داده های اپل نشان می دهد برخلاف ادعاهای اسپاتیفای کمتر از یک درصد کاربران این سرویس از اپ استور برای پرداخت هزینه اشتراک استفاده می کنند و دریافت کارمزد 30 درصدی از کاربران این سرویس در مارکت اپل اساسا صحت ندارد.
اسپاتیفای با بیش از 200 میلیون کاربر محبوبترین سرویس استریم موزیک دنیا است. حدود نیمی از این افراد برای رهایی از دست تبلیغات، دانلود موزیک، دسترسی به آرشیو کامل و غیره هزینه اشتراک پرداخت می کنند. این شرکت با تشکیل پرونده ای در کمیسیون اروپا سیاست اپل برای دریافت 30 درصد از درآمدهای خود را مالیاتی غیرمنصفانه عنوان کرده و خواستار اصلاح آن شده بود. کمپانی کوپرتینویی اما با ارائه داده هایی به کمیسیون اروپا این ادعا را زیر سوال برده است.
اسناد اپل حاکی از این است که از 100 میلیون مشترک پریمیوم این سرویس تنها 680 هزار نفر از طریق اپ استور اکانت خود را شارژ می کنند و 15 درصد از هزینه پرداختی آنها به عنوان کارمزد این شرکت کسر می شود؛ در نتیجه کسر 30 درصد از هزینه پرداختی مشترکان اسپاتیفای به طور کلی صحت ندارد. طبق قوانین اپ استور در سال نخست انتشار اپ های پولی 30 درصد درآمد به عنوان کارمزد برداشته می شود اما از سال دوم به بعد در صورت پرداخت مداوم، این میزان به 15 درصد کاهش پیدا می کند.
اپل ادعاهای مطرح شده در مورد مونوپولی و انحصار گرایی را هم با تاکید بر در اختیار داشتن تنها 25 درصد بازار موبایل اروپا و قرار نداشتن اپل موزیک در جایگاه نخست سرویس های استریم موسیقی، زیر سوال برده است. اپل همچنین اظهارات مدیرعامل اسپاتیفای در مورد عدم بهروزرسانی اپ کاربرانی که به جای اپ استور از طریق سایت اسپاتیفای هزینه اشتراک را پرداخت می کنند نیز تکذیب کرد.
اسپاتیفای تنها شرکتی نیست که اپل و گوگل را به دریافت هزینه های اشتراک ناعادلانه متهم کرده است و برخی کمپانی ها راهکارهایی را برای دور زدن کارمزدهای این دو مارکت در پیش گرفته اند.