وزیر اقتصاد اعلام کرد؛

برای صادرات غیرنفتی فرش قرمز پهن کردیم/هیچ مدل اقتصادی دلار بالای ۸هزارتومان را پیش‌بینی نمی‌کند

به گزارش خبرنگار اقتصادآنلاین، فرهاد دژپسند در نشست خبری خود با خبرنگاران که صبح امروز(4 تیرماه) برگزار شد گفت: در شرایطی که دشمن تمام تلاش خود را می‌کرد که به ما فشارهای جدی وارد بکند اما ما سعی کردیم برنامه‌هایی طراحی کنیم که مانع  تحقق اهداف دشمن شویم. 

دژپسند یکی از این برنامه‌ها را کاهش اتکا بودجه به درآمدهای نفتی عنوان کرد و افزود: یکی از برنامه‌ها این بود که اگر درآمد نفتی کاهش یابد به سمت درآمدهای درست حرکت کنیم و در شرایطی که تصور می‌شد درآمد مالیاتی سال 97 محقق نشود اما 109هزار میلیارد تومان و عبارتی 97درصد درآمد مالیاتی محقق شد.

وی ادامه داد: در مقوله جایگزینی درآمدهای ارزی از جمله صادرات غیرنفتی گفته بودیم که برای صادرات غیر نفتی فرش قرمز پهن کردیم و هیچ محدودیتی در این زمینه  وجود نخواهد داشت. درآمد صادرات غیرنفتی ما در سال 97 به رغم همه فشارها با کمترین کاهش رقم خورد و این روند ادامه دارد.

دژپسند تصریح کرد: در سه ماهه اول سال 98 هم صادرات غیرنفتی ما روند قابل قبولی  را داشته است. سرمایه گذاری خارجی که در زمان شروع کار من 1.7میلیارد دلار بود، در سه چهار ماه آخر سال به 3ونیم تا 4میلیارد دلار رسید.

وی همچنین گفت: نگران بودیم بانک‌ها قدرت تامین منابع را نداشته باشند پس به دنبال تعمیق بازار سرمایه رفتیم.در این بازار از مشوق‌ها و محرک‌های مختلفی استفاده می‌کنیم و علاوه بر آن از مولد سازی دارایی‌های دولت استفاده کردیم.

فروش اقساطی، آسیب جدی واگذاری‌ها

دژپسند با تاکید بر تنوع قیمت گذاری‌ها تاکید کرد: برخی می‌گویند تبدیل مولدسازی دارایی‌های دولت دارد بدل می‌شود به راهی برای تامین مالی دولت ولی این کار هرگز برای آن هدف پی گرفته نمی‌شود.

وزیر اقتصاد همچنین خاطر نشان کرد: فروش قسطی آسیب جدی در واگذاری‌ها بود که با واگذاری بلوکی حل می‌شود و ما می‌خواهیم واگذاری‌ها واقعا انجام شود و به دنبال نمایش نیستیم. تا کنون واگذاری سه شرکت صورت گرفته و تا نیمه دوم تیر واگذاری چند شرکت دیگر انجام می‌شود.

دژپسند افزود: برنامه داریم یکی از دارایی‌های بانک سپه را به یک شهرک تبدیل کنیم که بر بازارهای مختلفی از جمله مسکن تاثیر می‌گذارد. در شرایطی که شدیدا به درآمدهای مالیاتی نیاز داریم هرگز به دنبال این نیستیم که افزایش درآمدهای مالیاتی به فعالان اقتصادی آسیب برسد.

وی از تشکیل صندوقی برای اعطای وام رهن خانه به مستاجران خبر داد و ادامه داد: ما مسئول مستقیم افزایش اجاره نیستیم اما می‌توانیم از ظرفیت‌های وزارت اقتصاد استفاده کنیم و برای مثال برای حمایت از مستاجران ایجاد صندوقی را پیشنهاد کردیم.

موضوع خودرو از اختیار قوه مجریه خارج شده است

وزیر اقتصاد گفت: حمایت از تولید داخل بدون مقابله با قاچاق ممکن نیست. بازرس ویژه‌ای برای مقابله با قاچاق می‌فرستیم و خود من نیز بارها به این مناطق سفر کرده‌ام.

دژپسند با بیان اینکه موضوع خودرو از اختیار قوه مجریه خارج شده است، ادامه داد: مجبوریم ترخیص خودرو را متوقف کنیم تا صدور مجوز صورت بگیرد زیرا دستور حقوقی قوه قضائیه در این زمینه دست ما را بسته است.

دژپسند گفت: درآمد‌های مالیاتی در سه ماه اول سال نسبت به مدت مشابه سال قبل 28 درصد رشد داشته است. اگر فقط 20درصد مولدسازی دارایی‌های دولت افزایش یابد سهم بزرگی در کاهش اتکا بودجه به نفت خواهد داشت.‌

وزیر اقتصاد با اشاره به اینکه دستورالعمل بانکداری دیجیتال به بانک‌ها ابلاغ شده است همچنین در ستاد اقتصادی دولت مشخص شد سیاست‌های ارزی دولت مبنی بر پرداخت ارز ترجیحی تا پایان سال تغییر نمی‌کند.

سکه‌های مهریه مشمول مالیات نمی‌شوند

دژپسند با بیان اینکه حتما کسانی که در بازار سکه از سودهای کلان برخوردار شدند باید پیشقدم شوند و این مالیات حقه را پرداخت کنند، گفت: قطع و یقین دریافت مالیات بر سکه را قانون مشخص می‌کند اما سکه‌های خریداری شده برای مهریه مشمول مالیات نمی‌شوند.

وی در مورد سود سپرده‌های بانکی، گفت: سود سپرده بانکی سرمایه تلقی نمی‌شود اما در بسیاری از کشورهای دنیا این نوع مالیات اخذ می شود. ما باید بر اساس شرایط اقتصادی آن را بررسی و مورد توجه قرار دهیم.

دژپسند در پاسخ به این پرسش که آیا قیمت حامل‌های انرژی در مردادماه افزایش پیدا می‌کند یا خیر؟ خاطرنشان کرد: بنده هیچ چیزی در خصوص افزایش قیمت حامل‌های انرژی در مرداد ماه نشنیده‌ام.

هیچ مدل اقتصادی دلار بالای 8هزارتومان را تایید نمی‌کند

وی در خصوص نرخ ارز گفت: هیچ کدام از مدل‌های اقتصادی دلار بالای 8هزارتومان را برای اقتصاد ایران پیش‌بینی نمی‌کند. به گفته اقتصاددانان اگر به شرایط نرمال اقتصادی برگردیم حتماً قیمت ارز به زیر 8 هزار تومان خواهد رسید.

دژپسند تاکید کرد: بررسی ها نشان می دهد با راه اندازی بازار متشکل ارزی شاهد تاثیر مثبت ارز در بازار خواهیم بود

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان