژنیک، توجه به میزان کالری روزانه است. در این رژیم شاید مهم نباشد که در وعده نهار چند کالری بیشتر از قبل دریافت می‌کنید، اما بدون تردید میزان کالری دریافتی در 24 ساعت شبانه‌روز، همچنان اهمیت دارد و اگر مراقبش نباشید همه آنچه که در مورد رژیم کتوژنیک و لاغری شنیده‌اید به یک رویا شبیه می‌شود.

از آنجا که غذاهایی که در رژیم کتوژنیک مصرف می‌شوند سیر کننده هستند، بعید است که در زمان پیروی از این رژیم بیش از اندازه پرخوری کنید. با این وجود اگر بعد از یک ماه اثری از کاهش وزن مشاهده نکردید، یکبار میزان غذاهایی که هر روز به بدنتان می‌رسانید را مرور و بررسی کنید. آیا شما براساس این اصول رژیم گرفته‌اید؟

تقلب می‌کنید؟

شما سبک زندگی‌تان را تغییر داده‌اید و خیلی از راز و رمز‌های رژیم کتوژنتیک را رعایت کرده‌اید اما هنوز به یک کتو واقعی تبدیل نشده‌اید. اگر هنوز گاه‌گداری (حتی یکی دو بار در هفته) کربوهیدرات می‌خورید و تنها دلتان به کم کردن مقدار آن خوش است، باید بدانید که به نتیجه دلخواهتان نمی‌رسید.

وقتی در رژیم کتوژنیک با کربوهیدرات‌ها خداحافظی می‌کنید و سراغ چربی می‌روید، چربی‌ها در کبد شما به «کِتون‌» تبدیل می‌شوند. ساخته شدن کتون در کبد و ایجاد حالت متابولیکی به نام کِتوز، توانایی بدن برای چربی سوزی و تأمین انرژی را به شکل عجیبی بالا می‌برد. همه این عوامل دست به دست هم می‌دهند تا فرایند کاهش وزن آغاز شود و در عین حال سطح قند خون هم پایین بیاید.

اگر هنوز رژیم کتوژنیک را درست نشناخته‌اید، این مطلب را بخوانید تا از اصولی که باید در این سبک زندگی رعایت کنید باخبر شوید.

استرس دارید؟

وقتی هر روز خودتان را وزن می‌کنید و مدام نگران بی‌اثر بودن این رژیم بر کاهش وزن هستید، سطح هورمون کورتیزول در بدنتان بالا می‌رود. استرس می‌تواند شما را بی‌خواب و بی‌قرار کند یا اینکه به‌طور مستقیم بر اشتهایتان تاثیر بگذارد و شما را از همیشه پرخورتر کند.
کورتیزول، همان هورمونی است که بدنتان را به وضعیت تعقیب و گریز وارد می‌کند و چربی‌سوزی را از اولویت‌های بدن شما خارج می‌کند.

بیش از اندازه شیرینی کتویی می‌خورید؟

درست است که امکان خوردن کیک‌های کربوهیدراتی که با آرد گندم درست می‌شوند را ندارید اما می‌توانید برای خودتان براونی کتویی درست کنید یا شکلات‌های خوش‌طعمی را آماده کنید که با رژیم‌تان سازگار هستند.

البته صادر شدن مجور خوردن این شیرینی‌ها، اما و اگرهایی هم دارد. این شیرینی‌ها با سبک جدید زندگی شما سازگار هستند اما نمی‌توانید انکار کنید که کالری زیادی هم دارند. مصرف یک تکه کیک کتویی شما را چاق نخواهد کرد اما اگر مدام سراغ این شیرینی‌ها و دسرها بروید، بعید است که وزن مورد نظرتان را کم کنید.

نکته دیگری که ممکن است شنیده‌ها در مورد رژیم کتوژنیک و لاغری را به حرف‌هایی بی‌اساس شبیه کند، استفاده از شیرین‌کننده‌هایی است که جایگزین شکر می‌شوند. این مواد غذایی اغلب سرشار از الکل قند هستند و بر سطح کتون‌ها تأثیر گذاشته و شما را از هدفتان دور می‌کنند.

رژیم کتوژنیک و لاغری

حواستان به فراورده‌های لبنی و سبزیجات نیست؟

شما در کتو هم مجاز به مصرف لبنیات هستید اما نه همه انواع آن. بسیاری از ماست‌ها مقدار قابل توجهی کربوهیدرات دارند و با مصرفشان تعادل را در رژیم غذایی‌تان برهم می‌زنند.

البته فراورده‌هایی مثل ماست تنها خوراکی‌هایی نیستند که ممکن است کربوهیدرات‌ها را در خود پنهان کرده باشند. بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات و حتی حبوبات و غلات هم میزان زیادی کربوهیدرات دارند. به همین دلیل هرگز نباید خارج از رژیم تعیین شده توسط متخصص، ماده غذایی را به سفره‌تان وارد کنید.

رژیم کتوژنیک و لاغری را از هم جدا نمی‌بینید؟

کتو فقط یک رژیم نیست. یک سبک زندگی است؛ چیزی که اگر عاشقش نشوید نمی‌توانید آن را به زندگی‌تان بچسبانید. اگر چند هفته و به سختی رژیم کتوژنیک می‌گیرید و بعد از کلافه شدن دوباره رهایش می‌کنید، نمی‌توانید انتظار کاهش وزن داشته باشید.

هر بار که کتو را رها می‌کنید و دوباره سراغش می‌روید، بدن شما به زمان زیادی برای شروع کردن کتوسازی نیاز خواهد داشت و در جریان این نوسان‌ها، لاغر شدن آخرین چیزی است که می‌توانید انتظارش را داشته باشید. پس تصور نکنید که رژیم کتوژنیک و لاغری دو یار جدا نشدنی هستند. اگر به قوانین این رژیم پایبند نباشید و مدام زیر قرارتان بزنید، هرگز به نتیجه مورد انتظارتان نخواهید رسید.

مدام غذای آماده می‌خورید؟

وقتی برای خوردن غذا و صبحانه آماده به رستوران می‌روید، باید مدام در مورد ترکیب‌های به کار رفته در غذاها سوال بپرسید و حواستان به مواد به کار رفته در سس‌ها و چاشنی‌ها هم باشد. اما واقعیت این است که سوالهای شما همیشه به گرفتن تصمیم درست کمک نخواهند کرد. 

بعید نیست که در ترکیب غذاهای به‌ظاهر مناسبی که انتخاب می‌کنید، مواد ممنوعه برای کتوها هم به کار رفته باشد. پس تا آنجا که می‌توانید خودتان آشپزی کنید.

در بدنتان چیزی می‌گذرد که نمی‌دانید؟

رژیم غذایی سالم یا لاغر کننده، تنها چیزی نیست که برای کاهش وزن به آن نیاز دارید. بیماری‌های مزمن اما پنهانی که از وجودشان بی‌خیر هستید، نوسان هورمون‌های شما یا بیش از اندازه درگیر بودنتان با استرس، می‌توانند با وجود پیروی از کتو شما را چاق کنند.

گذشته از این، گاهی داروهایی که برای کنترل یک بیماری خاص مصرف می‌کنید، به دلایل اصلی چاقی‌تان تبدیل می‌شوند. پس قبل امید بستن رژیم کتوژنیک و لاغری ناشی از آن، موضوع را با پزشکتان درمیان بگذارید. اگر موضوع به کتو برنمی‌گردد و رژیم لاغری هیچ وقت شما را لاغر نمی‌کند، این مطلب را بخوانید.
 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان