دونالد ترامپ به‌طور رسمی کمپین انتخاباتی خود را آغاز کرد

نطق ۷۶ دقیقه‌ای مرد مونارنجی

دنیای اقتصاد : دونالد ترامپ با حضور در میان جمعی از هواداران خود در فلوریدا، به‌طور رسمی کمپین انتخاباتی خود را آغاز کرد و به این ترتیب وارد عرصه رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰ آمریکا شد

«مگی هبرمان»، «آنی کارنی» و «کایکل‌دی. شی‌یر» در گزارش 18 ژوئن برای نیویورک‌تایمز نوشتند که از چهار سال پیش که ترامپ از زیرزمین برج خود در منهتن برای اولین بار حضور خود را در رقابت‌های انتخاباتی 2016 آغاز کرد همواره دموکرات‌ها را مورد سخره قرار داده و به آنها تاخته است و آنها را «رهبران عصبانی اوباش چپگرا» نامیده است. درحقیقت کلید خوردن حضور رسمی ترامپ در رقابت‌های 2020 از دو جبهه شروع شد: متهم‌کردن دموکرات‌ها به «تخریب کشور» و حمله به «رسانه‌های خبری جعلی». ترامپ در جمع هوادارانش در اورلاندو  ایالت فلوریدا، گفت رقبا و مخالفان او درحزب دموکرات «همان‌طور که می‌دانیم قصد دارند کشور را نابود کنند» و «این اتفاق نخواهد افتاد». او انتخابات 2020 را «نقطه عطفی در اقدامات کسانی دانست که می‌کوشند دموکراسی بزرگ ما را تضعیف کنند، شما را تضعیف کنند.»

به نوشته «هبرمان- کارنی- شی‌یر» سخنرانی ترامپ چند محور داشت. او ابتدا دو شعار «دوباره آمریکا را عالی کنیم» و «آمریکا را عالی نگه داریم» را برای کمپین خود پیشنهاد کرد که از میان این دو، هواداران از شعار دوم بیشتر استقبال کردند. رئیس‌جمهور آمریکا سخنانش را در چند محور مطرح کرد. او اگرچه دور اول ریاست‌جمهوری خود را (رشد اقتصادی بیشتر و مالیات کمتر) ستود اما هیچ سیاست یا برنامه‌ای را برای دور دوم خود مطرح نکرد. ترامپ گفت: «کشور ما درحال رونق و رشد و پیشرفت است و حقیقتا درحال صعود به قله‌های جدید است. اقتصاد ما مایه حسرت همه دنیاست، احتمالا بهترین وضعیت اقتصادی در تاریخ کشور را داریم و تا وقتی که این گروه را بر سرکار نگه دارید ما راهی فوق‌العاده را پیش‌رو خواهیم داشت. آینده ما هیچ وقت روشن‌تر و بهتر از امروز نبوده است.» فلوریدا از ایالت‌های کلیدی در انتخابات آمریکا است که «موبور ساکن کاخ سفید» در سال 2016 به فاصله کم در آن برنده شد.

نکته قابل ذکر این است که مایک پنس، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا، قبل از پرزیدنت ترامپ سخنرانی کرد. پنس گفت که در دو سال و نیم گذشته تمامی وعده‌های پرزیدنت ترامپ عملی شده است. معاون رئیس‌جمهوری آمریکا در بخش دیگری از سخنانش گفت که برای حفظ عظمت آمریکا،‌ باید پرزیدنت ترامپ را برای مدت «چهار سال دیگر انتخاب کنیم؛ چهار سال دیگر یعنی اشتغال‌زایی بیشتر، قضات بیشتر و حمایت بیشتر از نیروهای نظامی.» وی افزود که پرزیدنت ترامپ به آزادی باور دارد؛ ولی نامزدهای آن حزب دیگر (یعنی دموکرات‌ها) خواهان آزادی کمتر و مالیات بیشتر هستند. پنس در پایان سخنانش گفت که آزادی، و نه سوسیالیسم، برای ما بزرگی به ارمغان آورده است. گزارشگران نیویورک‌تایمز می‌نویسند یکی از مشخصات این سخنرانی این بود که ترامپ از ذکر نام «یک دو جین دموکرات» که می‌کوشند او را به چالش بکشند خودداری کرد. ترامپ در این سخنرانی همچنین در برابر وسوسه استفاده از نام مستعار برای دموکرات‌ها (مانند آن کاری که در دور اول با آنها کرد) خودداری ورزید. ترامپ سخنرانی روز سه‌شنبه خود را نقطه عطف و لحظه‌ای دراماتیک در تلاش خود برای دور دوم ریاست‌جمهوری نامید. او در برابر دریایی از مردمی سخنرانی می‌کرد که شعار «آمریکا را دوباره باشکوه می‌کنیم» را روی کلاه‌های قرمز نوشته بودند و بار دیگر به دروغ‌ها، اغراق‌ها و نفرت‌هایی تاخت که وجه بارز رقابت‌های دور اول او بودند. او اینها را از بدو ورود به کاخ سفید به‌طور روزانه در توییت‌ها و سخنرانی‌هایش بیان می‌کرد. او به حامیان خود این‌طور هشدار داد: «این تشکیلات (منظور دموکرات‌هاست) از هیچ کاری برای فرسودن شما طی 4 سال آینده فروگذار نخواهد کرد.» رئیس‌جمهور گفت: «آنها می‌کوشند کرامت و سرنوشت شما را از دست‌تان خارج کنند. اما هرگز به آنها چنین اجازه‌ای نخواهیم داد. مگر نه؟ آنها می‌کوشند تا آرای شما و میراث‌تان از آمریکای باشکوه را پاک کنند.» او سپس از تهدیدی دایر بر «اخراج انبوه» مهاجران غیرقانونی از هفته آینده خبر داد. او روز دوشنبه در توییتی نوشت: «جمع‌آوری میلیون‌ها شهروند غیرقانونی بیگانه که برخلاف مقررات وارد آمریکا شده‌اند» را شروع خواهد کرد. اداره امور مهاجرت و گمرکی آمریکا (موسوم به آیس) معمولا پیشاپیش از عملیات خود برای جمع‌آوری مهاجران غیرقانونی خبر نمی‌دهد و مقام‌های این سازمان به رسانه‌های آمریکایی گفتند که نمی‌دانستند رئیس‌جمهور قصد افشای این طرح‌ها را دارد. پیش‌تر در ماه جاری، مارک مورگان مدیر «آیس» گفت که مقام‌ها مهاجرانی را هدف خواهند گرفت که دستور نهایی اخراج را دریافت کرده‌اند. یک مقام بلندپایه مکزیکی هم گفت شمار مهاجرانی که اکنون به مرز آمریکا می‌رسند از روزانه 4200 نفر به 2600 نفر کاهش یافته است. به نوشته نیویورک‌تایمز و برخی دیگر از منابع خبری مانند سی‌بی‌اس، نقطه ثقل سخنرانی ترامپ دو چیز بود: «اقتصاد» و «مهاجرت». رئیس‌جمهوری آمریکا در سخنرانی خود در فلوریدا، ضمن تاختن به تحقیقات مربوط به مداخله روسیه در انتخابات 2016 اشاره‌‌ای هم به اسرائیل و مبارزه با داعش کرد. «هبرمان- کارنی- شی‌یر» در ادامه با اشاره به سخنرانی 76 دقیقه‌ای ترامپ می‌نویسند او به کسانی که با مولر همکاری کرده بودند و آن «18 دموکرات عصبانی» حمله کرد. به نوشته این گزارشگران، ضلع سوم سخنرانی ترامپ (در کنار اقتصاد و مهاجرت) حمله به دموکرات‌ها در قضیه مربوط به ماجرای روس گیت بود.

با وجود آنکه نامزدی ترامپ از سوی حزب جمهوری‌خواه برای انتخابات پیش‌رو بسیار محتمل است، اما رقیب او از حزب دموکرات هنوز مشخص نشده و گروه بزرگی از سیاستمداران دموکرات در رقابت داخلی با یکدیگر هستند تا در نهایت نامزد نهایی انتخاب شود. معمولا حزب پیروز در انتخابات ریاست‌جمهوری، در دور دوم، نامزد دیگری به‌جز خود رئیس‌جمهور معرفی نمی‌کند. پیش از ترامپ، باراک اوباما از حزب دموکرات در دو دوره هدایت کاخ سفید را در دست داشت. درحال‌حاضر جو بایدن، معاون اوباما، در نظرسنجی‌ها از دیگر رقبای هم‌حزبی خود دربین دموکرات‌ها جایگاه بهتری دارد. ترامپ در کارزار انتخاباتی خود در اورلاندو گفت: «ما با همدیگر قدرت مستقر سیاسی را که در هم شکسته بود پایین کشیدیم و دولتی را جایگزین آن کردیم  برآمده از مردم و برای مردم.»

نظرسنجی‌ها چه می‌گوید؟

براساس نظرسنجی گالوپ، میزان رضایت از عملکرد ترامپ ماه پیش 40 درصد بود. به گفته این موسسه محبوبیت او در میان افکار عمومی هرگز از 46 درصد بالاتر نرفته است. بهترین نتیجه‌ای که ترامپ به آن دست یافته در نظرسنجی راسموسن است که براساس آن حمایت از وی به 48 درصد رسیده است. یک نظرسنجی شبکه خبری فاکس (که مورد علاقه ترامپ است) او را 10 درصد عقب‌تر از جو بایدن و 9 درصد عقب‌تر از برنی سندرز نشان می‌دهد. این دو از پیشتازان رقابت‌های مقدماتی برای کسب نامزدی حزب دموکرات به‌حساب می‌آیند. براساس این نظرسنجی الیزابت وارن و کامالا هریس دیگر رقبای دموکرات با فاصله کمتری از ترامپ پیش هستند. با این حال دستیاران رئیس‌جمهور آمریکا اشاره کرده‌اند که او در نظرسنجی‌های سال 2016 هم عقب‌تر از دیگران در نظر گرفته می‌شد. بنابه گزارش‌ها کمپین ترامپ چند کارشناس نظرسنجی در استخدام خود را پس از افشای نتایجی که او را در چندین ایالت کلیدی عقب‌تر از بعضی رقبای دموکرات نشان می‌داد اخراج کرده است. ترامپ پافشاری کرده است که نظرسنجی‌های داخلی «ما را در همه 17 ایالت کلیدی جلو نشان می‌دهد». انتخابات پیش‌روی ریاست‌جمهوری در آمریکا، پنجاه و نهمین دوره انتخابات چهارساله در آمریکا، در نوامبر 2020، تقریبا یک سال و نیم دیگر، برگزار می‌شود. انتخاب رئیس‌جمهوری آمریکا نه بر پایه مجموع کل آرای سراسر کشور، که بر پایه آرای گروهی موسوم به «الکترال کالج» در هر ایالت صورت می‌گیرد. برای نمونه ایالت کالیفرنیا برای انتخاب رئیس‌جمهور 55 رای الکترال، یعنی 55 نفر عضو هیات گزینندگان و ایالت‌های نیویورک و فلوریدا هر کدام 29 نفر در هیات گزینندگان رای دارند. در نهایت هر کسی که 270 رای یا بیشتر از کل 538 رای الکترال، به‌عبارتی رای 538 عضو مجمع گزینندگان را کسب کند، برنده انتخابات است. هر کدام از این 538 تن، از طریق آرای مستقیم مردم عادی، به نامزدها رای می‌دهند؛ یعنی هر کدام از این افراد به نامزدی رای خواهند داد که اهالی منطقه‌شان به او رای داده‌اند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان