بهترین فیلم‌های سال ۲۰۱۹ تا امروز

فیلم‌ها همیشه تاثیر مهمی در آگاهی فرهنگ عامه داشته‌اند. فیلم‌های امسال نیز از این قاعده مستثنا نیستند. طرفداران سینما امسال شاهد فیلم‌های پرستاره و مستند‌های جنجال‌برانگیزی خواهند بود. در زیر نگاهی به بهترین فیلم‌های سال ۲۰۱۹، به تا امروز، می‌اندازیم.

فیلم‌ها همیشه تاثیر مهمی در آگاهی فرهنگ عامه داشته‌اند. فیلم‌های امسال نیز از این قاعده مستثنا نیستند. طرفداران سینما امسال شاهد فیلم‌های پرستاره و مستند‌های جنجال‌برانگیزی خواهند بود. در زیر نگاهی به بهترین فیلم‌های سال 2019، به تا امروز، می‌اندازیم.

15- گرتا Greta

کلویی گریس مورتس و ایزابل هوپر

به محبت غریبه‌ها در این داستان عجیب و هیجان‌انگیز نیل جوردن، از نگاه دیگری پرداخته شده است. داستان در مورد فرانسیس جوان (با بازی کلویی گریس مورتس) است که کیفی را در مترو پیدا می‌کند و آن‌ را به صاحبش، زنی تنها به نام گرتا (با بازی ایزابل هوپر) برمی‌گرداند. این کار خیر او باعث ایجاد رابطه‌ دوستانه‌ای بین این دو می‌شود، فرانسیس که به تازگی مادر خود را از دست داده و در تلاش برای عادت به زندگی در منهتن است، از این دوستی استقبال می‌کند. اما اتفاقی باعث از بین رفتن این صمیمیت می‌شود. جوردن به زیبایی توانسته هیجان و ریتم داستان را حفظ کند. اما این هوپر است که با بازی فوق‌العاده خود داستان را پیش می‌برد. گرتایی که به تصویر می‌کشد آرام، غمگین و باشکوه است، شخصیتی به یاد ماندنی.

14- اونجرز: پایان بازی Avengers: Endgame

مارول بهترین فیلم خود را برای آخر نگه داشته بود. «آخر بازی» محصول نهایی مجموعه داستانی بود که در طول یک دهه در فیلم‌های مختلف روایت شده بود. این فیلم به کارگردانی جو و آنتونی روسو در مورد قهرمان‌های باقی مانده‌ای است که سعی ‌می‌کنند خسارتی که تانوس (با بازی جاش برولین) به جهان وارد کرده بود، را جبران کنند. یکی از نقاط قوت داستان، همراه کردن طنز در موقعیت‌های جدی و ناراحت‌کننده و در نهایت پایان معقول و منسجم آن است. بازی فوق‌العاده ستاره‌های این فیلم، از جمله رابرت داونی جونیور، کریس همسورث، کریس اونز، اسکارلت جوهانسون و مارک روفالو، یکی از مهم‌ترین دلایل موفقیت این فیلم است.

13- High Life

رابرت پتینسون و جسی راس

مفاهیم باروری و ویرانی، خلق کردن و نابود کردن، تنهایی و باهم بودن، همه در این ساخته علمی تخیلی کلیر دنیس، به زیبایی در کنار هم قرار گرفته‌اند. داستان این فیلم که شباهت‌هایی به «سولاریس» ساخته آندری تارکوفسکی دارد، در مورد سفینه‌ای فضایی است که دکتری (با بازی ژولیت بینوش) در تلاش برای بارور کردن زنان و به دنیا آوردن بچه‌ها در آن است. یکی از مسافران این سفینه مانتی (با بازی رابرت پتینسون) است که در صحنه‌هایی رابطه پدرانه و محبت‌آمیز او با کودکی را می‌بینیم، که بعدتر متوجه می‌شویم این صحنه‌ها تصاویری از آینده هستند. جواب واضح و مشخصی در اختیار کسانی که تا آخر این سفر همراه سرنشینان آن هستند قرار نمی‌گیرد، بجز بازی زیبای پتینسون و حدسی خوش‌بینانه برای پایان فیلم.

12- خاکستر خالص‌ترین سفید است  Ash Is Purest White

ژائو تاو و لیاو فن

عشق آسیب‌پذیر و گذشته درهم شکسته، موضوع اصلی «خاکستر خالص‌ترین سفید است»، جدیدترین اثر جیا ژانکو است. داستانی در مورد افرادی که به تنهایی تصمیم به ایجاد تغییر در جامعه دارند. جیا در این فیلم رابطه عاشقانه گنگستری به نام بین (با بازی لیاو فن) و نامزدش گیاو (با بازی همسر جیا، ژائو تاو) را روایت می‌کند. گیاو پس از این‌که برای دفاع از نامزدش در دعوای سختی از اسلحه استفاده کرد،‌ به زندان می‌افتد. پس از آزاد شدنش از زندان، گیاو سعی می‌کند خود را با دنیای جدید تطبیق دهد و متوجه می‌شود که در طی این پنج سال چقدر همه چیز تغییر کرده است. این فیلم که سه بخش مختلف دارد، داستانی زیبا در مورد فداکاری و دشواری‌های زندگی را، با بازی درخشان ژائو، روایت می‌کند.

11- بوی او Her Smell

الیزابت ماس

الیزابت ماس، بازی سرکش و جذابی را در «بوی او»، ساخته الکس راس پری، به نمایش گذاشته است. هنرمند دهه نود که در گردابی که خود درست کرده است، دست‌وپا می‌زند. بکی با کارهای خود نه تنها برای خود، بلکه برای همگروهی‌هایش (با بازی اگنش دین، گیل رانکین) و همسر سابقش (دن استوینز)، دختر کوچکش (دیزی پوگ-ویز) و مادرش (ویرجینا مدسن) نیز دردسر و مشکل ایجاد می‌کند. داستان پری که در پنج بخش روایت می‌شود، روزهای خوش بکی تا اعتیاد شدید او به مواد مخدر و سقوطش را نمایش می‌دهد. ماس به زیبایی دغدغه‌ها و مشکلات بکی و سپس تلاش او برای دوباره ساختن زندگیش را به نمایش گذاشته است.

10- سایه Shadow

دنگ چاو

سازنده فیلم‌هایی چون «قهرمان» و «خانه خنجرهای بران»، ژانگ ییمو، با جذابیت هنرهای رزمی بیگانه نیست. «سایه» داستانی جذاب و سرگرم‌کننده با تصاویر زیباست. داستان آن در مورد بدل یک فرمانده ارتش به نام سایه (دنگ چاو) است که برای خدمت به فرمانده خود، با سرسخت‌ترین رقیب او مبارزه می‌کند. روابط عاشقانه نیز بخشی از این داستان هیجان‌انگیز هستند. امضای همیشگی این کارگردان، صحنه‌ی اسلوموشن نبردی نفس‌گیر، نیز در این فیلم وجود دارد.

9- دایان Diane

مری کی پلیس

دایان (با بازی مری کی پلیس) همیشه مراقبت دیگران است، همیشه برای دوستان و آشناهایش وقت می‌گذارد و مراقب پسر معتادش (جیک لیسی) است. «دایان» ساخته کنت جونز، نگاهی دقیق به این شخصیت تنها و قوی دارد، شخصیتی جذاب و پر از جزییات و رمز و راز. این فیلم با فیلم‌نامه‌ای فوق‌العاده، مدیون بازی تاثیرگذار پلیس است، زنی که از خود گذشتگیش از خشم و پشیمانی نشات می‌گیرد.

8- سفر دراز روز در شب  Long Day’s Journey Into Night

هوانگ جو و تانگ وی

دومین اثر بی‌ گان، در مورد مردی به نام لو هونگ‌وو (با بازی هوانگ جو) است که برای مراسم خاکسپاری پدرش به شهری که سال‌ها قبل آن را ترک کرده، برمی‌گردد. گذشته، خاطرات و سینما اجزای اصلی داستان «سفر دراز روز در شب» هستند. او در این سفر به دنبال عشق قدیمی خود ون گوون (تانگ وی) می‌گردد و خاطرات زیادی برای او زنده می‌شود. روایت گان از تلاش هونگ‌لوو برای پیدا کردن دوباره خانه خود، گیج‌کننده و در عین حال باشکوه است.

7- آپولو 11 Apollo 11

آپولو 11

کلمات هیجان‌انگیز و تاثیرگذار در نقد فیلم‌های زیادی به چشم می‌خورد، اما این دو کلمه به بهترین نحو این مستند ساخته تاد داگلاس میلر را توصیف می‌کنند، مستندی در مورد اولین سفر فضانوردان آمریکایی به ماه. این مستند که در پنجاهمین سالگرد این اتفاق اکران شد، از تصاویر و صداهای ضبط شده واقعی برای نمایش آن‌چه رخ داد، استفاده کرده است. تصاویر خیره‌کننده آن‌چه در آپولو 11 گذشت، بیننده را میخکوب می‌کند. این اثر میلر، نمایش شجاعت مردانی است که هدف آن‌ها رسیدن به ستاره‌ها بود.

6- An Elephant Sitting Still

An Elephant Sitting Still

در این داستان فوق‌العاده در مورد شهروندان چینی که خود را ضعیف و بی‌ارزش می‌دانند، رد شدن و خشم، ناراحتی و تنهایی، باعث وقوع تراژدی می‌شود. این اثر ارزشمند از هو بو (که کمی بعد از اتمام این فیلم درگذشت) در مورد داستان آدم‌های مختلفی در طول یک روز است. هو داستان ناراحت‌کننده و جالب هر یک از این شخصیت‌ها را با دقت روایت می‌کند. این فیلم که مدت آن تقریبا 4 ساعت است، در مورد تنهایی انسان‌ها و تصمیم آن‌ها برای رهایی از آن و یا پذیرفتن آن، است.

5- هگزوسا Hagazussa

الکساندر سون

«هگزوسا» داستانی تاریک و شیطانی است که در کلبه‌ای در کوه‌های آلپ اتفاق می‌افتد، جایی که آلبرون کوچک (سلینا پیتر) از مادر بیمار خود (کلودیا مارتینی) که بسیاری او را یک جادوگر می‌دانند، مراقبت می‌کند. سال‌ها بعد آلبرون جوان (الکساندر سون) دختر کوچک خود را در همین کلبه بزرگ می‌کند. تنها کسی که به او سر می‌زند، سویندا، همسایه اوست که مانند کشیش دهکده نگران سلامت روح آلبرون است. این ساخته لوکاس فیگلفرد که دیالوگ‌های کم، اما محتوایی سنگین و اسرارآمیز دارد، مانند مه‌ای که کوه‌های آلپ را پوشانده، بیننده را درگیر خود می‌کند.

4- The Beach Bum

متیو مک‌کانهی استاد بازی در نقش شخصیت‌های خونسرد و جالب است و به نظر می‌رسد شخصیت او در «بطری ساحلی» فقط برای او نوشته شده است. موندانگ، شاعری که شعر گفتن را کنار گذاشته است و قایق‌رانی می‌کند، فقط به خوش‌گذرانی فکر می‌کند. این فیلم ساخته هارمونی کورین، ماجراهای مونداگ را یکی از پس دیگری و توانایی او در لذت بردن از هر لحظه را دنبال می‌کند. در این فیلم با تصاویر رنگارنگ و دلنشین، مک‌کانهی با موی بلند بلوند و کیف کمری که همیشه همراه دارد، بازی دیدنی از خود به نمایش گذاشته است.

3- نقطه اوج Climax

نقطه اوج

سینمای گاسپر نوئه همیشه از هارمونی به سمت هرج‌ومرج می‌رود و این نکته مهم‌ترین ویژگی «نقطه اوج» است، روایتی الهام گرفته شده از واقعیت، که داستان یک مهمانی رقص که پایان بدی دارد را روایت می‌کند. فیلم با نمایش مصاحبه‌هایی تلویزیونی آغاز می‌شود. حتی در لحظه‌های آرام فیلم هم تنش‌ها و هیجان‌ زیادی وجود دارد. فیلم‌برداری خاص این فیلم نیز یکی از نکته‌های جالب آن است. «نقطه اوج» اثری گیرا با پایانی است که بیننده را نیز درگیر توهم فیلم می‌کند.

2- زیر دریاچه نقره‌ای Under the Silver Lake

اندرو گارفیلد

«زیر دریاچه نقره‌ای» پر از کد و رمزهای مختلف است. در این ساخته دیوید رابرت میچل، پسر متوهم و عجیبی به نام سم (با بازی عالی اندرو گارفیلد) به دنبال دختر زیبای گمشده (با بازی رایلی کیو) می‌گردد. سم به تئوری‌های توطئه علاقه دارد و به دنبال معنی و مفهوم پنهانی در هر چیزی می گردد، از متن آهنگ گرفته تا در کتاب‌های مصور. میچل در این داستان هیجان‌انگیز و گیج‌کننده بر علاقه همیشگی انسان به کشف حقیقت تمرکز دارد.

1- ترانزیت Transit

فرانتس روگوفسکی

در اروپایی که هم به اروپای امروز و هم سال 1940 شباهت دارد، مهاجر آلمانی به نام جورج (با بازی فرانتس روگوسکی) سعی در ترک پاریس قبل از رسیدن فاشیست‌های نازی دارد. پس از رسیدن به مارسل، با پسر و همسر دوست قدیمیش روبه‌رو می‌شود. او همچنین مدارک یک نویسنده معروف، به نام ویدل، را در اختیار دارد و به کمک این مدارک موفق به ترک فرانسه می‌شود. در این سفر همسر واقعی ویدل (با بازی پائولا بیر) نیز حضور دارد که به دنبال همسرش می‌گردد. در این فیلم، کریستین پتزولد به مشکلات، رابطه‌های عاطفی، غم، درد و هویت پرداخته شده است. «ترانزیت» داستان زیبا و رمزآلودی در مورد هویت فردی و ملی است.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان