به گزارش ایسنا، بهزاد رشیدی - رئیس جشنواره نقش تنپوش - در آغاز این نشست با تقدیر از همکاری و تلاش رسانهها در انتقال پیام و مفاهیم مد نظر جشنواره، گفت: باید پذیرفت که گرایش به مد و زیبایی، بویژه در بین جوانان، یک خواسته طبیعی است و مدیران باید به این خواسته و نیاز فطری احترام بگذارند و برای ارتقای آن در جامعه برنامه داشته باشند.
او ادامه داد: لباس علاوه بر پوشش، به مثابه یک رسانه فراگیر، حامل و ناقل پیامها و مفاهیم فرهنگی در جامعه است و بر همین اساس پرداختن به لباس و الگوهای پوشش از منظر انتقال مفهوم و ترویج آنها بیتردید یکی از ضرورتها و نیازهای موجود کشور در حوزه هنر و صنعت است.
رئیس جهاد دانشگاهی هنر با طرح این پرسش که چرا عنوان تنپوش یا همان تیشرت برای این جشنواره در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: تیشرت لباس آحاد جامعه در منزل و اغلب جوانان در فضاهای عمومی است و طرح و نقشی که روی این پوشش فراگیر چاپ میشود، از یک سو میتواند مفاهیم فرهنگ ایران اسلامی را منتقل کند و از طرف دیگر نشاندهنده ارزشهای فکری فردی است که از آن استفاده میکند که البته متأسفانه در مواردی مروج فرهنگ غربی بوده و شاهد انتشار تصاویر ناهنجار یا نمادها و نشانههای گروههای منحرف نیز هستیم.
رشیدی در ادامه، به برخی کارکردهای نقش تنپوش در جامعه اشاره و تصریح کرد: برپایی کمپینهای تبلیغاتی، جنبشهای دانشجویی، برنامههای انتخاباتی، حرکات سیاسی، مناسبتهای اعتقادی و مذهبی و برنامههای ورزشی از جمله زمینههای استفاده از نقش تنپوش برای انتقال مفاهیم و یا تبلیغ یک موضوع هستند و در این بین، گاهی استفاده از نمادهایی همچون شیطانپرستی که هیچ سنخیتی با فرهنگ و تمدن ایرانی ندارند، روی لباس جوانان آمده و باعث نگرانی شده است.
او اظهار کرد: برای رفع برخی معضلات در این زمینه میتوان به مواردی مانند ارتقای فهم عمومی نسبت به این موضوع که بسیاری از لباسها و نمادها نسبتی با فرهنگ ما ندارند و دیگر استفاده از الگوهای مناسب و جذاب بهعنوان جایگزین در روند تولید اشاره کرد.
رشیدی با تأکید بر لزوم استفاده از تمام قابلیتهای موجود در هنرهای مرتبط با طراحی لباس و استفاده از رنگها و نقشهای بدیع در ایجاد تنوع در مدهای اسلامی و ایرانی، تصریح کرد: اگر در جشنوارههای اینچنینی بسترهای حداقلی برای بروز خلاقیت دانشجویان و جوانان هنرمند ایجاد شود، شاهد تولیدات خوبی خواهیم بود که میتواند راه خود را به بازارهای هدف باز کند.
رئیس پنجمین جشنواره نقش تنپوش در ادامه گفت: کمک به بهبود سطح پوشش در جامعه، انتقال مفاهیم همسو با فرهنگ اسلامی ایرانی، کمک به رشد خلاقیت و استعدادهای هنری جوانان، بسترسازی جهت حضور فعال هنرمندان و طراحان خلاق در عرصه مد و لباس کشور و کمک به تجاریسازی طرحهای منتخب جشنواره از مهمترین اهداف این دوره است و خدا را شاکریم که استقبال خوبی از سوی دانشجویان رشتههای مختلف هنری از سراسر کشور را شاهد بودهایم.
در ادامه این نشست، الهام زایجانی - دبیر پنجمین جشنواره نقش تنپوش - با اشاره به ایجاد محورها و موضوعات خاص برای نخستین بار در این دوره از جشنواره، بیان کرد: با تکیه بر موضوعات پیشنهادی در فراخوان این دوره از جشنواره، بویژه در حوزههای زندگی شهری، ایثار، شهادت و انقلاب اسلامی، آثار خوب و متنوعی از سراسر کشور دریافت کردیم.
او با اشاره به خودداری از هرگونه اعمال سلیقه شخصی در امر داوری آثار و توجه به دو رویکرد هنری و صنعتی در این مرحله از برگزاری جشنواره، گفت: هیئت داوران شامل طراحان آزاد، اساتید و صنعتگران به بیش از 450 اثر رسیده به دبیرخانه پنجمین جشنواره نقش تنپوش را با ادغام نگاه هنری، دانشگاهی و صنعتی مورد ارزیابی قرار دادند.
دبیر پنجمین جشنواره نقش تنپوش با اعلام خبر نمایش 80 اثر در بخش نمایشگاهی جشنواره، اظهار کرد: مراسم اختتامیه جشنواره با تقدیر از برگزیدگان در بخشهای مختلف هنری و صنعتی 19 اردیبهشت از ساعت 16 تا 18 در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و معماری برگزار میشود و همزمان با این مراسم، نمایشگاه آثار برگزیده پنجمین جشنواره نقش تنپوش در همین مکان به مدت سه روز آغاز به کار خواهد کرد.
مهدی محمودی - رئیس هیئت داوران پنجمین جشنواره نقش تنپوش - نیز در ادامه این نشست به نکاتی درباره خاستگاه و جایگاه این رویداد فرهنگی در کشور اشاره و تصریح کرد: آنچه بیش از هر نکته دیگری، این جشنواره را از سایر جشنوارهها متمایز میکند، تخصصی بودن آن است.
او اظهار کرد: ما اکنون درباره صنعتی 100 هزار میلیارد تومانی صحبت میکنیم که با جغرافیای بزرگ جهانی بهعنوان موتور محرک بسیاری از کشورها بهشمار میرود و بیشک یکی از مصادیق مهم فرهنگی در همه جای جهان است.
او در ادامه گفت: اگر برای چنین صنعتی با این ابعاد در سال، 100 جشنواره هم در کشور برگزار شود، باز هم جای کار دارد، اما به شرطی که رسالت جشنوارهها در ایجاد پیوند و ارتباط میان هنر، صنعت و بخش علمی و دانشگاهی کشور در حوزه مد و لباس مورد توجه قرار گیرد.
رئیس هیئت داوران پنجمین جشنواره نقش تنپوش با اشاره به اینکه تنپوش و تیشرت در تمام فعالیتهای معطوف به عرصههای اجتماعی مورد استفاده قرار میگیرد، بیان کرد: هدف قرار گرفتن این حوزه استراتژیک در عرصه مد و لباس قابل تحسین است و ما نیز به همراه تیم داوران تلاش کردیم تا با ایجاد پیوند میان هنر و صنعت در شاخصهای داوری، خروجی مطلوبی از این جشنواره حاصل شود.
محمودی با اشاره به همراهی سه برند مطرح ایرانی در میان اعضای هیئت داوران، گفت: تا کنون مقرر شده است که بیش از 10 اثر برگزیده جشنواره توسط این برندها تولید شوند و این امر نشان از پویایی جشنواره در راستای ایجاد زنجیره ایده تا بازار در مقوله تنپوش، بویژه در میان آقایان بوده است.
پنجمین جشنواره نقش تنپوش توسط جهاد دانشگاهی هنر با همکاری کارگروه ساماندهی مد و لباس ایرانی و اسلامی وزارت ارشاد، انجمن مؤسسات مد و لباس کشور، ستاد توسعه فناوری نرم و هویتساز ریاست جمهوری، پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری، مؤسسات خصوصی و به دبیری الهام زایجانی، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی هنر برگزار میشود.
از 19 تا 21 اردیبهشتماه نمایشگاه آثار برگزیده این جشنواره برپا خواهد بود.